Sisustaja värien pauloissa

Neena Kuukasjärvi
Olet hiljattain sisustanut Qatarin kuningasperheen kodin 20 makuuhuonetta. Mitä ihmettä
pedataan prinsseille ja prinsessoille?
Kuninkaallisiin makuu- ja kylpyhuoneisiin halutaan tietysti laatua. Pellavaa, egyptin- ja Supima-puuvillaa, kashmiria, baby alpakkaa sekä poromokkaa. Väreinä maanläheiset luonnonvalkoisen, harmaan ja hiekan sävyt.
Ei siis kultaa ja brokadeja?
Ehei! Tänä päivänä tärkeää on yksilöllisyys. Nykymaailmassa arvostetaan tekstiilien laadukkaita materiaaleja, valmistustapoja sekä käytettävyyttä. Maasta ja maanosasta toiseen erot näkyvät yleensä värimaailmoissa.
Millaisia eroja löytyy?
Meidän huonekaluissa sekä nahka- ja sisustustuotteissa värit ovat hyvin perinteisiä ja klassisia. Tummaa ruskeaa, konjakkia, tänä päivänä myös mustaa ja harmaata - mutta jopa näin maltillisen värivalikoiman kanssa löytyy eroja siinä, mitä ostetaan missäkin päin maailmaa.
Tanskalainen ostaa vain harmaata nahkaa, venäläinen konjakkia. Maanosien ja kulttuurien välillä on eroja, mutta toisaalta asiakassegmentit ylittävät myös näitä rajoja: tämän päivän varakas ja laatutietoinen asiakas missä tahansa päin maailmaa haluaa vähäeleistä ja tyylikästä, klassista ja aika pelkistettyäkin.
Entäs sisustustekstiilien värit?
Harmaa on uusi musta. Ruskean paluusta on puhuttu, mutta sitä ei ainakaan toistaiseksi ole nähty. Vaaleanpunaisen tuloa ennakoitiin 2013 alkupuolella, mikä on osoittautunut paikkansa pitäväksi.
Neutraalit ja viileät harmaat ovat nyt syrjäyttäneet pitkään pinnalla olleet mudan sävyt. Pukeutumisessa värierot sen sijaan vaihtelevat maittain paljonkin.
Värit ovat sinulle selvästi
tärkeitä?
Kyllä! Tämä on valtavan kiehtova aihealue! Olen myös perehtynyt eri materiaalien värjäämiseen, puhumattakaan siitä, miten eri tavalla eri värit toteutuvat värjätessä. Italialaiset osaavat värit ja värjäämisen parhaiten maailmassa.
Mistä ammennat ideasi?
Seuraan trendejä, maailmalla kulkiessani poimin pieniä vinkkejä ja signaaleja siitä, mikä on suosittua nyt ja mikä kenties tulossa.
Tärkeää on myös asiakkaiden palaute. Kuuntelemme niin ikään käsityöammattilaisia, jotka vastaavat tuotteidemme valmistuksesta.

Mistä laatutietoisuutesi
kumpuaa?
Olen kasvanut kodissa, jossa käsityötaidot olivat arvossaan. Vanha sanonta "Hyvä sauma, hyvä talo", kertoo kokonaisvaltaisesti myös meidän yrityksen laatuajattelusta. Käytämme vain parhaita materiaaleja ja asiansa osaavia käsityöläisiä. Laatu alkaa aivan tuotteiden alkulähteiltä ja näkyy yksityiskohdissa, olipa se sitten puuvillan kuidun pituus, villaa tuottavan kashmirvuohen elinympäristö tai viimeistellyn tuotteen ompeleiden määrä. Emme myy mitään, mitä emme ole itse testanneet.
Trendit vai perinteet?
Perinteet ja trendit. Tässä järjestyksessä. Työn jälki, materiaalit sekä tuotteiden klassinen tyyli nojaavat perinteisiin. Toimialan tuntemus, trendien seuraaminen ja ketterä toimintatapa varmistaa, että voimme tarjota asiakkaalle aina jotain sellaista uutta, jota ei vielä saa muualta.

Fakta

Ikä 40
Koulutus: kauppatieteiden maisteri
Perhe: puoliso Juha, lapset
Viivi ja Väinö
Perusti 2007 Balmuir-brändin, joka tarjoaa laadukkaita tuotteita sisustukseen ja pukeutumiseen. Tänä päivänä Balmuirin löytää metropoleista kautta maailman, asiakkaina mm. Fortnum & Mason, Fenwick, NK, TSUM, Fendi Casa ja Merci.
Työskenteli ennen yrittäjäksi ryhtymistä lähes kymmenen vuotta Nokia Networksilla.
Harrastukset: vapaa-ajanvietto perheen kanssa mökkeillen, veneillen ja matkustaen. Perheen lempipuuhaa on saunominen ja avotulella kokkaaminen.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva