Hyviä ideoita ja sattumia

Pasi Klemettilä Kaleva
Oulu Oulussa on aivan kuin yhtäkkiä alkanut luovan digibisneksen esiinmarssi. Pelifirmat Fingersoft ja Ludocraft ovat saaneet tuotteilleen näkyvyyttä ja Fingersoft jo paljon pelaajiakin.
Erilaiset kuluttajia tavoittelevat kännykkäsovellukset ovat hakemassa kovasti markkinoita. Oikian Solutions markkinointisovelluksineen ja ja MobileSpotin Hokkari ovat esimerkkejä tästä suunnasta.
Oululainen Spinfy taas on tehnyt elektronisen kirjan muumeista, ja kirjan myyntiluvut ovat olleet hyviä.
Luovien alojen asiakkuuspäällikkö Heikki Tunkkari Business Oulusta sanoo, että luovien alojen digibisneksen toimijoilla on yleensä intohimo tekemiseen, ja se lupaa hyvää Oulun seudun kannalta pitemmällä tähtäimellä. "Eihän sitä intohimoa voi myydä pois."
Peliala, erilaiset mobiilisovellukset, verkkopalvelut ja digitaalisen jakelun sovellukset ovat niitä, jotka helpoimmin voivat laajentua ulkomaille. Niiden alojen tukemiseen myös Business Oulu panostaa.
Näiden toimintojen tiimoille on Tunkkarin mukaan syntynyt nelisenkymmentä aktiivista yritystä vuoden 2006 jälkeen.
Peliala syntyi Oulun seudulle 2006-2008, mutta varsinaisia pelijulkaisuja ei ole paljon syntynyt. "Nyt on selkeästi syntynyt uutta virettä. Tänä vuonna on julkaistu varmaan kymmenkunta peliä", Tunkkari laskee.
"Viisi vuotta sitten oli peliala. Sen jälkeen on alkanut näkyä yhdistelmiä. Hirveästi tapahtuu sitä, että peliala ja elokuva-ala tai peliala ja musiikkiala löytävät toisiaan. Media-ala hakee uusia malleja", Tunkkari kuvaa muutoksen pyörrettä.
Teknologiapiireistä kuvioon tulleet joutuvat tässä pyörteessä ajattelemaan asioita uudestaan.
"Ei enää riitä, että tehdään projektitöitä toinen toisille. Pitäisi olla brändinhallinnan ja kuluttajaymmärryksen kanssa tekemisissä, pitää verkottua sisällöntuottajien kanssa. On opittava toimimaan vaikkapa tekijänoikeuksien kanssa."
Verkostoituminen on edelleen taikasana, ja se vaikuttaa Tunkkarin mukaan olevan hyvällä tolalla digibisneksen uudessa aallossa. Kokemuksia jaetaan tapaamisissa aktiivisesti perinteiseen Oulun hengen tyyliin. "Kannustetaan, kysellään ja ehdotetaan, että ota yhteyttä tuohon ja tuohon", Tunkkari kuvailee.
Oululaisen Playsignin toimitusjohtaja Tomi Hurskainen pitää osittain sattumana sitä, että juuri nyt on oululaisilla pelifirmoilla näkyvyys noussut pitkän hiljaisuuden jälkeen.
Pelien kehitysaika voi olla aika pitkä, ja sekin voi luoda hiljaisuuden jaksoja.
Alalla toimimisen historia ulottuu Hurskaisella noin kymmenen vuoden taakse. Hänen firmansa on ollut olemassa vuodesta 2007 nykyisellä nimellä.
Playsign on itsekin julkaisemassa mobiilipeliä ensi kevään aikana. Wizardris-peli julkaistaan ensiksi Applen laitteisiin sopivana, Googlen Android-alusta on seuraavana tulossa. Windows Phone -sovellus ei ole nyt kehityslistalla.
Wizardris pyrkii uudella tavalla yhdistämään tetris-tyylisen puzzle-pelin ja roolipelimäisen fantasiamaailman. Peli on Hurskaisen mukaan saanut konseptina ammattilaisilta ja myös peliä käytännössä testanneilta pelaajilta myönteisiä arvioita.
Oululainen peliekosysteemi ei ole ollut viime aikoina samalla tavoin ulospäin ryhdikäs kuin esimerkiksi Helsingissä tai Tampereella.
Business Oulu tekee Hurskaisen mielestä nyt hyvää työtä tämän alustan tukevoittamiseksi.
Koulutuksen merkitys on suuri, ja sitä on ammattikorkeakoulussa saatu käyntiin. "Mitä useampi alkaa pyöriä alaan liittyvien hommien ympärillä, sitä enemmän se tulee myös muiden tietoisuuteen."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva