Tommi Kinnusen Neljäntienristeyksen koillismaalaista sukua kannattelee oopperassakin pärjäämisen eetos.
Esko AhoOhjaaja Heta Haanperä sanoo olevansa todella iloinen päästessään tekemään vaihteeksi oopperaa Oulun kaupunginteatterin suurelle näyttämölle.
Tapio Tuomelan oopperan
Oopperan esityksiä on yhteensä kymmenen 13.1.–11.2.2017.
– Teatteri on hiljaista, sanomatonta tietoa ajastaan fyysiseksi muovaava taiteenlaji, mutta kerronnassa mennään aina eteenpäin. Musiikki kulkee eri tasossa ja tuo mukaan syvyyden, jotain sellaista ajallista, mihin näyttämötaide ei itsenäisesti pysty, Haanperä sanoo.
Esikoiskirjassaan Kinnunen on Haanperän mielestä luonut kirjallisuutta, joka on tuoretta paitsi Kinnuselle itselleen myös koko Suomelle.
– Väitän sen olevan ihan kansalliskirjailijoidemme rinnalle nouseva teos; niitä, joita kouluissa tulevaisuudessa luetaan. Se on voimakkaan naisen tragediaa Hella Wuolijoen tapaan. Siinä on Väinö Linnan eeppisyyttä ja Pentti Haanpään tarkkuutta.
– Itseäni Kinnusen kirjassa koskettaa suomalaisuuteen kuuluva pärjäämisen eetos.
Tapahtumien näyttämö on kolmen sukupolven Suomi, joka ensin vaurastuu ja rakentaa, sitten sotii ja menettää, mutta lopulta rakentaa uudelleen ja taas vaurastuu.
Teoksen libreton tekee kirjailija, kääntäjä ja dramaturgi Sami Parkkinen. Lavastus on Kalle Nurmisen, puvut suunnittelee Pasi Räbinä ja valot Jukka Kyllönen.
Orkesterina toimii Oulu Sinfonia. Kapellimestaria ei ole vielä valittu sen paremmin kuin solistejakaan. Mukaan on tulossa laulajia myös Oulun ammattikorkeakoulusta.
Neljäntienristeyksessä
Säveltäjä Tapio Tuomela sanoo rakentaneensa oopperaa libretisti Sami Parkkisen kanssa kohtaus-pari kerrallaan.
– Hän on lähettänyt minulle tekstejä kohtauksista, joihin minulla on ollut jo musiikin pohjia valmiina eri roolihenkilöille, miten he eroavat musiikillisesti toisistaan. Mutta libretto vasta asettaa asiat kohdalleen ja antaa sävellykselle suunnan, Tuomela sanoo.
– Arkikielisen tekstin säveltämisessä minulla on ongelmia. Pyysin Parkkiselta lyhyempiä, perusmuotoisia sanoja, lyhyempiä lauseita, jotta kielestä tulisi mahdollisimman yksinkertaista. Oopperassahan on yleensä se ominaispiirre, että tekstin kuulee vain kerran. Ymmärtäminen on vaikeampaa kuin tekstiä lukiessa, jolloin hankalaan kohtaan voi palata.
Parkkinen on säveltäjän mukaan halunnut valita proosallisen tyylilajin, jossa runollisuus tulee esille vain dramaturgian sitä vaatiessa.
– Esimerkiksi Lahjan ja Onnin välinen dialogi on itse asiassa aika romanttista, jopa dramaattisia. Musiikin perusteella saattaa saada käsityksen, että heidän välinsä olisivat paremmat kuin kirjassa.
Teos oli Finlandia-palkintoehdokas ja ehdolla Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon saajaksi. Se voitti 2015 Suuren journalistipalkinnon yhteydessä ensimmäistä kertaa jaetun Vuoden kirja -palkinnon, Kiitos kirjasta -tunnustuspalkinnon ja Nuori Aleksis -palkinnon. Neljäntienristeyksen oikeudet on myyty jo
14 maahan.
Turun kaupunginteatteri toi teoksen tämän vuoden tammikuussa ensimmäisenä teatterina ensi-iltaan. Kotkan kaupunginteatterissa nähtiin helmikuussa oma versio.
Neljäntienristeyksen kuusamolaissyntyinen säveltäjä Tapio Tuomela (s. 1958) on aiemmin tehnyt oopperat Korvan tarina (1993) sekä Äidit ja tyttäret (1999).
Neljäntienristeyksen tuottavat yhteistyössä kaupunginteatterin kanssa Oulu Sinfonia, Oulun Ooppera ry, Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun konservatorio.
”Se on voimakkaan naisen tragediaa
Artikkelin lähde Kaleva 28.04.2016.