Autokauppias toivoo rauhaa

Matti Heikura Kaleva
Rauhan toivominen sopii hyvin etenkin näin joulun alla, mutta kauppaneuvos Matti Pörhö toivoo sitä ennen kaikkea edustamalleen autoalalle. Epävarmuus valtion toimenpiteistä rassaa alaa jatkuvasti ja pienetkin muutokset, vaikkapa vain liikevaihtoveron korottaminen prosentilla vuodenvaihteessa, teettävät uskomattoman paljon työtä, hän huokaisee.
Pörhön elämä on käytännössä taaperosta lähtien liittynyt autokauppaan. Vanhemmat perustivat suureksi pohjoissuomalaiseksi konserniksi kehittyneen yrityksen Matin ollessa neljävuotias. Yritys on ollut hänelle aina melkein kuin perheenjäsen.
Yrityksen pitkän historian myötä Pörhö on nähnyt suomalaisen autokaupan koko kuvan ja sen kehittymisen sotien jälkeisenä aikana. Yrityksen kasvun myötä hän on myös sekä kauppiaana että alan erilaisissa luottamustehtävissä pyrkinyt vuosien varrella vaikuttamaan laajalti alan toimintaedellytyksiin.
Hän huomauttaakin, että ala vastaa noin 20 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta ja siksi sen merkitys esimerkiksi juuri työllistäjänä on suuri.
Matti Pörhö korostaa, että autoala haluaisi luopua auton ostamisen verotuksesta ja siirtyä käytön verotukseen. Hän arvelee, että käytännössä se merkitsisi noin 20 sentin lisähintaa polttoainelitralle ja 300-500 euron vuotuista perusveroa.
Vuonna 2003 Matti Pörhö oli Autoalan Keskusliiton silloisena puheenjohtajana vaikuttamassa nykyisen autoverokäytännön syntymiseen. Neuvottelut, joita valtiovarainministeriön kanssa käytiin hän muistaa hyvin. Pörhön mielestä kokonaisuutena siirtyminen nykyiseen päästöperusteiseen verotukseen oli varsin suuri muutos, vaikka auton hinnassa perittävä autovero edelleen säilykin.
Valtiovallan halua pitää kiinni tästä verotuksen muodosta hän pitää ennen kaikkea poliittisena, ei niinkään fiskaalisena päätöksenä, koska siitä kiinni pitäminen altistaa valtion autoista saamat verotulot suhdanteiden mukanaan tuomille muutoksille, kuten kuluva vuosi on osoittanut.
Matti Pörhön aktiviteetit ovat ulottuneet laajalle, ja vaikka osa tehtävistä on viimeisten kymmenen vuoden aikana pudonnut pois, uusia on tullut tilalle.
Matkustaminen on edelleen tärkeä osa työtä, mutta se on nykyisin helpompaa kuin aikaisemmin, kiitos Oulun hyvien lentoyhteyksien. Pörhön mukaan Oulu onkin asuinpaikkana Helsingin ohella loistava juuri hyvien yhteyksiensä vuoksi: ne mahdollistavat tarvittaessa jopa päivämatkat Eurooppaan.
Erilaiset luottamustehtävät ovatkin seuranneet toinen toistaan, ja omaa kieltään niistä kertoo myös miehen CV, jolla on nykyisin pituutta kolme ja puoli liuskaa.
Oman konsernin tehtävien lisäksi tärkeimpiä toimia edustavat tällä hetkellä muun muassa eurooppalaisen autokaupan järjestön Cecran hallitus ja European Car Dealerin johtotehtävät. Kotimaassa häntä työllistävät muun muassa vakuutusyhtiö Fennian hallituksen varapuheenjohtajuus, Alko Oy:n hallitus ja siellä henkilöstövaliokunnan puheenjohtajuus sekä ODL:n säätiön hallitus.
Matti Pörhö myöntääkin, että hänellä on edelleen monia näköalapaikkoja niin suomalaiseen kuin eurooppalaiseen elinkeinoelämään. Lisäksi monet asioista, joiden kanssa hän työskentelee, sijoittuvat itse asiassa lähitulevaisuuteen.
Hän toivoo, että suomalainen yhteiskunta pystyy ratkaisemaan ongelmansa. Vähätuloisten ja syrjäytymisvaarassa olevien lisäksi hänen mielestään on kiinnitettävä huomiota myös nuorten perheiden toimeentuloon ja jaksamiseen.
Omalta osaltaan mies toteaa, että intoa työelämään riittää edelleen. Eläköityminen ei ole käynyt edes mielessä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva