Karhumies keulakuvana

Aimo Kajava Kaleva
Kuusamo Kuinka suuri Kuusamon suurpetokeskuksen markkinointibudjetti on?
"Ei minkäänlaista", nauraa tuhansille turisteille tutuksi tullut petokeskuksen yrittäjä ja opas Sulo Karjalainen.
Ja siinä taitaa olla kuusamolaisen karhumiehen brändin salaisuus: perisuomalaisuus ja rehellisyys.
Se on uponnut alusta saakka kansaan kuin häkä. Aluksi kotimaassa ja maineen kiiriessä valtakunnan rajojen yli lopulta ympäri maailmaa.
Karjalaisen uusin valtaus on se, että Matkailun edistämiskeskus MEK otti hänet kansainvälisen mainoskampanjan keulakuvaksi. Englanninkielisillä sivuilla viesti tulvii lähes ruudun täydeltä: tapaa Sulo - karhumies.
MEK:n maakuvasta ja markkinoinnista vastaava johtaja Mervi Holmén sanoo, että kuusamolainen karhumies on herättänyt heti suurta mielenkiintoa Euroopassa.
"Italiasta ja Ranskasta on tullut hyvää palautetta kuluttajilta ja matkanjärjestäjiltä."
Holménin mukaan MEK on alkanut viljellä markkinoinnissaan kotimaisia persoonia, joilla viestitään konkreettisesti suomalaisuutta. Aiemmin kasvoja on haettu Lapista ja Bengtskärin majakalta.
"Kaikilla valituilla henkilöillä on hyvin läheinen ja voimakas luontosuhde."
Holménin mukaan Suomi on yhä hyvin tuntematon matkailumaa. Henkilöiden kautta viestiä suomalaisuudesta viedään maailmalla hänen mukaansa aidosti.
"Markkinointia suunnataan moderneille humanisteille, jotka ovat jo nähneet Pariisin, Rooman ja New Yorkin. He arvostavat alkuperäisyyttä", Holmén sanoo.
Suurpetokeskuksen yrittäjä Sulo Karjalainen on valittu moniin televisio- ja lehtijuttuihin - niin moniin, ettei mies edes osaa sanoa, kuinka paljon ohjelmia on tehty.
Nytkin kolme mediaryhmää on jo liikkeellä, vaikka tarha on vasta avaamassa oviaan tänä keväänä.
Yhteydenottoja tulee ympäri maailmaa: sähköposteja, kirjeitä ja pieniä kirjoja.
Erikoinen yhteydenotto tuli intiaaniheimon päälliköltä Kanadasta.
"Hän kertoi käyneensä paikalla jossakin henkisessä hahmossa. Ja kaikki täällä olevat asiat se osasi luetella", Karjalainen nauraa.
Miten mies ja karhut hurmaavat ihmiset vuodesta toiseen?
"Ensin pitää hankkia tietoa. Erik S. Nyholm on minun oppi-isäni. Sitten ei pidä puhua kuin opettaja, vaan kertoa asioista kansanomaisesti."
Karjalainen kertoo joutuneensa väittelyynkin "oikein vihreiden" asiakkaiden kanssa.
"Kun tiedot perustuvat mielikuviin ja kuulopuheisiin, sellaiset pitää oikaista. Peto on peto, ja siihen on suhtauduttava aina sillä varovaisuudella."
Oppiiko karhuista vielä jotain uutta?
"Jatkuvasti. Ikä muuttaa niiden ajattelua ja tapoja. Karhua voi verrata aika tavalla ihmiseen. Se on vain viisaampi, koska karhulla kaikki aistit ovat paljon paremmat. Karhu matkii ihmistä, pienenä se on kuin lasta hoitaisi."
Voisitko enää elää ilman karhuja?
"Vaikeaa se olisi. Ne ovat täydellisesti perheenjäseniä."
No, palataanpa vielä markkinointiin. Suurpetokeskusta ei tarvitse suuremmin rummuttaa, koska se hoituu luonnostaan valtavan julkisuuden kautta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva