Viiden metrin päivävauhti

Antti Ervasti Kaleva
Oulu Kone on porannut reikiä kallioluolaan aamuseitsemästä lähtien. Noin 200 reikää ulottuvat viisi metriä kallion sisään, ja panostajat työntävät sisään nallit ja räjähteet.
Käytännössä Oulun Kivisydän-kallioluolaa syntyy viisi metriä päivässä. Torinrannassa kesäkuun lopussa aloitettu työmaa on edennyt parinkymmenen metrin syvyydelle viistosti maan sisään. Pituudessa on ehditty 77 metrin kohdalle.
Luolan kaivaminen kallioon etenee kohti keskikaupunkia, ja maanantaina luolan pää oli Uusi Seurahuone -ravintolan alla.
Torinrannassa kaivetaan tällä hetkellä luolastoon vievää ajoramppia.
Maan sisuksiin kohti ensimmäistä liikenteenjakajaa kulkevaa väylää on kaikkiaan 190 metriä. Tunnelia on nyt valmiina 40 prosenttia.
Lasku päättyy 21 metriin merenpinnan tasosta. Syvimmillään koko luolasto tulee olemaan 25-30 metrin syvyydessä.
Kalliokaton korkeus on keskimäärin 13-14 metriä. Se tarkoittaa, että 21 metrin syvyydessä olevan luolan päällä on 13-14 metriä kalliota.
Tähän mennessä kaivetun luolan kattoon pultataan vahvikkeita ja ruiskutetaan betoni päälle. Koko ja ulottuvuus jää samaksi kuin mitä se tulee olemaan valmiissa kallioparkin rampissa.
Panostus 65 neliön kokoiseen päätyseinään on tuntien urakka. Sitä olivat maanantaina tekemässä Taisto Kilpinen ja Antti Pirinen.
Räjähteet eivät maallikon silmiin näytä ohuita muoviputkia kummemmilta. Panostajat pistävät nallit räjähteiden sisään ja työntävät reikiin.
"Ainoastaan yhdestä kahteen nallia räjähtää yhtäaikaa. Ajoituksella on sellainen merkitys, että räjäytysten täytyy kiertää, jotta kivimassaa pääsee ulos. Sen jälkeen tulee tilaa, johon kivet mahtuvat uudestaan purkautumaan", työmaapäällikkö Pentti Nieminen urakan toteuttavalta Lemminkäiseltä selostaa.
Maanantaina räjäytys tehtiin illan suussa kuuden jälkeen. Panostuksen jälkeen kaivettuun kallioluolan osaan porattiin vielä pultinreikiä vahvistamista varten.
Räjäytyksistä syntyy edelleen ääntä torinrannan ympäristöön, vaikka työmaa on laskeutunut syvemmälle. Suuaukosta tulee ilmanpainetta, jonka vaikutusta koetetaan vaimentaa kumimatoilla.
"Räjäytykset tuntuvat ympäristössä pienenä jytinänä, ja nallien syttymisestä kuuluu pientä napinaa. Salassa näitä ei pysty tekemään", Nieminen toteaa.
Tällä hetkellä torinrannassa kaivettava kallioaines on pääosin gneissiä. Sitä kertyy päivittäin 300 kiintokuutiota eli 65 kuorma-autollista.
"Kun yksi perälouhinta tehdään, työvaiheet täytyy rytmittää siten, että kokonaisuus saadaan etenemään", Nieminen sanoo.
Oulun satamatoimen kanssa on sovittu kiviaineksesta niin, että se käytetään Oritkarin satamaan johtavan uuden tien pohjarakenteisiin osin meren päälle.
Jotta rekkaralli häiritsisi mahdollisimman vähän muuta liikennettä ja kaupungin elämää, kiviaineskuljetukset keskitetään neljän tunnin rupeamaan aina iltakahdeksan jälkeen.
Kalliota kaivetaan pääsääntöisesti yhdellä räjäytyksellä viitisen metriä päivässä siihen asti kunnes torinrannan ramppi saadaan tehtyä ja päästään levittäytymään varsinaisten parkkihallien tekoon.
Silloin räjäytyksiä voidaan tehdä samana päivänä useissa eri lohkoissa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva