Tuliaisesta tuli designtuote

MAP Oulu -kaupunkikartta on saanut rinnalleen Kuopion ja Rovaniemen.

Kotikaupunkiaan
arvostavien Markku ja Päivi Päätalon seuraavassa kartassa esitellään Oulun edustan saaria.

Elina Ursin

Oulu

Oululaisten Markku ja Päivi Päätalon kaupunkiaiheisia graafisia tuotteita suunnitteleva yritys on alle vuodessa ottanut pitkän loikan eteenpäin.

Viime kesänä Päätalot halusivat vastineeksi majapaikasta yllättää Münchenissä asuvat oululaisystävät salmiakin ja ruisleivän sijaan kotikaupunkiaiheisella julisteella. Graafinen mustavalkoinen kartta poiki kuin vahingossa sisustustuotteen ja oman yrityksen nimeltä MAP Oulu Companyn.

– Ajatus Oulu-julisteesta myyntituotteena syntyi nopeasti ja sitä edesauttoi innostunut jälleenmyyjä, Päätalot kertovat.

Suunnittelija-käsityöläispariskunnalla on tuhat uutta kehityskelpoista ideaa laajentaa kartta-aihetta eri tuotteisiin ja kaupunkeihin.

– Pussilakana, paita, tiskirätti, muki, kynä... Muutama mainitakseni, kertoo Päivi Päätalo.

Toistaiseksi kartoista on tehty kahta kokoa julistetta, kortti ja kauppakassi. Oulun kartan jälkeen tuli Rovaniemi ja tuoteperheen uutuus on MAP Kuopio. Ensi kesänä vuorossa on MAP Turku, jota Päivi tyttärensä Elsan kanssa kauppaa Keskiaika-tapahtuman käsityömarkkinoilla Aurajoen rannalla kesä–heinäkuun vaihteessa.

Ajatus laukkaa tuhatta ja sataa, mutta tosiasiat on tunnustettava. MAP on perheen kolmas yritys.

Markku Päätalolla on yhden miehen graafisen alan suunnittelutoimisto ja Päivi Päätalo on vuodesta 2013 työllistänyt itsensä saippuakauppiaana. Saippuat ja muut kosmetiikkatuotteet valmistuvat käsityönä kotipihan
Soap-verstaalla.

– Resurssit ovat rajalliset eikä aika tahdo riittää. Meidän pitää miettiä, mille alamme seuraavaksi, pariskunta kertoo.

Päätalot ovat yllättyneitä ihmisten kotiseutuinnostuksesta, vaikka kaupunkikartta ei ole ideana uusi ja muitakin tekijöitä on myös Oulussa. Puusta ja nahasta käsityötuotteita valmistavalla oululaisyrityksellä Lastulla on oma Oulu-karttansa.

Päivi Päätalon mukaan karttajulisteet uppoavat skandinaavista sisustusta harrastaviin nuoriin. Myös esimerkiksi Oulusta muualle muuttaneet haluavat kodin seinälle Oulu-kartan.

– Nuoret ovat tärkein asiakaskuntamme. Kiitos netin.

Rovaniemen jälleenmyyjä puolestaan on kertonut karttakuvioisen kankaisen kassin vetoavan turisteihin.

– Kassi on julistetta helpompi kuljettaa. Se menee pieneen tilaa ja on kohtuun hintainen.

On taottava, kun rauta on kuuma ja uusia yhteistyökumppaneita sekä jälleenmyyjiä on etsittävä niin Oulusta kuin muualtakin.

Päivi ja Markku Päätalo työstävät yhteistyötä Oulun kaupungin matkailuneuvonnan suuntaan. Asiasta on sovittu alustavati.

MAP Oulu -tuotteiden piti mennä myyntiin, mutta matkailuneuvonnan tiloissa, entisen Oulun Puhelimen talossa oli vesivahinko, joten neuvottelu jäi kesken. Toivomme asian etenevän ennen kesää.

Kotikaupunki on Päätalojen lempilapsi ja heidän mielestään Oulu ansaitsee näkyvyyttä.

– Paikallisuus on yksi, mutta merkittävä osa saippuoiden ja karttojen imagoa.

MAP Oulu kaupunkikarttojen kuva-aiheet on muokattu Open Street­Map -karttatiedosta (OSM). Open StreetMap on maksuton ja avoin ja sillä voi vapaasti muokata ja luoda karttoja. Kuitenkin jokainen MAP-kaupunkikartta suunnitellaan tarkoin. Ei riitä, että painaa tulostimen nappia ja kas, kartta on siinä, sanoo Päivi Päätalo.

– Kartat ovat käsintehtyä grafiikkaa. Ulkonäkö on mietitty tarkkaan ja kartat ovat meidän teoksia.

Jonkin verran tekijät ovat saaneet palautetta esimerkiksi Oulun kartasta puuttuvasta Pikisaaren sillasta. Rovaniemen kartasta on turha etsiä Alvar Aallon suunittelemaa Poronsarvi-asemakaavan hahmoa.

– Kartat eivät ole tarkoitettu suunnistuskartoiksi. Kadunnimet on jätetty tietoisesti pois, Päätalot kertovat.

Karttojen suunnittelusta vastaavan Markku Päätalon työpöydällä on kasa MAP-luonnoksia Oulun edustan saarikartasta sekä Haaparanta–Tornio-kartasta.

– Kaupunkilaiset tuntevat huonosti Oulun lähisaaria, joita on muuten paljon. Karttaan on tarkoitus nimetä saaret ja tuoda esiin saarien kokosuhteet, Päätalot kertovat.

Karttafirman tuottajana toimiva Päivi Päätalo ideoi jo eteenpäin seuraavia Oulu-tuotteita.

– Haluaisin saarikartasta merimieskassin. Pitää potkia tuota suunnittelijaa. Kohta on kesä.

Päätalot pyörittävät Soapin ja Map-karttatuotteiden verkkokauppaa. Piharakennuksessa on tuotteiden pakkaamo sekä postituskeskus. Lisäksi Päivi Päätalo kiertää saippuakauppiaana eri tapahtumissa ja messuilla.

MAP on tuonut Päätalon viisihenkiseen perheeseen iloa ja kiitosta sekä kivasti lisätuloja.

– Olen 50-vuotias ja tehnyt suunnittelutöitä 23 vuotta. MAP on minun moottoripyörä, kertoo Markku Päätalo.

fakta

MAP-kaupunkikartat

MAP Oulu suunnittelee ja tuottaa kaupunkiaiheisia graafisia tuotteita.

Kaupunkikarttojen pohjana on avoin Open StreetMap -karttapalvelu (OSM).

OSM on avoin yhteistyöprojekti vapaasti muokattavien karttojen luomiseksi. Kartat sekä muu maantieteellinen aineisto kerätään pääosin kannettavien GPS-laitteiden avulla.

MAP Oulu -tuotteisiin voi tutustua www.mapoulu.fi ja Soap°-verstaalta Patelassa, Variksenpolku 6, Oulu.

MAP Oulu -tuotteita myyvät MIA Design, Pakkahuoneenkatu 19 ja Sokos Oulu, Kauppakeskus Valkea.

”Kartat ovat käsintehtyä grafiikkaa. Ulkonäkö on mietitty tarkkaan ja kartat ovat meidän teoksia.”

Päivi Päätalo

Vallilan Oulu-kuosi hitti
myös muualla Suomessa

Elina Ursin

Oulu

Kaupunkikuoseja on ollut Vallilan mallistossa jo useiden vuo­sien ajan. Tanja Orsjoen kuosi Puu-Vallila ilmestyi vuonna 2007 eli 10 vuotta sitten. Kaupunkikuosiaiheet lähtivät liikkeelle Vallilan lähiympäristöstä ja Helsingistä ja laajenivat siitä kuvaamaan muita kaupunkeja, kertoo Katri Pehkonen Vallilan PR- ja viestintäkoordinaattori.

Matleena Issakaisen Oulu-kuosi tuli markkinoille osana Vallilan 2017 kevätkokoelmaa tammikuussa. Issakainen on koonnut kankaaseen näkymiä Oulun maamerkeistä ja nähtävyyksistä: kauppahalli, torin punaiset aitat, Linnansaaren tähtitorni sekä palanen Pikisaarta.

– Oulu-kuosi on ollut todella suosittu Oulussa, mutta se on ollut hitti myös muualla Suomessa.

Oulu-kuosi esiintyy valmisverhossa, kappaverhossa, pussilakanasetissä ja tyynynpäällisessä. Oulu-kuosin myynti kestää pidempäänkin kuin yhden sesongin ajan. Väritykset ovat usein kokoelmakohtaisia, kertoo Pehkonen.

– Oulu-kuosista, joka on ollut todellinen kevään hitti, on tulossa uusia värityksiä, joten sen taival Vallilan mallistossa jatkuu. Myös esimerkiksi Riina Kuikan Aurajoki-kuosi on ollut valikoimassa useamman sesongin saaden uusia värityksiä. Valikoimasta poistuneet kuosit tekevät aika ajoin paluun kokoelmaan uusissa värityksissä.

– Kaupunkikuosien kohderyhmämme on varsin monipuolinen. Kaupunkikuosien merkitys voi olla nostalginen tai puhtaasti sisustuksellinen. Kaupunkikuosi voi herättää muistoja omasta synnyinkaupungista tai se voi liittyä nykyiseen asuinkaupunkiin.

Seuraavaan mallistoon, Vallilan syksy/talvi 2017 -kokoelmaan on tulossa lisää kaupunkikuoseja sekä kansallismaisemia taltioivia kuoseja. Esimerkiksi Pihlajamäki Helsingissä saa oman kuosin. Kaupunkikuoseja on yhteensä 50 ja tähän lukuun tulevat päälle kuosien eri väritykset.

– Saamme runsaasti toiveita ja ideoita uusista kaupunkiehdotuksista, ja kuuntelemme palautetta uteliaan avoimina ja korvat höröllä.

Kaikki Vallilan kaupunkikuosit ovat nähtävissä käynnissä olevassa kaupunkikuosikisassa osoitteessa kilpailu.vallilainterior.fi.

Oulu-kuosin maamerkeinä kauppatori, Pikisaari ja tähtitorni.

Päivi ja Markku Päätalo tekevät karttatuotteita
tiiviisti yhteistyönä kotitoimistossa.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 26.04.2017.