Elämää suurempi työtarjous

Anna Kilponen, teksti
Pekka Peura, kuvat
Poro Ink, lukee ulkovaraston ovessa Oulun Kiimingissä. Sen takana on Oskari Tuohimaan, 20, valtakunta. Kun kaverit lähtevät viikonloppuna baariin, Tuohimaa tulee tänne, työhuoneelleen, istuu alas ja alkaa piirtää. Touhussa saattaa vierähtää jopa kahdeksan tuntia putkeen.
Pienen tilan seinät ovat täynnä Tuohimaan populaarikulttuurista aiheensa ammentanutta taidetta. Esillä on muotokuvia muun muassa yhdysvaltalaisista rap- ja hiphop -artisteista, Myytinmurtajat-kaksikosta ja Grand Theft Auto -tietokonepelin hahmoista. Seinää koristaa Yhdysvaltain lippu.
Tv-sarjat, pelit ja musiikki, luettelee Tuohimaa inspiraationsa lähteitä. Siihen voisi lisätä vielä skeittimaailman ja graffitit, joita hän tekee satunnaisesti itsekin.


Viime lokakuussa Oskari Tuohimaa kirjoitti Facebook-sivulleen: "Naiset ja herrat. Kuvataiteilijan urani saavutti juuri huippunsa, @snoopdogg näki piirustukset ja seuraa Instagrammissa."
Tammikuussa 2015 hän sai kertoa jo toisen ilouutisen, kun kyseinen, tunnettu rap-artisti Snoop Dogg oli juuri valinnut hänet viralliseksi fanituotteidensa suunnittelijakseen.
"Veljenpoika, käypä laittamassa managerilleni viestiä", Snoop Dogg kirjoitti Tuohimaalle.
- Sitten lähettelimme managerin kanssa parikymmentä sähköpostia ees ja taas. Lopulta tuli viesti, jossa kerrottiin, että minut on valittu suunnittelijaksi.
Nyt hän suunnittelee kuvituksia fanituotteisiin, joita myydään Snoop Doggin WestFestMall-kauppatavarasivuilla.

Kaikki sai alkunsa viime kesän Tampereen hiphop-tapahtuma Blockfestistä, jossa yhdysvaltalaistähti Snoop Dogg oli esiintymässä. Tuohimaa halusi ikuistaa keikan piirtämällä.
Hän lähetti piirroksensa festivaalien sivustolle. Tapahtumajärjestäjät halusivat jakaa kuvaa.
- Sain siitä hirveän paljon hyvää palautetta. Niinpä innostuin tekemään lisää muotokuvia, ja latasin niitä Instagramiin.
Kovin tavanomaista ei ole tulla noteeratuksi sosiaalisen median informaatiovirrasta.
- Julkkiksilla on siellä miljoonia viestejä ja uutisia. Minulla kävi tuuri, kun tavoitin Snoop Doggin yksityisviestillä ja kuvamerkinnällä. Silloin ajattelin, että olisi mukavaa, jos vain saisin hänet näkemään työni. En ikinä osannut kuvitellakaan, että päätyisin tekemään tämmöistä hommaa.

Sen jälkeen asiat ovat sujuneet rivakasti. Reilu viikko sitten Tuohimaa lähetti ensimmäiset kuvansa Yhdysvaltoihin. Hän suunnitteli kolme erilaista t-paitakuvitusta ja kolme kännykkäkuoriin sopivaa kuvaa. Nyt pitäisi tehdä lisää kuvia huppareihin, reppuihin ja kännyköiden suojakuoriin.
Oskari Tuohimaalla on suhteellisen vapaat kädet suunnittelussaan: riittää kunhan aihe on hiphop-tyyliin sopiva.
Valmiit kuvat hän skannaa ja lähettää ne sähköisesti eteenpäin.
- Saan tietyn prosentin rojalteja. Snoop mainostaa sosiaalisessa mediassa jokaista tuotetta, mistä hän henkilökohtaisesti tykkää.
Yleisöä piisaa, sillä artistin sivuilla on arviolta 50 miljoonaa seuraajaa.
Tuohimaan mukaan Snoop Doggin uniikkituotteilla on noin 20 suunnittelijaa, joista aktiivisia on kymmenkunta. Kovin suuria palkkioita hän ei usko töistänsä saavansa.
- Luulen, että palkkiot liikkuvat muutamissa satasissa, mutta raha ei minua kiinnosta. Tekisin tätä, vaikka pitäisi itse maksaa. Snoop Doggille suunnittelu on elämää suurempi saavutus. Olen kuunnellut hänen musiikkiaan jo kymmenvuotiaasta lähtien. Olen hänen isoin faninsa.

Anna Kilponen
Oskari Tuohimaa inspiroitui ensin ja . Myöhemmin mukaan tulivat graffitit ja muut katutaidetyyliset jutut.
- Piirtäminen vain jäi jotenkin päälle. Olen koettanut tehdä vähän kaikkea. Joka kerta yritän tehdä paremman kuvan kuin aikaisemmin.
Vaihtelua on toki oltava. Yhtenä päivänä syntyy iso kanvaasitaulu sisustusmaalilla, toisena taas hiilikynällä tai tussilla tehty muotokuva, kenties videopelin kansikuva. Vaikka hän ei olekaan kova pelaaja, pelien grafiikka kiehtoo häntä.

Tuohimaan taiteilijanimi on Donporo900 on syntynyt hänen lempinimensä, Poron, ympärille.
900 on napattu Kiimingin postinumeron lopusta. Don puolestaan viittaa Tuohimaan taiteilijaesikuvaan, Aku Ankan piirtäjään Don Rosaan, jonka hän on saanut kerran tavatakin.
Hän myöntää haaveilevansa taiteilijan ammatista, mutta ei kovin vakavissaan.
- Nautin siitä, että luova valta on itsellä. Jos tekisin taidetta työkseni, se voisi kahlita liikaa. Tämän pitäisi pysyä intohimona.

Tuohimaan yleisö on toistaiseksi verkkoyhteisö Instagramissa. Siellä hän markkinoi töitään. Hänen mukaan nettiyhteisö on siunaus, jos vain jaksaa pysyä aktiivisena siellä.
- Instagram voi olla kuin yritys tai pohja, jossa voi näyttää, mitä osaa. Se on todella hyvä työkalu. Siellä on paljon eri ikäisiä ihmisiä joka puolelta maailmaa, mutta myös paljon kilpailua.

Fakta

DonPoro900.
Oulun Kiimingissä.
äiti, isä, pikkuveli Kalle, pikkusisko Essi sekä cockerspanieli Wilma.
Don Rosaa, mutta seuraa myös muutamaa Instagram-taiteilijaa.
1990-2010-luvun amerikkalaista hiphopia. Fanittanut Snoop Doggia jo 10 vuoden ajan. Paras Snoop Doggin levy Tha Blue Carpet Treatment (2006).
kiinteistönhuoltoyhtiössä, piirtää joka päivä.
skeittailua.
omasta näyttelystä ja Snoop Doggin tapaamisesta.
menestyneimpiä yhdysvaltalaisia rap-artisteja. Näyttelijä ja musiikkituottaja.
myös reggaeta Snoop Lion -nimellä.
albumejaan myyty 16 miljoonaa Yhdysvalloissa.
useissa elokuvissa, muun muassa Training Day (2001), Brüno (2009), Starsky&Hutch (2004) ja Scary Movie (2013). Työn alla oma tv-sarja HBO:lle.
kauppatavarasivusto WesFestMall, jossa myydään uniikkeja Snoop-tuotteita "Snoop-sedän taiteilijoilta" (Uncle Snoop?s Artists). Taiteilijalistalla myös Oskari Tuohimaa eli DonPoro900.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva