Polar yhä ykkönen Oulussa

Pasi Klemettilä Kaleva
Kempele Polar Electron pihalla Kempeleessä käy ilmeiseksi, että talossa tehdään töitä. Piha on täynnä henkilökunnan autoja niin, ettei vierailijan autolle tahdo löytyä tilaa. Ohimenevälle Lentokentäntielle asti autojen paljous ei oikein näy.
Vähän samalla lailla on laajalla yleisöllä ollut vähällä huomiolla, miten sykemittarivalmistajana tutuksi tulleella Polar Electrolla oikein menee ja mitä siellä tehdään. Yhtiö ei ole viime vuosina yrityksenä pitänyt paljon porua itsestään.
Yhtiö on kuitenkin edelleen ylivoimaisesti suurin hyvinvointialan teknologiayhtiö Oulun seudulla ja merkittävä vientifirma seudulla ja koko maassa. Konsernin liikevaihto on ollut viime vuosina 150 miljoonan euron luokkaa.
Kaikesta kasvaneesta kilpailusta ja tuotekehityspanoksista huolimatta Polar Electron mukaan yhtiön mukaan konsernin tulos on ollut positiivinen ja yhtiö on vakaalla pohjalla pitkän aikavälin kehitystä ajatellen. Viime vuoden lukuja yhtiö ei ole vielä kaupparekisteriin kirjannut.
Polar Electro on ollut uranuurtaja sykemittauksessa. Yhtiö esitteli ensimmäisenä maailmassa langattoman sykemittarin vuonna 1982. Myös viime aikoina hitiksi noussutta aktiivisuusmittausteknologiaa yritys on tutkinut jo 1990-luvulta lähtien.
Myyntikanavajohtaja Kirsti Laasio sanoo, että Polarilla tahti vain kiihtyy. "Pyritään siihen, että saadaan Pohjois-Suomesta jatkossakin innovaatioita. Onneksi osaajia on löytynyt käytettävyyden ja sovellusten innovatiivisuuden puolelle. Meillä ei tosiaan meinaa parkkipaikat riittää tällä hetkellä", sanoo Laasio.
Kilpailutilanne on nykyään kiristynyt aivan toisenlaiseksi kuin se oli ennen. Nyt sykemittareita, urheilukelloja ja hyvinvointirannekkeitakin on monilla muillakin valmistajilla ympäri maailmaa. Tuotteita tekevät monet pienet ja suuretkin maailmanmerkit. Oulussakin Elektrobit on suunnitellut Adidakselle urheilukellon, joka mittaa sykettä ranteesta. Myös laitteiden sovelluspuoli ja kytkennät älykännyköihin kehittyvät hyvin nopeasti.
Viime aikoina hyvinvointiteknologian myyntihitiksi ovat nousseet hyvinvointirannekkeet, joilla aivan tavallisia ihmisiä voidaan aktivoida liikkumaan. Myös Polar Electro on saanut omaa laitettaan ilmeisesti hyvin kaupaksi ainakin kotimaassa.
Polarin markkinointipäällikkö Katja Mälkki sanoo, että ihmiset ovat tulleet enemmän tietoisiksi siitä, miten arkiaktiivisuus ja liiallinen istuminen vaikuttavat ihmisen terveyteen. "Ihmiset ovat myös oppineet hyödyntämään teknologiaa. Nyt ihmiset ovat tottuneet siihen, että kännyköiden ja sovellusten avulla voi tehdä mitä vain."
"Meille on tullut uusi kohderyhmä. Aikaisemmin sykemittarit ovat olleet niitä ihmisiä varten, joilla on jo halu liikkua. Nyt hyvinvointirannekkeen pääkohderyhmä ovat ihmiset, jotka miettivät, liikkuvatkohan he tarpeeksi."
Polar Electro toi markkinoille aktiivisuusmittarin jo vuonna 2007. Kirsti Laasio sanoo, että yritys oli silloin aikaansa edellä. "Vielä silloin aktiivisuuden mittaaminen oli hieman vierasta ihmisille eikä silloin ollut sovelluksiakaan. Silloin nähtiin, että markkina ei ollut vielä kypsä ja konseptia piti vielä hioa", Laasio sanoo.
Sitä seurasivat lasten liikkumista kannustava aktiivisuusmittari ja viimeisimpänä koko kansalle soveltuva aktiivisuusranneke Polar Loop.
Polar Electro aikoo tuoda markkinoille myös huippu-urheilijoita varten aktiivisuusmittausta hyödyntäviä laitteita, joilla urheilija voi seurata palautumistaan.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva