Odotettu näyttely peruuntui

Pia Kaitasuo Kaleva
Oulu Vuosia odotettu Hannu Väisäsen töiden näyttely Oulun taidemuseossa jää toteutumatta.
Väisäsen ja Maaria Wirkkalan yhteisnäyttelyn oli määrä avautua syyskuun 27. päivänä. Taiteilijat ovat kuitenkin vetäytyneet hankkeesta.
Osapuolilla on eriävät näkemykset tähän johtaneista syistä.
Väisänen kertoo heidän saaneen joulukuussa yllättäen tiedoksi, että näyttely jäisi vaille luvattua näyttelykatalogia taloudellisista syistä. Väisäsen mukaan syyksi oli mainittu tulevan kesän dinosaurusnäyttelyn vaatimat resurssit.
Oulun taidemuseon johtaja Anna-Riikka Hirvonen toteaa heidän olleen siinä luulossa, ettei katalogia erityisesti haluta.
"Viimeisen puolentoista vuoden aikana tämä katalogiasia ei tullut Väisäsen taholta lainkaan esiin. Kun hän joulukuussa viimein kysyi asiasta, emme voineet varmasti luvata sen toteutumista, sillä vuoden 2014 budjettiamme ei ollut vahvistettu."
"Dinosaurusten osuus tapahtumiin on ihan hänen oma johtopäätöksensä , Hirvonen toteaa.
"Dinosaurusnäyttelylle on ihan oma erillinen budjettinsa ja Oulun taidemuseolla on omansa. Tätä yritimme myös Hannu Väisäselle viestiä."
Katalogia pidetään yleisesti merkkinä taiteilijan ja hänen työnsä arvostuksesta.
"Ison museonäyttelyn tekeminen on aina ainutlaatuinen, iso ponnistus, ja taiteilija toivoo että siitä jäisi maamerkiksi omalle uralle katalogi", Väisänen selvittää.
Huolella toteutettu näyttelyluettelo, joka esittelee taiteilijan ja hänen teoksensa, on myös museon käyntikortti, osa brändiä. Sellainen toimitetaan taidemuseoissa keskeisten näyttelyiden yhteydessä.
Anna-Riikka Hirvonen toteaa katalogien tekemisen vähentyneen. Yhtenä syynä ovat sen vaatimat taloudelliset satsaukset.
"Hyvin toimitettu katalogi, jollaisen tämä Wirkkalan-Väisäsen näyttely olisi ansainnut, vie yli 10 000 euroa", Hirvonen toteaa. "Graafisen suunnittelun, joka ostetaan ulkopuolelta, on oltava korkeatasoista, samoin teoskuvien. Tekstit laatii asiantuntija, ja käännökset ovat nekin ammattilaisten tekemiä."
Hirvonen sanoo museon olleen valmis tähän satsaukseen, kun kävi ilmi, miten tärkeä asia katalogi Väisäselle on.
"Otimme yhteyttä tammikuun alussa, totesimme rahoituksen järjestyvän. Pyysimme tapaamista neuvotellaksemme vielä avoimena olleet käytännön asiat ja tehdäksemme näyttelysopimuksen."
Oulun taidemuseon mukaan Väisänen esitti näyttelyn siirtämistä myöhempään ajankohtaan, mutta he eivät voineet suostua siihen. Tässä vaiheessa Väisänen ilmoitti heidän vetäytyvän.
Keskusteluja yksityisnäyttelystä käytiin Oulun taidemuseon ja Hannu Väisäsen välillä kuutisen vuotta - yleisökin on näyttelyä toivonut.
Kesällä 2012 museo kysyi Väisäseltä, voisiko mukaan tulla toinenkin taiteilija, mieluusti nainen, sillä museon ohjelmassa oli ollut runsaasti miestaiteilijoita.
Neuvottelut etenivät, kun museo ymmärsi Väisäsen kokevan tilanteen mielekkääksi, ja merkittävän kansainvälisen uran tehnyt Maaria Wirkkala, joka tunnetaan erityisesti installaatioistaan, tuli mukaan viime kesänä.
Kumpikin osapuoli toteaa olevansa pahoillaan, ettei aikatauluja ole saatu soviteltua siten, että näyttely olisi mahdollistunut.
Hannu Väisänen kertoo kokeneensa prosessin aikana, ettei Oulun taidemuseo ole aidosti kiinnostunut hänen näyttelystään. Hirvonen sanoo heidän tiedostaneen tämän.
"Sitoutuneita olimme ja vakuutimme sitä Väisäsen epäiltyä asiaa."
Hirvonen painottaa heidän olevan edelleen kiinnostuneita Väisäsen näyttelystä.
Väisäsen sanoo hänen ja Wirkkalan näkevän tilanteen laajemmin huolestuttavana. Kysymys on siitä, että Oulun uusi museo- ja tiedekeskus näivettää museotoimen.
Erityisesti Väisänen sanoo olevansa huolestunut Pohjois-Pohjanmaan museon tilanteesta.
"Ei tässä yhdistämisessä ajatella synergiaa vaan taloudellisuutta. Siis yritetään minimiresurssein tuottaa maksimitavaraa."
Väisänen pelkää myös, ettei dinosaurusten marssittaminen ei jää tähän.
"Tällaisen kvasitieteellisen dinosaurusnäyttelyn ottaminen ensimmäiseksi vetonaulaksi on meistä halpa veto. Siitä voi olla yhtä halpoja seuraamuksia: taidemuseota käytetään jippotapahtumapaikkana myöhemminkin, sillä Oulussa on sellaisia tiloja niin vähän", Väisänen lataa.
Hirvonen sanoo ymmärtävänsä taiteilijakunnan huolen, mutta vakuuttaa ettei tällainen uhka ole todellinen. Syytöstä näyttelyn kvasitieteellisyydestä hän pitää asiattomana.
Wirkkala ja Väisänen suuntaavat nyt toisaalle. Väisäsen näyttely Gallerie Forsblomissa Helsingissä avautuu 8. toukokuuta. Viimeksi sinne jonotettiin.
Oulun taidemuseon syksyn iso satsaus on näyttely Häntä pystyyn! - Terveisin kissat ja koirat. Kyseessä on laaja kattaus nykytaidetta, joka täyttää koko taidemuseon 1. kerroksen.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva