Muotokuvia luonnosta

Taidenäyttely

Pastelleja luonnon jälkeen. Raimo Metsänheimon pastellipiirustuksia Neliö-Galleriassa Oulussa 18.1. saakka.

Oululaisen kuvanveistäjä, graafikko ja piirtäjä Raimo Metsänheimon (s. 1925) pastellipiirustukset ovat enemmän kuin kuvia luonnosta.

Teosten maisemat ja niiden yksityiskohdat saavat inhimillisiä ominaisuuksia. Piirustukset ovat muotokuvia, joissa luonto ja sen yksityiskohdat kertovat vuodenajastaan sekä olosta ja elostaan, nykyisestä ja menneestä. Pihapihlajan (1997) varsi on jo naavoittunut, mutta sitkeästi se kasvattaa uutta versoa. Taustan lämpimänpunainen rakennus suojelee pihlajaa ja samalla kokoaa erinomaisesti teoksen sommitelman. Teoksen Pitkäkattoinen kaksoislato ja länsitaivas (1994) lato on pitkään uurastanut työmyyrä. Varastetun joulukuusen kanto (2001) valittaa tummaa surua.

Metsänheimo muistuttaa japanilaisista saduista, joissa ihminen muuttuu puuksi.

Muotokuvia ovat myös kuvat vanhoista kenkärahjoista, jotka nekin ovat muuttuneet inhimillisiksi olennoiksi.

Metsänheimo piirtää valtaisalla taidolla ja lämmöllä, kiintymyksellä kohteisiinsa. Viivarunsaus on figuratiivista täyteliäisyyttä. Käsialan runsaus ei peitä muotoa, vaan tukee ja myötäilee sitä sekä antaa syvyyttä. Tumma paperi lisää kuvan kolmiulotteisuutta ja korostaa erinomaisesti pasteliliitujen sävyjä. Etenkin luminen maisema ja pilvet saavat pehmeää veistoksellisuutta.

Tumma paperi on perua Metsänheimon mezzotinto-työskentelyssä. Tässä grafiikan lajissahan edetään mustalta pohjalta vaaleudeltaan eriasteisiin aihekuviin.

Metsänheimon pastellitkin olivat aluksi valkoisen eri sävyjä tummalla pohjalla. Värejä hän sanoo alkaneensa käyttää, kun ”(...) liitulajitelmien voimakkaita sateenkaaren värejäkin olisi saatava kulumaan, ja kukat ovat siihen yksi mahdollisuus.” Tuloksena on kuvia, jotka ovat ylistyksiä kukkien kauneudelle, yksin vaatimattomalle horsmallekin.

Näyttelyn pastellipiirustusten aiheet ovat lähes kaikki peräisin taiteilijan omalta kotipihalta ja sen ympäristöstä Kuivasjärven rannalta. Jokapäivän tutuista näkymistä arkipäiväisyys on kuitenkin kaukana. Runsaudessaan, valoissaan, varjoissaan ja väreissään luonnon muotokuvissa on kosolti pyhän tunnelmia.

Pastelleista kannattaa pistää merkille myös päivämäärät. Taiteilija työstää teoksiaan pitkään ja tarkkaan. Alku- ja loppupäivämäärä kertovat työprosessin kestosta ja vuodenajasta.

RIITTA MÄKELÄ

Jarmo Kontiainen

Pyhät on pihlajat pihalla. Raimo Metsänheimon pastellipiirustus Pihapihlaja (21.VIII - 2.IX.1997)

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva