Enemmän melua tapahtumista

Tapahtumien Hubi -hankkeella kehitetään festivaalijärjestäjien yhteistyötä ja osaamista Pohjois-Pohjanmaalla.

Riitta Taulavuori

Pohjois-Pohjanmaalla järjestetään vuosittain lähemmäs 50 vakiintunutta kulttuuritapahtumaa. Kun näkyvimpiä niistä pyöritetään miljoonien eurojen budjeteilla, pienempiä pykätään pystyyn paljon vaatimattomammilla summilla: kymmenillä tuhansilla tai tuhansilla euroilla.

– Laadukkaita ja tunnettujakin tapahtumia järjestetään pienillä resursseilla, vaikka sisältöosaamisen puolesta potentiaalia olisi isompaan. Tapahtumilla on esimerkiksi vain vähän rahaa markkinointiin, eivätkä ne siksi tavoita pohjoiseen suuntaavia matkailijoita, Taina Ronkainen huomauttaa.

Hän itse toimii projektipäällikkönä Tapahtumien Hubi -hankkeessa, jossa ”pidetään melua tapahtumista” ja toivotaan, että tuo melu kantautuu entistä paremmin paitsi alueen asukkaille, myös maakuntaa kauemmas.

Erityisesti hankkeella halutaan parantaa tapahtumajärjestäjien markkinointi- ja liiketoimintaosaamista.

Viime vuonna alkaneen ja ensi vuoden loppuun jatkuvan Euroopan aluekehitysrahaston hankkeen tarkoituksena on rakentaa kulttuurifestivaalien verkostoa Pohjois-Pohjanmaalla.

Kohderyhmää ovat pohjoispohjalaiset vakiintuneet ja ammattimaisesti järjestetyt tapahtumat, joiden pääsisältönä on eri taiteenlajit musiikista elokuvaan. Hankkeessa koulutetaan tapahtumajärjestäjiä, kehitetään yhteismarkkinointia ja tapahtumatiedotusta sekä edistetään uusien rahoitus- ja tuotantomallien syntymistä alalle.

– Tavoitteena on saada luoduksi tapahtumajärjestäjien yhteistyöverkosto, joka jää elämään myös hankkeen päätyttyä, kertoo Oulun juhlaviikkojen tuottaja Anu Lähteenmäki.

Esikuvana on ollut vuonna 2009 perustettu pirkanmaalaisten kulttuurifestivaalien verkosto Pirfest ry, jolla on tätä nykyä 38 jäsentä kymmenen kunnan alueella. Rahoituksensa Pirfest saa jäsentapahtumilta, kunnilta sekä erilaisista hankkeista.

– Teemme festivaalikenttää näkyväksi erilaisissa yhteyksissä ja keräämme tilastotietoa muun muassa tapahtumien kävijämääristä ja aluetaloudellisesta vaikuttavuudesta, kertoo Pirfestin toiminnanjohtaja Annamaija Saarela.

– Ei se ainakaan haitaksi ole, kun tehdään yhteistyötä muiden festivaalien kanssa, aiemmin muun muassa Raahen Rantajatsien festivaalijohtajana toiminut Saarela lisää.

Myös Tapahtumien Hubiin liittyy tutkimusta ja tietojen keruuta. Projektikoordinaattori Henri Turusen mukaan toistaiseksi parisenkymmentä festivaalia on ottanut käyttöönsä kävijäkyselyt. Myös taloudellisia vaikutuksia aletaan tutkia säännöllisesti.

– Tällaisista tiedoista on hyötyä muun muassa tapahtumien yhteistyökumppaneita ja rahoitusta hakies­sa, Ronkainen muistuttaa.

Tiedonkeruu ei sinänsä ole uutta täälläkään. Muutama vuosi sitten selvitettiin kertaluontoisesti Qstockin, Jalometallin ja Ilmakitaransoiton MM-kisojen kävijöiden rahankäyttöä alueella.

Lisäksi Oulun juhlaviikkojen alla järjestetyt tapahtumat ovat teettänet kävijäkyselyitä muutaman vuoden ajan.

– Oulun juhlaviikkojen tapahtumien kanssa on tehty monenlaisia muitakin yhteishankkeita, joista saatua tietoa voidaan hyödyntää nyt myös maakunnan laajuisesti, arvioi juhlaviikkojen toiminnanjohtaja Katri Dahlström.

Tapahtumille näkyvyyttä gaalalla ja ideahaulla

Pohjois-Pohjanmaan tapahtumille annetaan näkyvyyttä uudella gaalalla sekä ideahaulla.

Ensimmäiset Pohjoisen parhaat -palkinnot jaetaan Pohjois-Pohjanmaan parhaille tapahtumille Tapahtumien gaalassa 5. toukokuuta.

Uusilla palkinnoilla halutaan antaa tunnustusta tapahtumille viidessä kategoriassa.

Gaalassa palkitaan vuoden 2016 paras kulttuuri-, urheilu-, messu- ja business-tapahtuma sekä yleisön suosikki.

Lisäksi palkitaan henkilö vuoden tapahtumajärjestäjänä sekä festivaali- ja tapahtuma-alan kiinnostava avaus tai teko erityismaininnalla.

Yleisö saa ehdottaa palkittavia eri kategorioihin sekä äänestää suosikkiaan vuoden 2016 tapahtumaksi osoitteessa www.kaleva.fi/pohjoisenparhaat. Business-kategoriassa ehdokkaat nimeää asiantuntijaraati.

Tapahtumien gaalan taustaorganisaatioina ovat kulttuuritapahtumien kehittämishanke Tapahtumien Hubi sekä Business Oulu.

Tapahtumien Hubi on lisäksi avannut ideahaun Pohjois-Pohjanmaalla toimiville tapahtumajärjestäjille. Haulla tavoitellaan kehittämispilotteja, jotka edistävät kulttuurisponsorointia, uusia tuotanto- ja rahoitusmalleja tai tapahtumamarkkinointia.

Tapahtumaorganisaatioille halutaan antaa pilottien avulla mahdollisuus perinteisistä toimintamalleista poikkeaviin avauksiin toimialallaan.

Tapahtumien Hubi -hankkeella on käytettävissään tapahtumapilotteihin yhteensä 45 000 euroa vuosina 2017 ja 2018.

Anu Lähteenmäki (vas.), Henri Turunen, Katri Dahlström ja Taina Ronkainen virittelevät yhteistyötä Pohjois-Pohjanmaan festivaalien välille.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 06.04.2017.