Hip hop heilahtaa rennosti estradille

Breikkaavat vintiöt rakentavat kulttuurisiltaa Skotlannista Ouluun ja takaisin.

Eeva Kauppinen

Katutanssilajit venyvät rennosti ja nokkelasti monitaiteisiin näyttämöteoksiin. Näyttävyys, vauhti, taituruus, samanhenkinen meno ja meininki sekä usein poikamainen kisailu liittyvät näihin projekteihin. Ja estetiikan ja asenteen tietty vi­nous suhteessa estraditaiteisiin.

Porukoiden huippuosaaminen kiteytyy siinä, että kaikki vain näyttää helpolta.

Edustavia esimerkkejä ovat Oulussakin vierailleet suomalaisen Race Horse Companyn Petit Mal ja ruotsalaisen Svalbard Companyn All Genius All Idiot.

Nyt kaupunkiin on saatu hip hopin kulttuurilähettiläs Edinburghista Skotlannista. Koreografi ja tanssija Tony Millsin ryhmän nimi on ?Room 2 Manoeuvre ja Oulussa kantaesitettävä teos Without a Hitch.

Teosta varten koottu tanssijatiimi esittää syöksykierteessä ja hajoamaisillaan olevaa breakdance-ryhmää, jolle on annettu nimeksi Rhythm of Rascals. Vihjeen sisällöstä antaa motto: ”Hip hop ya don’t stop… but all good things must come to an end.”

Keitä nämä vintiöt tai riiviöt oikein ovat?

– Tämä on semi-omaelämäkerrallinen tarina tyypeistä urani varrelta sekä nykyajan b-boy- ja hip hop -kulttuurista, Tony Mills paljastaa.

Alunperin Tony Mills löysi tiensä Ouluun JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen taiteellisena johtajana toimineen Jarkko Lehmuksen kautta. Lehmus vaikutti ennen Skotlannissa, missä miehet tutustuivat.

– Jarkko tarjosi minulle mahdollisuutta tulla Ouluun residenssiin 2015. Samaan aikaan Dancebase, Skotlannin tanssin keskus, aloitti projektin NordDance.

Ideana on rakentaa tanssin siltoja Skotlannin ja Pohjoismaiden välille.

– Kehittelyn alla olleen teoksen ajoitus oli siis tosi hyvä, Mills toteaa.

Mills kertoo, kuinka itsenäisyyttä virittelevä Skotlanti hakee isomman pelaajan roolia Euroopassa.

– Yhteyksiä luodaan taiteen ja kulttuurin kautta. Tätä voisi kai nimittää pehmeäksi imperialismiksi.

Nimi Without a Hitch on sanaleikki. Teoksen idea syntyi Millsin ryhmässä jo 2011.

– Tavoitteena oli yhdistää Hitchcock-leffat ja film noir, koreografi ja konseptin luoja kertoo.

Millsin suosikkeja ovat James Stuartin tähdittämät Hitchcockin elokuvat, esimerkiksi Vertigo ja Takaikkuna.

– Sitten idea jotenkin jämähti. Asiat ottavat aikansa, Mills tuumaa.

Tässä JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen, ?Room 2 Manoeuvren sekä skotlantilaisten The Brunton Theatren ja Dancebasen yhteistuotannossa tanssivat Antti Kyllönen Oulusta, Joshua Smith Englannista, Oleg Kiricenko Latviasta ja Pontus Linder Ruotsista.

– Lavalla on minua nuorempia ja paremman näköisiä tanssijoita, Mills vitsailee.

– Annetaan heille kaikki aplodit.

Mills palaa Ouluun toukokuussa työskentelemään n.o.d. youth companyn kanssa.

– Ajatus on, että ryhmän vetäjät Heli Pippingsköld ja Simon Beyer-Pedersen mahdollisesti tekisivät vastavierailun Edinburghiin paikallisen nuorison pariin.

Room 2 Manoeuvre: Without a Hitch, Valvesali 27.4. kello 19 (ensi-ilta), 28.4. ja 29.4. kello 19, 2.5. kello 13 ja 3.5. kello 19.

”Tämä on semi-omaelämäkerrallinen tarina tyypeistä urani varrelta sekä nykyajan b-boy- ja hip hop -kulttuurista.”

Tony Mills

koreografi ja konseptin luoja

”Hyvä hypätä vieraaseen järveen”

Eeva Kauppinen

Teoksessa Without a Hitch on mukana tanssija Antti Kyllönen Oulusta. Matkalla Skotlantiin hän leuhotti Facebookissa, kuinka mahtava päästä hommiin Edinburghiin.

– Tämän piti olla itselle tutuista tutuinta, Ruutanan jälkeen ensimmäinen breikkiteos, jonka teen. Jännästi paluu juurille, Kyllönen kertoo.

– Mutta projekti oli jälleen kerran erilainen kuin odotti. Olen löytänyt paljon uutta.

Mainittu Ruutana oli Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalilla 2013 esitetty katutanssi- ja videoteos, jossa Kyllönen toimi sekä ohjaaja-käsikirjoittajatiimissä että koreografina ja tanssijana.

Without a Hitch siis yllätti.

– Kaikki on suhteessa siihen, mitä on tottunut tekemään, Kyllönen pohtii.

– Sain luottamuslauseen ja kehittämiskohteen samassa. Kun aloitimme, minusta tuntui, että wow, olen ammattilaisten ympäröimä ja täytyy kiriä ihan hulluna. Sitten yhtäkkiä saattaa joku torstai-iltapäivä tuntua, että vitsi, tuntuu nerokkaalta veivata tälleen. Ulkomailla ja eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa omat vahvuudet teroittuvat. Samaan aikaan puutteet tai kehittämiskohteet näyttäytyvät. On hyvä hypätä välillä vieraaseen järveen.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 27.04.2017.