Oulun palveleva puhelin täyttää 45 vuotta

Pekka Rahko
Oulu
Neljäkymmentäviisi vuotta sitten Oulussa seurakunnat aloittivat palvelun, jonka tarve on kestänyt nykyaikaan saakka: palveleva puhelin on vakiinnuttanut paikkansa ihmisten auttajana.
- Me suomalaiset tykkäämme auttaa toisiamme, Oulun puhelimen perustamisessa vuonna 1970 mukana ollut Aatto Kuusniemi kertoo.
Palvelevan puhelimen ja netin päivystäjät ovat tehtävään valittuja koulutettuja vapaaehtoisia tai kirkon työntekijöitä.

- Tehtävään etsittiin ja pyydettiin sopivia, empaattisia henkilöitä, jotka kestivät kuulla vaikeitakin asioita, Kuusniemi kuvaa alkuvaiheita.
Kun toiminta saatiin Oulussa käyntiin, se laajeni hyvin nopeasti.
Puhelimeen saattoi soittaa nimettömänä ja puhua vaikeistakin asioista, Kuusniemi kertoo palvelun suosion syistä.
Palvelun alkuaikoina ihmisiä puhuttivat Kuusniemen mukaan muun muassa monenlaiset ihmisten väliset ristiriidat, kuten alkoholismi ja uskottomuus, mutta myös yksinäisyys.

45 vuoden takaiset huolenaiheet tuntuvat edelleen tutuilta, Oulun palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Mari Tuokkola kertoo.
- Yksinäisyys on yhä vahvasti läsnä soittajien elämässä.
Nykyään apua saa paitsi puhelimessa, myös chatissa. Lisäksi Palvelevaan nettiin voi jättää viestin.
Uutena lähestymistapana on tänä keväänä otettu käyttöön palveleva kirje.
- Vaikka meillä on netti käytössä, kirjeen kirjoittamisella voi olla terapeuttinen vaikutus, Tuokkola kertoo.
Tuokkolan mukaan vapaaehtoisissa on mukana pitkään, jopa vuosikymmeniä, päivystäneitä. Uudetkin päivystäjät ovat erittäin tervetulleita, ja peruskoulutus järjestetään joka kevät.
- Vapaaehtoisilta tämä vaatii vähintään vuoden sitoutumisen, Tuokkola painottaa. Puhelinpäivystysvuoroja tulee kuitenkin vain noin kerran kuukaudessa.
Oulussa vapaaehtoisia on kaikista seitsemästä seurakunnasta, tällä hetkellä 45 henkilöä.

- Vaikka palveleva netti on toiminut useita vuosia, ei ole puhelimen voittajaa, kirkkohallituksen puhelin- ja verkkoauttamisen asiantuntija Titi Gävert kertoo.
Monille ihmisille on helpointa jäsentää ajatuksia puhuen.
- Ja kun yksinäisyys on yksi yleisimmistä aiheita, on toisen ihmisen kuuleminen tärkeä asia, Gävert lisää.
Päivystäjiä on Gävertin mukaan yhteensä noin 2 000.
- Kirkon puhelinpalvelu on Suomen vanhin ja volyymiltään suurin puhelinauttaja, Gävert kertoo.
Oulun Palveleva puhelin juhlii 45-vuotista historiaansa lauantaina muun muassa seminaarin merkeissä.

Fakta

Kirkon Palveleva puhelin -toiminta aloitti vuonna 1964.
Oulussa Palveleva puhelin on toiminut vuodesta 1970.
Palvelu organisoidaan kirkkohallituksen koordinoimana 35 suomenkielisen ja viiden ruotsinkielisen paikkakunnan yhteistoimintana.
Palvelevaan puhelimeen soittaminen maksaa soittajalle normaalin puhelinmaksun verran. Soittaa voi nimettömänä, eikä puhelinnumeroita voida
tunnistaa.
Vuonna 2014 Palvelevaan puhelimeen tuli koko maan mitassa yli 203 000 puheluyritystä, näistä 97 % tuli suomenkieliseen numeroon. 85 610 puheluun eli lähes joka toiseen pystyttiin vastaamaan.
Suuri osa puheluista on ns. mykkäsoittoja, eli soittajan heti katkaisemia puheluja.
Lähde: Kirkkohallitus



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva