Menestys on siivittänyt viulistia

Konsertti
Oulu Sinfonia. kapellimestarina Anna-Maria Helsing. Solistina viulisti Petteri Iivonen. Madetojan salissa Oulussa 11.4.

Pari muistumaa viulisti Petteri Iivosen uralta on tässä paikallaan.
Kuopion viulukilpailun 2005 yhteydessä tuli todetuksi, että soittajan pitää pystyä synnyttämään yleisössään spontaania vastakaikua, koska muusta ei mielellään makseta.
Iivosesta oli luvassa täysin Pietari Inkisen ja kumppaneiden veroinen taituri, kunhan hän vielä oppisi tietyt lavaesiintymisen niksit.
Siis lahjakas nuori muusikko, mutta tuolloin vielä vaatimaton olemukseltaan.
Iivonen kuitenkin voitti Kuopion kilpailun. Viisi vuotta myöhemmin hän sijoittui Jean Sibelius -viulukilpailussa toiseksi.
Kun nämä lähihistorian merkkitapaukset yhdistää siihen, mitä torstaina kuultiin ja nähtiin Madetojan salin lavalla, huomaa miten menestys parhaassa tapauksessa voi siivittää säveltaiteilijaa.
Iivonen tulkitsi Benjamin Brittenin Viulukonserton nuoteista, mutta se ei lopputulosta mitenkään haitannut.
Yleisö sai nauttia hienosta, teknisesti ja sävyllisesti hallitusta kansainvälisen tason viulunsoitosta. Konserton huomattavat tekniset karikkopaikat Iivonen selvitti täysin vaivattomasti.
Eikä hän enää pyydellyt anteeksi estradilla oloaan; päin vastoin esitti vielä kaksi ylimääräistä.
Oulu Sinfonia nousi erinomaiseen soittovireeseen sen jälkeen, kun oli ensin haahuillut Ralph Vaughan Williamsin Tallis-fantasian läpi.
Viulukonsertto ja Edward Elgarin Enigma-muunnelmat tuottivat kapellimestari Anna-Maria Helsingin käsissä kiitettävän rikasta orkesterikulttuuria.
Esko Aho



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva