Seikkailupuistoja nousee Suomeen vauhdilla

Huikiaan pääsee kiipeilemään vappuna.

Oululaispuiston ensimmäisen toimintakauden tavoitteena on 12 000 kävijää.

Pekka Rahko, teksti
Iikka Järvenpää, kuvat

Oulu

Pikkukankaanpuiston ohi säännöllisesti kulkevat kaupunkilaiset ovat voineet havaita, että puistoon tai tarkemmin puiston mäntyihin viime viikkojen aikana rakentunut köysi- ja telineviidakko alkaa olla valmis.

Viidakko on seikkailupuisto, ja seikkailu hahmottuu kohta paremmin, kun puisto avaa ovensa ja rakennelmien toimintaa pääsee näkemään käytännössä.

– Radat ovat valmiit ja turvallisuustarkastus tehty, Seikkailupuisto Huikian yrittäjäpariskunta Marjo ja Pekka Selin toteavat.

Turvallisuuden tarkasti saksalainen TÜV.

– Suomessa ei ole vielä asiantuntijoita seikkailuratojen tarkastamiseen, täällä on seikkailupuistobuumi vasta tulossa, Pekka Selin toteaa.

Buumista voinee puhua, sillä Suomeen on lyhyessä ajassa noussut parikymmentä puistoa. Lähimmät niistä ovat Kalajoella ja Rovaniemellä.

– Radat toimittanut saksalaisyritys Faszinatour on rakentanut noin tuhat puistoa ympäri maailmaa, ja tämä oli kymmenes yrityksen Suomeen rakentama puisto, Pekka Selin mainitsee.

Huikia avautuu vappuna ja ensimmäisen toimintakauden tavoitteena on 12 000 kävijää.

Tiiviimpi kausi päättyy syyskuun lopussa. Kesäkuun alusta elokuun puoliväliin puisto on avoinna joka päivä, muuten kauden aikana keskiviikosta sunnuntaihin.

– Lokakuussa ollaan auki viikonloppuisin, Pekka Selin jatkaa.

Talvikaan ei estä seikkailemista, sillä Selinien mukaan puistoa voi käyttää myös lumikaudella.

– 10–20 senttiä lunta ei haittaa, lavat voi harjata puhtaaksi, Pekka Selin toteaa.

Talvikaudelle on suunnitteilla aukioloa ainakin hiihtolomaviikolle ja pimeäseikkailuja marraskuulle.

Korkeimmillaan kahteentoista metriin kohoavat radat voivat maasta katsoen hirvittää, mutta Selinit vakuuttavat turvallisuuden olevan moneen kertaan mietittyä ja koeteltua.

Aluksi kokeillaan lähes maan tasalla harjoitteluradalla, miten turvavarusteet toimivat. Vasta sen jälkeen ohjaaja päästää asiakkaat itsenäisesti radalle.

Turvajärjestelmä on jatkuvavarmisteinen eli seikkailija on turvavaljaistaan aina kytkettynä turvalinjaan.

Kypärä on pakollinen.

– Jos horjahtaa ja putoaa radalta, itsensä voi aina vetää takaisin radalle, Marjo Selin lisää.

Altapäin ratoja tarkasteltaessa huomiota herättää rakennelmien kiinnitystekniikka: missä ovat naulankannat?

– Puihin ei ole porattu mitään, kaikki on puristamalla kiinni, Pekka Selin kertoo.

Radoissa ei ole käytetty painekyllästettyä puuta, vaan käsittelemätöntä lehtikuusta ja mäntyä.

Radan turvallisuustarkastus tehdään joka vuosi ja myös kaikkien ratapuiden kunto tarkastetaan vuosittain.

Puiston ollessa suljettuna ratojen lähtöpisteet lukitaan, jotta asiattomat kävijät eivät pääse kiipeämään radoille ja vaarantamaan itseään.

Puistossa on yksitoista rataa, joista seitsemän kulkee korkealla puissa.

– Ratojen kokonaispituus on noin kilometrin, Pekka Selin ynnää.

Yrittäjillä on jo mielessä radan laajentaminen.

– Tähän on mahdollisuus laajentaa kymmenkunta rataa lisää, Pekka Selin toteaa.

Hänen mukaansa Suomessa monia puistoja on jo laajennettu.

Fakta

Puisto työllistää kymmenen henkeä

Seikkailupuisto Huikia sijaitsee Raksilassa Pikkukankaanpuistossa.

Radan on rakentanut saksalainen Faszinatour.

Puistossa on yksitoista rataa: seitsemän korkeaa, kaksi lasten rataa ja kaksi harjoittelurataa.

Korkeille radoille käyttäjien on oltava vähintään 130-senttisiä, lasten radoilla pituusraja on 90 senttimetriä.

Lippujen hinnat ovat 25 euroa
(korkeat radat) ja 18 euroa (lasten radat).

Lipulla saa seikkailla kolme tuntia.

Huikia työllistää kymmenen henkilöä.

Radan käyttö ei vaadi aiempaa kiipeilykokemusta.

”Ratojen kokonaispituus on noin kilometrin.”

Pekka Selin

yrittäjä

Sade ei haittaa ratojen käyttöä, mutta sulkemisen perusteita ovat voimakas tuuli ja ukonilma.

Lipunmyynnin yhteyteen tulee kahvila.

Lähde: Seikkailupuisto Huikia



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 08.04.2017.