Tekniikan opetus ajan tasalle

Pasi Klemettilä Kaleva
Oulu Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan jakautuminen uuteen malliin on tarjonnut sopivan mahdollisuuden kehittää tiedekunnan opetuksen sisältöä.
Näin kertoo teknillisen tiedekunnan koulutusdekaani Mikko Malaska.
Teknillinen tiedekunta muotoutui uudestaan vuodenvaihteessa. Aiemmin teknillisessä tiedekunnassa oli kone-, prosessi, sähkö- ja tietotekniikan osastot sekä arkkitehtuurin, tuotantotalouden sekä ympäristötekniikan osastot.
Nyt teknillisessä tiedekunnassa on konetekniikan, prosessitekniikan ja ympäristötekniikan sekä tuotantotalouden opintoja. Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta on omana tiedekuntanaan, samoin arkkitehtuurin tiedekunta.
"Meillä on otollinen tilanne uudistaa koko paketti. Osastorakenne hävisi, ja syntyi 15 tutkimusryhmää. Näillä pohjilla me voimme rakentaa uutta koulutusta, joka räätälöidään palvelemaan teollisuutta ja kenttää, joka liittyy näihin alueisiin."
"Esimerkiksi matematiikan opintojen vaatimukset ovat hieman toisenlaiset, ne painottuvat nyt eri puolelle kuin siihen aikaan, kun meillä oli sähkötekniikka matkassa."
Malaskan mukaan tilanteessa on lähdetty aika puhtaalta pöydältä lähdetty katsomaan, mitä opinto-ohjelmalle kannattaisi tehdä, että se vastaisi mahdollisimman hyvin nykypäivää.
"2015 syksyllä on oltava uusi opinto-opas. Se tarkoittaa, että tämän vuoden lopussa käsikirjoituksen ja toimintamallin pitää olla valmis", Malaska sanoo.
Malaskan mukaan koulutus vastaa jatkossa entistä paremmin ympäristön olosuhteita. "Toisaalta on mietittävä sitä, miten koulutus pitää toteuttaa, että sille turvataan jatkuvuus."
Koulutusmenetelmiä ja opiskelijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä pitää kehittää niin, että ministeriön asettamat tavoitteet täyttyvät. Opintojen pitää olla sujuvia, tietyt tutkintotavoitteet pitää pystyä toteuttamaan.
"On menty aika lailla yritysmalliin siinä mielessä, että on selkeät tuotannolliset tavoitteet ja laatutavoitteet. Reunaehtoina on tietysti kilpailu rahoituksesta ja se, että elinkeinoelämä pärjää. Ja meidän pitää pystyä tuottamaan sellaisia kilpailukykyisiä nuoria, jotka työllistyvät."
Opetuksen ja tutkimuksen pitää myös pystyä tukemaan yliopiston keihäänkärkitavoitteita.
Opiskelijoiden ei kannata kuluttaa aikaa vanhentuneisiin opinkappaleisiin, vaan niihin asioihin, joita nykypäivä tarvitsee.
"Opiskelijat eivät sitä pysty arvioimaan, vaan se on meidän opettajien ammattitaitoa, että me tiedämme, millä maailmalla pärjää. On se sitten tutkimusta tai teollisuuden ja yhteiskunnan palvelemista."
Opiskeltavia asioita on vuosien mittaan vain lisätty.
"Kukaan ei ole ennen arvioinut, voidaanko joitakin vanhoja asioita jättää pois", Malaska sanoo.
Esimerkiksi konetekniikan alan koulutusalajohtaja Arto Tolonen arvioi, että noin 70-80 prosenttia opetuksen sisällöstä on edelleen ihan ajankohtaista, mutta loppuosa kaipaa uudistamista.
Vanhoille opiskelijoille tehdään Tolosen mukaan siirtymäsäännöt kurssien tekoon. Niitä ei ole vielä tarkasti käyty läpi.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva