Maan hauraus

Tämän taivaan alla. Riitta Helevän teoksia Aineen taidemuseossa
Torniossa 24.2.2013 saakka.

Musta ja valkoinen ovat hallitsevat värit oululaisen kuvanveistäjän Riitta Helevän näyttelyssä Aineen taidemuseossa. Ääripäiden kohtaaminen ja pelkistys tuottavat intensiivisiä, mustan valoa hehkuvia teoksia.
Helevän taiteen tekemiselle on ominaista jatkuva muutos ja liike.
Näyttely on suvantopaikka virrassa, jossa jokainen teos voi vielä muuttua joksikin toiseksi.
Helevä työstää vanhoja teoksiaan, myös pronssiveistoksia, eteenpäin. Mattapinnat muuttuvat kiiltäviksi, installaatioiden osat siirtyvät toisiin teoksiin, nimet vaihtuvat uusiin.
Maisema on pitkään ollut Helevän teosten lähtökohtana. Sieltä tulevat lujat vastakohtaparit: valo ja pimeys, jää ja tuli, paino ja keveys.
Luonnon vastakohdat toistuvat materiaaleissa: pronssi rinnastuu tuoheen, tylliin ja nailoniin.
Myös tapa työskennellä, aikaa vievät työvaiheet, toisto ja sen tuoma meditatiivisuus näkyvät lopputuloksessa.
Harvoin väri on niin ratkaisevan oleellinen veistoksissa kuin Helevän mustissa teoksissa.
Niiden mustuus on noenkaltaista, syvää ja samettista kuin mezzotintovedoksessa.
Teoksessa Mustat savuttajat tummuus saa muitakin sävyjä, violettiin meneviä. Tuohesta, nailonista ja tyllistä koostuvat pinotut rullat välittävät painavuuden ja palamisen tunteen. Kappaleet voisivat olla yhtä lailla mikroskooppisen pieniä aluskasvillisuuden yksityiskohtia kuin maankuoren massiivisia muotoja.
Teossarjoissa Hämärässä ja Varasto muodot muistuttavat outoja merieläimiä, hyönteisten toukkia ja yökkösiä.
Nailonkuoret lähes piilottavat sisällön yksityiskohdat tummuuteensa.
Rakenteen monimuotoisuutta kannattaa katsoa läheltä ja tehdä löytöjä.
Syvän mustan ja kiiltävän pronssin jälkeen viimeisen salin tilateos Nomadi yllättää.
Tiheä valkoinen tyllivuori ja lattialle levittäytyvät oranssit kukkamaiset osat hupsuttelevat, leikkivät kevättä kaamoksessa.
Marjaana Niskala



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva