Kerrostaloja taas tyrkyllä

Liisa Laine Kaleva
Oulu Valtuustoaloite Oulun raviradan kaavoittamiseksi korkeille kerrostaloille ei saa vastakaikua Äimärautiolta.
Yleiskaavoituksestakin huomautetaan, että ensin pitäisi olla uusi paikka raviradalle.
Ajatus sinänsä ei ole uusi.
Se on ollut esillä ainakin kahta yleiskaavaa valmisteltaessa ja kaikella todennäköisyydellä tulee pohdintaan jälleen kymmenen vuoden kuluttua.
Jo vuonna 2001 yleiskaavan eri vaihtoehdoissa esitettiin Äimäraution raviradan tilalle asuntorakentamista.
Tuolloin kysymys raviradan siirron kustannusten maksajasta sai kaupunginvaltuutetut torppaamaan hankkeen alkuunsa.
Raviradan uusina paikkoina olivat esillä Virpiniemi, Kempeleen ja Tyrnävän raja-alueet, Muhoksen Päivärinteen suunta ja Limingan Vehkaperä.
Reilu viikko sitten tehdyn aloitteen takana on Ari Matila (vihr.). Matilakin on jo toistamiseen liikkeellä. Hän on tehnyt saman aloitteen myös vuonna 2012, jolloin se liittyi valmisteilla olleeseen yleiskaavaan, jota parhaillaan vielä käsitellään Oulussa.
Vuonna 2012 yleiskaavoitus totesi vastauksenaan, että jos raviradalle ja siihen liittyville muille hevosurheilutoiminnoille löytyy jatkossa Oulun seudulta uusi toteuttamiskelpoinen sijoituspaikka, voidaan raviradan alueen osoittamista asumiskäyttöön harkita seuraavassa yleiskaavan tarkistuksessa.
Se olisi ajankohtainen noin kymmenen vuoden päästä.
Matilan mielestä Äimärautio ja Oritkari ovat liian arvokkaat lumenkaatopaikalle, raviradalle ja rekkaterminaaleille.
"Sinne mahtuisi myös paljon viime aikoina esillä ollut huvipuisto", tuoreessa aloitteessa todetaan.
Ravirata pitäisi valtuutettu Matilan mielestä järjestää sellaiselle paikalle, jonne on hyvät kulkuyhteydet.
"Radan ei tarvitse olla parin kilometrin päässä keskustasta."
Äimäraution ravirataa ylläpitävän Pohjolan hevosystävät ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Eriksson huomauttaa, että jos ravirata halutaan siirtää pois, kaupungin on paitsi osoitettava uusi paikka, myös maksettava kustannukset.
Tästä on Erikssonin mukaan selvä sopimus.
"Hinta olisi vähintään 10 miljoonaa euroa."
Hän ihmettelee aloitetta, koska nyt alue on virkistysaluetta ja sellaisena tavallisten kaupunkilaisten käytössä huomattavasti enemmän kuin asuinalueena.
Kilpailusihteeri Johanna Kallinen lisää, että kaupunki on myös satsannut alueen kehittämiseen. "Viimeksi hevosreitistöihin, jotka valmistuivat viime vuonna."
Äimärautio on Suomen vanhin samalla paikalla toiminut ravirata. Sen rakensi alunperin kaupunki, mutta ylläpito on siirtynyt yhdistykselle.
Raviradan alueen nykyiset vuokrasopimukset ovat voimassa jopa vuoteen 2035 saakka.
Tallit ovat yksityisen ihmisten rakentamia ja niitäkin valmistuu parhaillaan lisää.
Oulun Ratsastajat ja Pohjolan hevosystävät ovat vedonneet kaupunkiin, ettei aluetta suunniteltaisi asunnoille.
Logistiikkakonserni Vähälä Oy:n toimitusjohtaja Ville Vähälää aloite hymyilyttää.
Samalla häntä harmittaa, että rekkaliikennettä ollaan aina sysäämässä jonnekin takavasemmalle, vaikka se on välttämätön pitkässä maassa.
"Kaivetaan sitten satamakin uuteen paikkaan ja vedetään uusia kiskoja", hän toteaa.
Vähälä myöntää, että jos alue olisi alunperin kaavoitettu asuintaloiksi, tontit olisivat kalliita ja kysyttyjä.
Perävainiolle kaavaillusta logistiikkakeskuksesta Vähälä ei osaa sanoa mitään. "En tiedä kuka sitä tarvitsee, emme ainakaan me. Yhteydet sinne ovat huomattavasti heikommat kuin Oritkariin."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva