Vuosina 1999-2002 Oulu on ollut ykkönen. Sitä, mikä kaupunki Oulun ykköspallilta pudotti, ei kerrota.
"Tutkimus on Taloustutkimuksen omaa tuotantoa ja ideana on myydä tuloksia kaikille halukkaille. Sen takia emme julkaise sen kummemmin tuloksia, sillä se heikentäisi myyntipotentiaalia. Tilaajat saavat sitten julkistaa oman osuutensa", sanoo markkinatutkija
Oulun yleisarvosana tänä vuonna oli 8,20 asteikon ollessa kouluarvosanoilla 4-10. 14 yli 50 000 asukkaan kuntien yleisarvosanat sijoittuivat välille 7,18-8,37.
Oulu saa erinomaiset arviot liikenteellisestä sijainnista ja - yhteyksistä, teknologiatoiminnasta, keskuksen kaupallisista palveluista ja elinkeinotoiminnan kehittämisestä. Kunnan kehittämisaktiivisuus, vapaa-ajanviettomahdollisuudet ja kunnallistekniikka saavat myös erittäin hyvät arviot.
Sirkka Keränen muistaa, että viime vuonna Oulu sai heikoimman arvosanan vapaa-ajan viettomahdollisuuksissa. "Tämä äkillinen muutos kyllä ällistytti. Eli en tiedä kuinka vakavasti näitä tuloksia tarvitsee ottaa."
Taloustutkimus Oy on toteuttanut vuodesta 1994 lähtien kuntien VIP-imagotutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää suomalaisten kuntien tunnettuus ja imago sekä imagon heikkoudet ja vahvuudet.
Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä syyskuussa 2003. Vastaajat arvioivat vain niitä kuntia, joista heillä on kokemuksia tai jotka he katsovat muuten tuntevansa. Hyväksyttyjä vastauksia kertyi tänä vuonna 1 088 kpl.
Kyselyn kohderyhmään kuuluu muun muassa valtion keskus- ja aluehallinnon edustajia, kunnallisjohtajia, pankkien ja vakuutuslaitosten johtajia sekä tiedotusvälineiden ja yrittäjäjärjestöjen edustajia.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>