Aitojen tunteiden näyttäminen tärkeintä

Anna Kilponen Kaleva
Oulu Laulu koti-ikävästä -elokuvassaan Mika Ronkainen päätyi muutamaan, dokumentille hieman poikkeavaan ratkaisuun. Kai ja Tauno Latvalehdon matkaa Ruotsiin seuraa kolme auton konepeltiin kiinnitettyä kameraa. Ronkainen hyppäsi omaan autoonsa, koska hän ei halunnut rikkoa ainutlaatuista tunnelmaa, joka isän ja pojan välillä vallitsi.
"En halunnut mennä takapenkille ähöttämään, vaan halusin luoda heille intiimin ja turvallisen ilmapiirin. Kun kuvataan kolmella kameralla, syntyy fiktioelokuvan tuntu. Se antaa mahdollisuuden leikata materiaalia paljon paremmin. Kerrontakin on kiinnostavampaa, kun kuvia voidaan vaihtaa", Ronkainen kertoo.
Dokumentissaan hän käyttää myös metodia, jossa hän pistää päähenkilönsä kohtaamaan asiat järjestämällä tilanteita, joita ei olisi muuten tapahtunut. Ronkaiselle on tärkeää, että tunteet ovat aitoja.
"Joku toinen ohjaaja olisi istuttanut kuvattavansa nojatuoliin ja kysellyt. Väitän, että metodini on aidompi ja totuudenmukaisempi, koska silloin katsoja näkee tunteet aidossa tilanteessa."
Ronkainen luonnehtii dokumenttielokuvaa hetken taiteeksi, jota ei pysty näyttelemään.
"Jos jokin otto epäonnistuu, sitä ei voi tehdä toista kertaa, koska tunne ei ole enää sama. Jos niin menisi tekemään, katsoja haistaisi sen heti, ja dokumentti menettäisi uskottavuuden."
Omaa kosketuspintaa ruotsinsuomalaisuuteen koko elämänsä Pohjois-Suomessa asuneella Ronkaisella ei ole, mutta periaatteessa olisi voinut olla.
"Enoni lähti Ruotsiin, ja isänikin harkitsi vuonna 1969 lähtevänsä Ruotsiin."
Myöhemmin Haapaveden yläastetta käydessään 1980-luvun alussa hän tarkkaili hieman etäältä, kun kouluun tulivat serkukset, jotka olivat paluumuuttajia Ruotsista.
"Heitä kiusattiin hassun aksenttinsa vuoksi. Aika hurjaa."
Ronkaisen dokumentin jo nähneet ovat olleet vaikuttuneita Latvalehtojen rohkeudesta ja avoimuudesta.
"Se kertoo mielestäni jotain meidän ajastamme. Aitojen tunteiden näyttäminen koetaan rohkeana ja se koskettaa. Visuaalisessa kulttuurissa ne tunteet, joita pidämme aitoina ovat usein näyteltyjä:"
Tällä hetkellä oululaisohjaajalla ei ole työn alla uutta dokumenttia. Laulu koti-ikävästä tulee teettämään hänellä vielä paljon työtä, sillä elokuvaan liittyvä konserttikiertue kiertää parhaillaan Suomea. Lisäksi dokumentti on kutsuttu useille kansainväliselle elokuvajuhlille muun muassa Barcelonaan, Varsovaan ja Minneapolikseen.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva