Hollihaan saaret puskevat edelleen pajua

Daniel Wallenius Kaleva
Oulu Viisitoista vuotta on suunniteltu, mutta Hollihaan puiston edustalla olevat saaret ovat yhä luonnontilassa.
Vuosituhannen vaihteen suunnitelmissa Hevossaarelle kaavailtiin asuinrakentamista. Hevossaaren ja Heinäsaaren väli olisi täytetty ja niistä olisi muodostunut yksi saari.
Tavoitteena oli, että aluetta olisi rakennettu vuodet 2013-2015.
Suunnitelmat kaatuivat siihen, että Hevossaaren omistava Stora Enso vastusti sen ottamista asuinkäyttöön. Vastustusta perusteltiin sillä, että tehtaan toiminta poikisi valituksia uuden asuinalueen asukkailta.
Ympäristölautakunta päätti vuonna 2003, että Hevossaareen ei tule asuntoja. Yksi syy päätökseen oli juuri tehtaan läheisyys.
Viimeksi saaren kehittäminen oli tapetilla vuonna 2010, kun liikemies Veikko Lesonen ehdotti saaren muuttamista 3D-elämyspuistoksi.
Stora Enson kiinteistöjohtaja Matti Karjula kertoo, että saarta ei edelleenkään haluta asuinkäyttöön. Yhtiöllä ei ole tällä hetkellä saaren varalle suunnitelmia, eikä saarella ole toimintaa.
"Jos joku keksii hyvän suunnitelman, olemme aina avoimia niille", hän sanoo.
Hevossaari on voimassaolevassa asemakaavassa teollisuusaluetta. Alueella on sijainnut Oulu Oy:n tukkivarasto.
Sonnisaari, Virransaari ja Varsasaari on kaavassa merkitty puistoalueeksi.
"Tietääkseni saarissa ei juurikaan elämää ole", Oulun kaupungin kaavoitusarkkitehti Timo Lajunen toteaa.
Voimassaolevassa yleiskaavassa saaret on merkitty selvitysalueeksi, joiden käyttö ratkaistaan myöhemmin erillissuunnitelmalla.
"Mitään akuuttia ei ole tällä hetkellä tapahtumassa", Lajunen sanoo.
Nyt tekeillä on uusi yleiskaava. Ainakin luonnoksissa saaret ovat edelleen selvitysaluetta.
"En tiedä, onko siihen tullut palautteen pohjalta muutoksia, mutta oli se sisältö mitä tahansa, toimenpiteet vaativat asemakaavan muutosta. Se ei ole lähitulevaisuuden asia", Lajunen toteaa.
Lajusen mukaan kaavaa on paha lähteä muuttamaan ilman maanomistajan suostumusta.
Saaret ovat myös haastava kaavoituskohde. Saarten toiminnot ja vieressä oleva tehdas eivät saisi astua toistensa varpaille.
Nykyisin saaret ovat umpeenkasvaneita ja Sonnisaarta lukuun ottamatta vailla käyttöä. Osalle saarista voisi Lajusen mukaan rakentaa kevyen liikenteen sillat, jolloin ne saisi virkistyskäyttöön suhteellisen edullisesti. Se vaatisi kuitenkin myös saarten siistimistä.
"Saarten luontoarvoja ei ole kartoitettu pitkään aikaan, eli nekin pitäisi ensin selvittää."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva