Vuosikymmeniä ohjaamossa

Arto Kiuru
Oulu "Copperin ääni kuuluu jo", yli neljäkymmentä vuotta eri kulkupeleillä maan painovoimaa uhmannut Urpo Mikkola kuuluttaa Oulun lentoaseman edustalla.
Joulukuussa lentokapteenin arvonimen presidentiltä saanut Mikkola on lentänyt rahtia Yhdysvaltain sydänmailla, lentotaksia Lapissa sekä tutkimuslentoja ympäri maailmaa.
Mikkola on Trafin valtuuttama helikopteripuolen tarkastuslentäjä. Hänellä on plakkarissaan liki 15 000 lentotuntia.
"On sitä helikoptereiden ja lentokoneiden ohjaamoissa istuttu melko pitkä aika."
"Helikopterin lentäminen vaatii lentäjältä ehdotonta koordinaatiokykyä ja fyysistä kestävyyttä", kymmenen vuotta helikopterilentäjiä kouluttanut Mikkola kertoo.
1980-luvulla Mikkola kuljetti lentotaksilla työmiehiä ja turisteja Oulusta Pohjois-Norjan rannikkoseuduille sekä Lappiin.
"Navigaattoreita ei lentokoneissa siihen aikaan vielä ollut, minkä takia suunnistin kartan, kellon ja kompassin avulla."
Mikkola on myös eräänlainen kansainvälinen seikkailija. Hän on samonnut Costa Rican puistoissa, retkipyöräillyt Uudessa-Seelannissa sekä kiivennyt Kilimanjaro-vuorelle Tansaniassa.
"Pari vuotta sitten lensin neljän kaverini kanssa Alaskaan kalaan kahdeksi päiväksi pikkuisella yksimoottorikoneella."
Tutkimuslentoja Mikkola on lentänyt muiden muassa Kirgisian ja Turkin karuilla vuoristoseuduilla sekä monissa Afrikan maissa.
Viisi vuotta sitten hän oli mukana etsimässä timantteja Angolassa. Cessna Caravan 1 -kone, jolla Mikkola mittauslennon lensi, oli varustettu maaperän mineraalipitoisuudet tunnistavilla mittalaitteilla.
Mittauslennoissa lentokonetta lennetään vaakatasossa viivasuoraan 30-50 metrin korkeudessa.
1960-luvun lopulla Mikkola matkasi monien muiden suomalaisten tapaan Volvon autotehtaille Ruotsin Göteborgiin.
Vuonna 1972 Mikkola muutti Saksan Müncheniin, jossa hän työskenteli puolen vuoden ajan automekaanikkona.
Lentokoneisiin Mikkola hurahti Yhdysvalloissa, jonne hän 1973 lähti vaihto-oppilaaksi.
"Maatilalla, jossa asuin ja olin töissä, oli lantaa levittävä pienlentokone, jonka nähtyäni halusin itsekin kokeilla lentämistä."
Mikkola ei edelleenkään pelkää uusia haasteita, sillä hän aloitti linja-autonkuljettajan koulutuksen Oulun seudun ammattiopistossa.
Ensimmäisen lentolupakirjansa Mikkola lensi New Jerseyssä sijaitsevassa yksityisessä ilmailuopistossa.
Lentoluvan saatuaan Mikkola lensi rahtilentoja. Hän oppi tuntemaan Amerikan sydänmaat ilmasta käsin.
"Lensin rahtia pienellä kaksimoottorikoneella Appalakkien vuoriston sekä Floridan soiden yli."
Hän sai joskus erikoisiakin rahtilentoehdotuksia. Kerran Mikkolaa pyydettiin lentämään epämääräisiä paketteja Bahamalta Yhdysvaltoihin. Hän kieltäytyi, koska arvasi, että kyse olisi ollut huumekuljetuksista.
"Seuraavana aamuna rikolliskoplan kone, jolla minun piti lentää, oli kiinnitetty kenttään kettingeillä."
Mikkola myös liftasi Yhdysvaltain halki kahdesti. Tuleva lentäjä yöpyi joskus metsissä ja siltojen alla, joskus pikkubussin tavaratilassa auton omistajan susikoiran vieressä.
"Utahissa minut otti kyytiin värikäs hippiporukka, joka sitten erään mormoniosavaltion pienessä peräkylässä otti yhteen paikallisten lehmipoikien kanssa", hän naurahtaa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva