Raahen Fiia purjehtii kesän jälkeen peruskorjaukseen

Purjelaivasäätiö kaipaa toimintaansa lisää innostuneita tekijöitä.

Timo Myllykoski

Raahe

Haruspurjekuunari Raahen Fiia alkaa olla talviunensa nukkunut. Tulevalla viikolla alus irrotetaan talvehtimiskiinnityksistään Raahen museonrannassa, ja aluksen varustelu kesän purjehduksia varten alkaa.

Fiialla on edessään viimeinen kesä nykykunnossa. Purjehduskauden jälkeen alus siirtyy telakalle historiansa toistaiseksi suurimpaan peruskorjaukseen.

Raahen Purjelaivasäätiön omistama alus valmistui 1989. Samana vuonna syntyi Ilkka Arvela, yksi Fiian nykyisistä kansimiehistä.

Arvela kuvailee kuunarilla purjehtimista rauhalliseksi ja mukavaksi laineilla keinutteluksi. Kansimies huolehtii aluksen purjeista, mutta pääsee välillä myös ohjaamaan alusta. Ohjaajalleen alus on Arvelan mielestä kaikkea muuta kuin haastava käsitellä.

– Ihan kuin ajaisi autoa, pääasiallinen käyttövoima vain on tuuli.

Parhaimmillaan Fiiaa ei tarvitse käytännössä edes ohjata.

– Kun on kokenut miehistö, joka osaa trimmata purjeet hyvin, kulkee alus luotisuoraan ohjaamattakin, Arvela kertoo.

Purjelaivasäätiö perustettiin aikoinaan herättämään ja ylläpitämään etenkin nuorten kiinnostusta merenkulkuun. Nuoriso- ja koulutuspurjehduksilla purjehtimista ja purjehtimisesta opitaan tekemällä asioita käytännössä.

Noin kuusi vuotta sitten Fiian kannelle ensimmäisen kerran astuneella Ilkka Arvelalla on takana jo kymmenittäin purjehduksia ja aluksella annetun koulutuksen tuoma kansimiehen pätevyyskirja.

– Ennen Fiialle tuloa ainoa kokemus merenkulusta minulla oli Ruotsin laivan risteilyiltä.

Fiian purjehduksilla on oltava vähintään kolmihenkinen miehistö. Vapaaehtoisvoimin toimiva säätiö kaipaa Arvelan mukaan riveihinsä lisää tekijöitä.

Kansimies sanoo, että esimerkiksi viime kesänä Raahen Pekanpäivien ja Meripäivien aikaan urakoidut purjehdukset alkoivat käydä jo pienen ryhmän voimille.

– Purjehduksella on oltava mukana vähintään kaksi kansimiestä, ja meitä on tällä hetkellä kaikkiaan neljä. Viime kesänä olin itse viikon aikana kansimiehenä noin 20 purjehduksella, ja se alkoi jo tuntua väsymisenä.

Kuunarin ensimmäinen mittava peruskorjaus alkaa ensi syksynä. Säätiö aloittaa lähipäiviä kilpailutusprosessin, jolla etsitään peruskorjauksen suorittajaksi laivankorjaus- ja terästöistä kokemusta omaavaa telakkaa tai konepajaa.

Jenni ja Antti Wihurin rahasto on myöntänyt purjelaivasäätiölle 50 000 euron apurahan Fiian kunnostamiseen sekä aluksen varusteiden uusimiseen ja kunnostamiseen.

Nouseva Rannikkoseutu ry ja Raahen kaupunki rahoittavat myös peruskorjausta, jolla parannetaan aluksen meriturvallisuustekijöitä ja päivitetään aluksen varusteet 2010-luvun vaatimalle tasolle.

Säätiö uskoo edessä olevan peruskorjauksen jatkavan Raahen Fiian käyttöikää ainakin 15–20 vuodella.

Fakta

Raahen Purjelaivasäätiö

Säätiö perustettiin 1988. Peruspääoman koulupurjealus Raahen Fiian hankkimiselle antoivat noin 60 eri yritystä, yhteisöä ja yksityishenkilöä.

Fiialla järjestetään nuorisopurjehduksia, joilla opitaan perusasiat purjehduksesta ja monista muista merenkulkuun liittyvistä asioista. Säätiö järjestää myös tilauspurjehduksia yrityksille ja yhteisöille. Purjehdusten tuotot käytetään aluksen kunnossapitoon ja toiminnan ylläpitämiseen.

Raahen Fiia on haruspurjekuunari. Haruspurje on kolmion tai neliön muotoinen purje, joka kiinnitetään aluksessa harusten eli mastoa tukevien vaijereiden väliin.

Aluksen pituus on 21,5 metriä, leveys 4,9 metriä, syväys 2,4 metriä ja purjepinta-ala 260 neliömetriä.

Ilkka Arvela sanoo Fiian kansimiehen tehtäviin kuuluvan kaiken, mitä aluksen päällikkö ei tee ja mitä päällikkö käskee kansimiehen tehdä. ”Purjelaivalla purjehtiminen on paitsi mukavaa, myös ajatonta touhua. Merellä ei tunneta sellaista käsitettä kuin aika”, hän toteaa.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 30.04.2016.