Raksilan liikennejärjestelyt uusiksi

Hallityöryhmä esittää uutta yhteyttä Ouluhallin parkkipaikalta Professorintielle

Liisa Laine

OULU Rakennettiipa uusi monitoimihalli Raksilaan tai ei, alueen liikennejärjestelyt uusitaan lähivuosina. Tarkempi aikataulu noudattelee muita alueen rakennustöitä, oli se sitten entisen remontointia tai aivan upouutta.

Ensi vuoden katurakennusohjelmassa tarkoitukseen ei kuitenkaan ole vielä varattu euroakaan.

Varsinkin Ylioppilaantien risteys Kajaanintielle on ollut paha pullonkaula. Uusien järjestelyjen myötä liikenteen painopiste siirtyisi väljemmille vesille, mikä vastaisi myös alueen asukkaiden ja kauppiaiden toiveita.

Työryhmän kaavailujen mukaan Ouluhallin pysäköintialueelta rakennettaisiin uusi katuyhteys Professorintielle. Se sujuvoittaisi oleellisesti parkkialueen liikennöintiä.

Samalla se tekee mahdolliseksi myös pysäköintipaikkojen lisäämisen Ouluhallin lähistöllä. Sen sijaan Raksilan ja Karjasillan kadunvarsilla pysäköintiä rajoitetaan.

Osa otteluihin saapuvasta ja sieltä poistuvasta liikenteestä voitaisiin ohjata kokonaan pois häiritsemästä Raksilan asukkaita ja marketteja.

Ratkaisulla saataisiin suora yhteys sekä etelään että pohjoiseen: kun nyt etelään pitää kiertää Kajaanintien kautta ja tulla Professorintietä takaisin, uusi yhteys veisi suoraan Kainuuntielle.

”Silta-aukkojakin on osittain valmiina, joten työt saadaan toteutettua kohtuullisen edullisesti”, huomauttaa hankeryhmään kuulunut kaupungininsinööri Matti Räinä.

Työryhmä on laskenut katu- ja liikennejärjestelyjen maksavan hieman yli 14 miljoonaa markkaa.

Katutöihin kuuluisi Ouluhallilta Professorintielle rakennettavan katuyhteyden lisäksi uusi, noin 400 metrin kevyen liikenteen väylä hallin eteläpuolelle, kevyen liikenteen silta kaupunginojan yli sekä jalkapalloharjoituskenttien siirto. Liikennejärjestelypuolelle taas kirjataan 500 Huuhkajanpuistoon ja 500-600 Ouluhallin pysäköintialueelle tulevaa uutta parkkipaikkaa sekä tontin liikennejärjestelyt.

Jäähallin käyttöä selvitellyt hankeryhmä esittää uutta hallia urheilualueen keskelle, jolloin sinne olisi sekä hyvät joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen yhteydet.

Liikenteen sujuvuutta parantaa myös se, että pysäköinti hajaantuisi eri puolilla urheilualueen ulkoreunoille.

Markettien pysäköinti ei muutu

Markettien pysäköintiin ei ole tulossa muutoksia. Aiemmin keskusteluissa on ollut muun muassa toisen pysäköintitason rakentaminen markettien eteen.

”Se on aina kaatunut kustannuksiin. Nyt asiasta ei ainakaan vielä ole edes keskusteltu”, kertoo Räinä.

Raksilan asukkaita on eniten häirinyt liikenne Teuvo Pakkalankadulla ja kadunvarsipysäköinti pientaloalueella. Varsinkin tapahtumien aikaan tilanne on Räinän mukaan kohtuuton. Myös uimahallin asiakkaiden parkkipaikat tulisi tapahtumien aikana turvata, jotteivät jäähalliin menijät valtaa niitä kaikkia.

”Sinänsä Raksilan markettien parkkialueen lähtökohtana on, että se on vuorottaiskäytössä. Jos halli tulee Ouluhallin viereen ja Huuhkajapuistoon tehdään uusia pysäköintipaikkoja, se luonnollisesti purkaa paineita markettien parkkipaikaltakin.”

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva