Hauru viihtyy Stellan tallissa

Marjo Pääkkönen

Hanna Hauru julkaisi seitsemännen kirjansa tämän vuoden maaliskuussa. Esikoiskirjan hyväksyminen julkaistavaksi oli tosi kova juttu aloittelevalle kirjoittajalle, joka oli silloin 22-vuotias. Kaikki Haurun teokset on julkaissut sama kustantamo, Like, mutta kustannustoimittajia on ehtinyt olla kaksi. Stella Vuoman, heistä jälkimmäisen kanssa kirjailija on ehtinyt tehdä yhteistyötä jo viiden kirjan ajan.
Hanna Haurulle kustannustoimittaja on vip-henkilö yksistään sen takia, ettei Haurulla ole tapana luetuttaa tekstejään muilla, ei edes läheisillään. Hän on ehkä onnekaskin saatuaan nimenomaan oululaistaustaisen Vuoman kustannustoimittajakseen. Tapaamisia osuu Oulun päähän useammin kuin jos kustannustoimittaja sattuisi olemaan jostain muualta kotoisin.
Naiset ovat ystävystyneet muutenkin, joten ihan koko ajan ei ole pakko keskustella kirjanteon vaiheista ja problematiikasta.
"Hanna on luonnonlahjakkuus ja aito persoona", luonnehtii Stella Vuoma. "Hänestä on laskelmointi ja pintaliito kaukana, hän on avoin ja vilpitön."
Yhteistyö helpottuu, kun Hauru voi kertoa itsestään ja asioistaan Vuomalle niin avoimesti. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jota Hauru sairastaa, voi välillä jähmettää työnteon. Silloin on helpotus, että paikoilleen jumittunut kirjailija voi sanoa suoraan kustannustoimittajalleen, mistä on kyse.
Julkaisemista tavoittelevalle kirjailijalle vastikään -oppaan tehnyt Taija Tuominen sanoo, että hyvä kustannustoimittaja kuuntelee kirjailijaa ja pitää lupaamansa aikataulut. Ennen kaikkea hän paneutuu työhönsä.
"Kun kirjailijan ja kustannustoimittajan kemiat pelaavat yhteen, heidän välilleen saattaa muodostua niin sanottu tykkäyssuhde. Se lisää mahdollisuuksia yhteistyöhön ja vahvistaa sitä."
Kustannustoimittaja hoitaa käsikirjoituksen eri vaiheet kustantamossa, vaikka sisällöstä kirjailija vastaakin itse aivan loppuun asti. Kustannustoimittaja auttaa, ja lisäksi hän on oikolukuvelvollinen. Tekstin faktat jäävät kuitenkin aina kirjailijan vastuulle.
Kun kustannustoimittaja löytää mielenkiintoisen käsikirjoituksen, hän antaa palautetta ja työstää sitä kirjailijan kanssa. Tässä vaiheessa he yleensä tapaavat. Jos käsikirjoitus on lopulta kustannustoimittajan mielestä kyllin valmis ja hyvä, hän esittää kustantamossa sen julkaisua.
Kustannustoimittaja hoitaa sopimuksen ja on yhteydessä kustantamon markkinointiin. Mainostekstit ja ulkoasu ovat kustantajan vastuulla, vaikka kirjailijan mielipidettä niistä usein kysytäänkin.
Tuominen muistuttaa, ettei ole olemassa mitään objektiivista palautetta. Suomi on täynnä tapauksia, joissa joku kustannustoimittaja hylkäsi käsikirjoituksen ja toinen nappasi sen. Ilmestyyhän samasta teoksesta ristiriitaisia kritiikkejäkin.
"Jos tuntuu, että kustannustoimittaja vie käsikirjoitusta muutosehdotuksillaan aivan toiseen suuntaan kuin kirjailija on ajatellut, on syytä miettiä, voisiko tässä tapauksessa toinen kustannustoimittaja vilkaista käsikirjoitusta."
Sitten kun Cameronit ja Goldbergit ovat läpikotaisin tuttuja, olet käynyt kyllästymiseen asti kirjoittajakursseja ja olet saanut synnytetyksi ensimmäisen käsikirjoituksen, on aika ottaa yhteyttä kustannustoimittajaan. Jos hyvin käy, päädyt StellaVuoman tai jonkun muun kunnianhimoisesti ja tosissaan kirjan, kirjailijan ja kustantajan parhaaksi työskentelevän kustannustoimittajan kanssa yhteistyöhön.
Kustannustoimittajat ovat nykyisin valtavan kiireisiä, joten kirjailijallakin on oltava suhteellisuuden tajua omien vaatimustensa kanssa. Tuominen ohjeistaa: "Ei ainakaan öisin eikä vapaa-aikoina kannata soitella kustannustoimittajalle."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva