Utria oli aikaansa edellä

Oululainen jazzkitaristi ja keksijä Utria Valkama työsti sähkökitaroita sarjana jo 1960-luvulla.

Arto Kiuru,
teksti ja kuvat

Sähköbasso on varsin erikoisen muotoinen. Siinä ei ole lapaa ja virityskoneisto on asennettu tallapalan alapuolelle.

– Utin tekemät bassot ovat soitinrakentamisen luovia taidonnäytteitä, sanoo soitinta esittelevä Oulun konservatorion opinto-ohjaaja Tapio Tekoniemi.

Basso on oululaisen soitinrakentajan Utria ”Uti” Valkaman 1990-luvun alussa pähkinäpuusta tilaustyönä veistämä uniikki musiikki-instrumentti.

Tekoniemi kaivaa bassokotelosta esille kourallisen duplopalikan kokoisia mikrofoneja. Niihin on stanssattu kultavärillä teksti Utria.

Utria Valkama (1931–2008) oli suomalaisen soitinrakennuksen vaatimaton pioneeri. Hän rakensi puoliakustisia sähkökitaroita Höyhtyän-kotinsa vaatekomerossa jo 1960-luvun alussa.

Valkaman esikuva oli sähkökitaran pioneeri Charlie Christian, joka musisoi 1940-luvun loppupuolella valkokankaalla Benny Goodman Sextetissä.

– Isäni kertoi, että hän ei aluksi edes tiennyt, miten kitaraa sylissä pidetään, minkä takia hän kävi katsomassa kymmenet kerrat elokuvateatterissa filmiä, jossa Christian esiintyi, kitarantekijän poika Vesa Valkama kertoo.

Utria Valkaman vanhemmat muuttivat 1930-luvulla Laukaasta Ouluun, kun isä sai työpaikan Oulu-yhtiöllä. Ensimmäisen Gibson L5 -tyylisen kitaransa Valkama kokosi jo 1940-luvun lopulla eli samaan aikaan, kun Goony ja Valter Strömmer rakensivat Tampereella varhaisia äänentoistolaitteita ja kitaramikroneja.

Vuonna 1952 Valkama perusti kavereidensa kanssa Blue Quintetin. Yhtye säesti muiden muassa Eero Värettä ja Lasse Liemolaa sekä monia Oulussa konsertoineita ulkomaalaisia solisteja.

– Uti osasi soittaa elokuvasävelmiin sekä jazz-standardeihin hienoja sooloja, Blue Quintetissa pianoa soittanut Erkki Virtanen kehuu.

– Blue Quintetin loppuajat hän musisoi itse nikkaroimillaan kitaroilla.

Ensimmäisen puoliakustisen sähkökitaran, mustan mallin, SOK:lla tukkumyyjänä työskennellyt Valkama rakensi 1960-luvun alussa.

Valkama työsti kitaran alusta loppuun sekä myös käämi ja kromasi kitaran mikrofonit itse.

Ruotsalainen Hagström oli valmistanut sähkölankkukitaroita jo 1958. Musta malli oli ensimmäinen Pohjoismaissa valmistettu kiinteällä mikrofonilla varustettu puoliakustinen sähkökitara.

Pietarsaarelainen Landola alkoi valmistaa sähkökitaroita vasta 1970, jolloin se pukkasi ulkomaan markkinoille Gibson ES 335 -kopion sekä Espana-lankkukitarat.

Valkama valmisti kitaraa 60 kappaletta. Se on ensimmäinen Suomessa piensarjatuotantona valmistettu kitara.

– Työkalut olivat kiven alla, poran terätkin isäni joutui työstämään itse nauloista, Vesa Valkama kertoo.

Utrian kitaroista oikein huokuu sellainen hyvän puutyön sekä käsityöläisyyden henki.

Pekka Niemelin

Valkaman hyvin tuntenut entinen soitinkauppias Pekka Niemelin kertoo tämän olleen henkeen ja vereen jazz-mies.

– Hän halusi korvata liian kovaäänisenä pienessä bändikokoonpanossa pömisevän orkesterikitaran pienikoppaisella kitaralla.

1970-luvun alussa Valkama alkoi valmistaa vaaleata koivukantista f-aukkoista sähkökitaraa, kansallisromanttista mallia.

Mallin korvasi 1980-luvulla uusi umpipuinen malli, jonka otelauta oli viimeistelty suksitehtaalta tilatusta muovisuksen pohjamateriaalista. Utrioilla soitti muiden muassa Kauko Röyhkä.

– Utria oli varhaisiin postimyyntikitaroihin, kuten Lucky Seveniin, verrattuna halpa sekä teknisesti hyvin viimeistelty tuote, Niemelin sanoo.

Vuonna 1991 Valkama onnistui saamaan Yhdysvaltoihin patentin kiskoilla liikutettaville irrotettaville kitaramikrofoneille. Niemelin kertoo, että Valkama myös pohti mahdollisuutta markkinoida teollisessa mittakaavassa.

– Jos Suomesta olisi löytynyt sopivia soitinrakentajia jalostamaan Utriaa eteenpäin, olisivat Valkaman soittimet varmasti menestyneet ulkomailla, Niemelin pohtii.

Valkama kuitenkin sairastui 1990-luvulla. Hänen näkönsä heikkeni, minkä takia hän ei enää kyennyt innovoimaan soittimia tai niiden osia entiseen tahtiin.

Valkaman Pateniemen-verstaalla sekä Tekoniemi että Niemelin näkivät soittimen, joka sai molempien leuat loksahtamaan.

Valkama rakensi viisikielistä bassoa, jonka saattoi kesken soiton muuttaa nauhalliseksi nauhattomaksi. Muutoksen mahdollisti vipu, jota painamalla otelauta nousi nauhojen tasalle.

– Uti oli keksijäpersoona, luova kaveri sekä luova ajattelija, jolle soittimet olivat käyttötaidetta, Niemelin kehuu.

Oulu All Star Big Bandin basisti Tapio Tekoniemi tilasi 1990-luvun alussa basson Utria Valkamalta uniikin sähköbasson. – Irrotettavat mikit sekä tallapuolelle lavan sijaan asennettu virityskoneisto kertovat paljon Utin innovoivasta keksijän luonteesta, hän kehuu.

Pekka Niemelin omistaa vanhan puoliakustisen Utria-kitaran. Tukkutyöntekijä Utria Valkaman 1960-luvun alussa rakentama pienikoppainen ‘musta malli’ on ensimmäinen suomalainen kiinteällä mikrofonilla varustettu sähkökitara. – Utrian kitaroista oikein huokuu sellainen hyvän puutyön sekä käsityöläisyyden henki, entinen soitinkauppias hehkuttaa.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 4.4.2017.