Ykä on teekkareiden uskottu vappuauto

Koneinsinöörikillan Ykä-vastaava Niko Kurkinen sekä muutama wänkäri rassasivat, rasvasivat ja puunasivat autovanhuksen edustuskuntoon juuri ennen vappuhulinoita.

– Kaasaria piti korjata ja säätää, jotta auto kävisi vappuna nätimmin, kertoo Kurkinen.

Punainen komistus on uskollisena kulkenut teekkareiden vappurientojen etujoukoissa, ensimmäisen kerran vuonna 1979.

Konekillan perimätiedon mukaan Ykä on kasattu Yhdysvaltojen Michiganissa Pontiacin kaupungissa.

Tarkkaa vuosimallia ei kukaan tiedä ja yleisesti on päätetty että Ykä on vuosimallia 1928. Merkiltään se on GMC, General Motor Companyn valmistama auto.

Alunperin Ykä tilattiin Ouluun palokunnan käyttöön vuonna 1929 ja se oli palokunnan toinen auto.

Ykällä on omat mielialansa, mutta tien päälle se ei ole Kurkista koskaan jättänyt.

Bensiinisyöppökin se on. Sadan kilometrin matkalla Ykä ryystää polttoainetta kymmenestä sataan litraan.

– Ihan normaalikulutus ikäisekseen autoksi.

Moottori on vasta kolmas, englantilainen BMC-moottori. Tarkalleen ottaen moottori on 4,3-litrainen bensiinikäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori kannen yläpuolisilla venttiileillä.

Viikonlopun aikana Ykä on näkynyt ja kuulunut opiskelijoiden vapputapahtumissa.

Viime viikon keskiviikkona Ykä osallistui opiskelijoiden wesibussikiertueelle. Pahainen talvisää ei houkutellut opiskelijoita saati kelillä kuin kelillä moitteettomasti toimivia teekareita nauttimaan kiertoajelusta Ykän tuulisella lavalla. Kuskin Mikko Takkisen kyytiin, vänkärin pitkälle puiselle penkille sulloutui muutamia punahaalareita.

– Kuskien löytäminen vappuajoihin onnistui hyvin. Tietysti kuskin pätevyys hieman rajoittaa tehtävää. Edellytyksenä on C-kortti eli kuorma-autokortti.

Alkuperäistä tekniikkaa Ykässä ovat runkopalkit, akselistot ja mekaaniset jarrut.

Tänään Kurkinen hyppää Ykän rattiin ja suuntaa Oulun Seudun Mobilistien vanhojen ajoneuvojen paraatiin. Letka lähtee liikkeelle Toppilansaaresta kello 12.30 ja suuntaa Merikosken siltojen kautta Automuseoon.

Elina Ursin

Fakta

Ykä vuosimallia 1928

Syksyllä 1960 palokunta lahjoitti autovanhuksen ylioppilaskunnalle.

Vuonna 1967 Ykä esiintyi koneteekkareiden järjestämien hyväntekeväisyystanssiaisten liikkuvana mainostelineenä.

Ykä unohtui pitkäksi aikaa Rauhalan autotalliin.

1976 Akateemisen autoseuran miehet innostuivat vanhasta paloautosta enemmän kuin omien autojensa remonttitiloista.

Vuonna 1978 ylioppilaskunta antoi koneinsinöörikillalle oikeuden auton hallintaan ja se purettiin ja kunnostettiin alkutekijöihinsä.

Seuraavana vappuna paloauto ristittiin Ykäksi Rattori-Lupin edessä. Kastamisen yhteydessä palokunta kasteli Ykän yltä päältä likimäräksi ja samalla todettiin sen pitävän vettä.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 30.04.2017.