Tradedomi-tutkinto kantapään kautta

Tiimimatka Budapestiin inspiroi
opiskelijat avaamaan suomalaisten
brändien kaupan Ouluun.

Anssi Väisänen

Oulun ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden Terwa-akatemia matkaili viime syksynä Budapestissä, rakastui kaupunkiin ja innostui inspiroivista pikkuputiikeista.

– Aloimme miettiä, miten tuosta ilmapiiristä tuotaisiin pala Ouluun, kun täältä puuttuu kaikki se, mitä siellä on. Ja kun täällä on aika heikosti ollut saatavilla suomalaisia brändejä, Vili Huovinen kertoi.

Siitä se lähti.

Porukka alkoi miettiä hyvää näyteikkunaa suomalaisille brändeille – etsi sopivat tilat, hankki 22 ensimmäistä brändiä mukaan ja avasi Kure-myymälän Hallituskadulle 8. huhtikuuta.

Myymälää pyörittää yhdeksän tradenomiopiskelijaa, joilla kaikilla on omat vastuualueensa. Tämän mahdollistaa toista vuotta ammattikorkeakoulussa ollut suuntautumisvaihtoehto, jossa ei tarvitse paljon käydä koulussa: oppiminen tapahtuu pääosin perustetun firman ja sen pyörittämisen kautta.

Opiskelijat tekevät tietenkin liiketoimintasuunnitelmat, budjetoinnit ja kaiken yrittämiseen liittyvän paperityön. Opettajat ovat taustalla, kun neuvoja tarvitaan.

– Liikeideana on myydä kotimaisten suunnittelijoiden brändejä. Kun aloimme tutkia niitä, löysimme valtavan paljon tuotteita, joita ei oikein voi ostaa mistään myymälästä. Yritämme saada mukaan mahdollisimman paljon pohjoissuomalaisia tuotteita, nyt niitä on vasta muutamia, Huovinen totesi.

Liiketila on avara ja valoisa, kahdessa kerroksessa. Taitavalla somistelulla näyteikkuna- ja ripustustilaa on vielä käytettävissä valtavasti. Tiimi katsasti useita tiloja keskustassa, mutta tämän tilan valoisuus ja avaruus iski heti.

– Alamme kehittää liikettä hiljalleen yhä näyttävämmäksi. Pääasia, että liike on nyt auki. Ensi viikolla pitäisi saada verkkokauppa pyörimään. Tiedän hyvin, mitä teen viikonloppuna: kuvaan tuotteita verkkoon, Huovinen naurahti.

Jokainen brändi on liikkeessä esillä kuukausivuokralla. Myydyistä tuotteista liike saa provision.

– Periaate on vähän sama kuin itsepalvelukirpputoreilla. Me emme päätä hintoja vaan ne tulevat brändeiltä.

Kuka päättää firmassa, kun tiukka paikka tulee?

– Tähän saakka asiat on voitu pohtia ja päättää yhdessä, kaikkien mielipiteitä kuunnellaan ja yritetään tehdä kompromissi. Myymälä on meidän kaikkien näköinen.

Myymälään on tarkoitus järjestää brändien kanssa yhteisiä tapahtumia.

– Haluamme olla muutakin kuin pelkkä myymälä. Tänne saa nytkin tulla juomaan kahvia ja ihan vaan jutustelemaan.

Asiakaskuntaa ei ole rajattu tiettyyn kohderyhmään. Tuotteita löytyy laidasta laitaan teineille mutta myös vanhemmalle asiakaskunnalle. Markkinointiryhmä pohtii mainontaa.

– Idea sinänsä ei ole uusi. Pääkaupunkiseudulta ja Keski-Suomesta löytyy samalla konseptilla toimivia yrityksiä. Mutta Pohjois-Suomessa tämä on ensimmäinen. Alakerran tiloissa pyöritämme muun muassa mainostoimistoa, sillä eihän tämä myymälä kaikkia yhdeksää kokopäivätoimisesti työllistä, Vili Huovinen totesi.

– Olisi siistiä, jos hommaa pääsisi johonkin suuntaan kehittämään. Tärkeää on kuitenkin kaikille työllistyä, kunhan valmistumisen aika koittaa. Kannustan kaikkia opiskelijoita rohkeasti kokeilemaan, jos pienintäkään ideaa on päässä – ja jos yrittäjyys vähänkään kiinnostaa.

Fakta

Kuren taustalla
osakeyhtiö

Kure -myym älän taustalla on yhdentoista osakkaan Räikiä Oy, joka perustettiin 2016.

Nimi Kure tulee englannin sanasta cure (parantaa). Tavoite on parantaa pienten brändien markkinointia, tunnettavuutta ja saatavuutta.

Huhtikuussa Hallituskatu 30:ssä avatussa liikkeessä on myymäläpinta-alaa 190 neliömetriä.

Tällä hetkellä myynnissä
22 brändin tuotteita.

Pikisaaressakin opitaan työssä

Pia Kaitasuo

Yrittäjyyskasvatus- ja työelämätaitoja kehittämään parikymmentä vuotta sitten perustettu Nuori yrittäjyys -toiminta tuo yrittäjyyden arjen toden kokemuksiksi vuosittain 4 500 nuorelle.

Ideana on ohjelman suorittaminen osana opetusta.

Oulun seudun ammattiopiston Pikisaaren yksikössä toiminta on ollut tarjolla jo vuosia.

Koulu tarjoaa opetuksen, hallintoasioissa ja vastaavissa Nuori yrittäjyys ry tulee opiskelijan NY-yrityksen tueksi.

Opettaja Anu Virpin mukaan koulu kannustaa opiskelijoita tarttumaan tilaisuuteen.

– Kyllähän se niin on, että asiakas on paras opettaja!

Rakennusrestaurointia ensimmäistä vuotta opiskelevat Jonna Finnilä ja Rauli Körkkö perustivat äskettäin oman NY-yrityksensä nimeltä Restaurointi Pil&Pal. Kuvataiteilija-opettajat ovat tällä hetkellä opintovapaalla Limingan taidekoulusta.

Vuoden aikana NY-yrittäjä saa ansaita 10 000 euroa, mutta käytännössä tienestien raja tulee tukikuukausien aikana vastaan jo 250 euron kohdalla.

– Lähdimme mukaan ohjelmaan, koska tämän myötä voimme tehdä työtä kesäkuukausina, jolloin osaamisellemme on kysyntää. Työssäoppimistakaan ei voisi kesällä tehdä ilman NY-yritystä, Finnilä kertoo.

Kesäajalta oman yrityksen käytössä olevasta opetustilasta maksetaan koululle korvaus.

Pariskunta on valmis tarttumaan niin rakennus-, huonekalurestaurointi- kuin pintakäsittelytöihinkin.

– Tässä vaiheessa opintoja ei tiedä vielä tarkkaan, mihin tulee suuntautumaan, mutta koska ohjaus kaikkeen tulee koululta, voimme tarttua monenlaiseen toimeen – taidetta unohtamatta.

Restaurointi Pil&Pal eli Jonna Finnilä ja Rauli Körkkö opiskelevat alkaen tukin kuorinnan alkeista.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 24.04.2017.