Saariston menestys herätti raahelaiset

Tarmo Kokkola: Nyt halutaan tehdä asioita kaupungin hyväksi, ja nimenomaan yhdessä.

Timo Myllykoski

Raahe

Raahessa on herätty tekemään yhteistyötä kaupungin markkinoimiseksi matkailijoille. Lähtölaukauksen positiiviselle vireelle on antanut Raahen saariston voitto valtakunnallisessa Vuoden retkikohde 2016 -kilpailussa.

Kauppakeskus Raahe ry:n puheenjohtaja Tarmo Kokkola sanoo voiton luoneen raahelaisille selkeästi uskoa siihen, että kaupungilla on tarjota jotain mielenkiintoista myös ulkopuolisille.

– Henki on selkeästi se, että nyt pitää tehdä asioita, ja nimenomaan yhdessä. Eivät esimerkiksi yrittäjät odotakaan, että kaupunki yksin hoitaa markkinoinnin ja tekee kaiken valmiiksi, vaan asioita halutaan tehdä yhdessä kaupungin kanssa, hän toteaa.

Sisällöstä Raahen markkinointi ei ole Tarmo Kokkolan mielestä ollut kiinni enää aikoihin. Hän sanoo kaupungista löytyvän paljon palveluita, toimintaa ja kiinnostavia kohteita matkailijoille.

Ulkopuolelta tulleena, vajaat viisi vuotta Raahessa asuneena Kokkola on havainnut raahelaisten aliarvioineen kotikaupunkiaan ja sen kiinnostavuutta täysin turhaan.

– Vieläkin törmää siihen, onneksi vähenevässä määrin, että Raahessa ei ole paikkakuntalaisten mielestä virikkeitä eikä tapahtumia. Moni ei tajuakaan kuinka paljon tarjontaa kaupungissa itse asiassa on.

Hänen mielestään raahelaiset ovat nyt, osin saariston menestyksen myötä, alkaneet ymmärtämään kaupungin arvon.

– Jos paikalliset ihmiset uskovat kaupunkiin ja sen tarjontaan, lähtee sana varmasti kiirimään myös kaupungin ulkopuolelle. Ei hyvistä asioista tarvitse olla hiljaa, eivät ne mene rikki, vaikka niistä kertoo.

Kokkola sanoo, että Raahea ei välttämättä kannatakaan markkinoida matkailijoille vanhalla puu-Raahella, vaan kaupungissa tehdyillä teoilla.

– Vuoden retkikohde on sellainen teko, jota kannattaa hyödyntää. Siinä on jotain isoa takana.

Raahen saaristo voitti Vuoden retkikohde -kilpailun vain muutama kuukausi sen jälkeen, kun kaupunkiin oli valmistunut uusi matkailun kehittämissuunnitelma. Suunnitelman työstäneen työryhmän puheenjohtajana toiminut Kirsi Asunmaa Raahen Yrittäjät ry:stä sanoo Raahessa olevan nyt hyvä vire päällä.

– Parisen viikkoa sitten oli tilaisuus, missä eri toimijoiden kanssa käytiin läpi kaikkea retkikohdekilpailun voittoon liittyvää, muun muassa saariston siivoamista, paikkojen huoltamista ja venekuljetuksia. Sitä kautta on nyt aika vauhdikkaastikin lähtemässä tiettyjä juttuja liikkeelle.

Asunmaan mukaan Raahessa on aina vähätelty kaupungin matkailullisia mahdollisuuksia, mutta nyt ääni kellossa on muuttunut. Hän toteaa esimerkiksi kaupunginvaltuutettujen alkaneen miettiä asioita uudelta kantilta ja tehneen jo matkailuun liittyvä valtuustoaloitteita.

– Kaupunkimarkkinoinnista on keskusteltu aika paljonkin. Kaupungilla on ollut vuosittain tietty rahasumma varattuna siihen tarkoitukseen, mutta luulen, että nyt siihen on tulossa lisämäärärahaa.

Asunmaa pitää tärkeänä, että valtakunnallisen retkikohdekilpailun voitto hyödynnetään Raahessa heti, tässä ja nyt. Hän toteaa Raahen saaneen voittonsa ansiosta jo todella paljon ilmaista näkyvyyttä mediassa.

– Taustalla tehdään koko ajan työtä asioitten eteen. Mereen ja saaristoon liittyvissä aktiviteeteissa vain mielikuvitus on rajana. Tiedän, että sillä saralla on kiinnostuneita yrittäjiä, jotka parhaillaan miettivät osallistuvan yritystoiminnan kehittämistä matkailun alalle.

Fakta

Ideakilpailu kaupungin kehittämiseksi

Raahen Nuorkauppakamari järjestää yhdessä Raahen kaupungin kanssa Toimintatonni -kilpailun, jossa etsitään ideaa Raahen kehittämiseen. Idean toteuttaminen saa maksaa enintään tuhat euroa.

Kilpailulla haetaan vaikutuksiltaan positiivisia ideoita, joilla voidaan parantaa Raahen viihtyvyyttä, vetovoimaa ja elinvoimaa. Nuorkauppakamari valitsee kaikille avoimeen kilpailuun esitetyistä ideoista parhaan ja toteuttaa sen mahdollisimman nopeasti.

Toimintatonni -kilpailuun voi osallistua internetissä osoitteessa www.jcraahe.fi/toimintatonni. Kilpailu on avoinna huhtikuun ajan. Toteutettava idea julkistetaan toukokuun alussa. Kilpailun voittaja palkitaan Raahe-aiheisella palkinnolla.

Nuorkauppakamari sijoittaa voittajaidean toteuttamiseen 500 euroa ja Raahen kaupunki 500 euroa. Toimintatonni -kilpailun suojelijana toimii kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.

Kemistä Oulun kautta Raaheen muuttanut Tarmo Kokkola sanoo Raahessa olevan paljon matkailullisessa mielessä kiinnostavaa sisältöä. – Meillä on myös paljon tietoa siitä, mitä matkailijoiden houkuttelemiseksi kaupunkiin pitää tehdä. Nyt tarvitaan vain yhteistyötä, hän toteaa.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 06.04.2016.