"Yhteistyön myötä Polarin jakeluketju laajenee muun muassa Adidaksen omiin myymälöihin, joita on useita satoja", sanoo Polarin toimitusjohtaja Jorma Kallio.
Hänen mukaansa ammattijuoksijoiden markkinat ovat "joidenkin satojen tuhansien kappaleiden luokkaa". Heidän varusteensa ovat kuitenkin toivottavasti vain ensiaskel tiellä, jolla älypukineita tarjotaan monien muidenkin lajien harrastajille.
Polarin ja Adidaksen hanke julkistetaan tänä viikonloppuna Lontoon maratonin yhteydessä. Adidas on yksi tapahtuman pääsponsoreista.
Jos Polarin ja Adidaksen toiveet toteutuvat, iso joukko ammattijuoksijoita pukeutuu pian yhteistyössä valmistettuihin älyvaatteisiin. Adidaksen tekemiin paitoihin tulee irrotettava Polarin lähetin, jonka kautta sykemittaritieto välittyy juoksijan ranteessa olevaan juoksutietokoneeseen.
Siihen välittyy myös Adidaksen jalkineiden pohjaan sijoitettavan Polarin matka- ja vauhtimittarin tiedot. Jalkineisiin tulee Polarin mittarin kokoinen aukko. Mittari on irrotettavissa.
Myös naisille tulee omia malleja, muun muassa urheilurintaliivit, joiden alalaitaan sykemittarin lähettimen voi napsauttaa nepparilla kiinni.
"Vaatemallistoa voivat käyttää myös nykyiset erillisen vyön käyttäjät", Kallio sanoo.
Adidas on Polarin toinen sellainen yhteistyökumppani, jonka kanssa tuotteita myös kehitetään yhdessä. Vuosi sitten partneriksi tuli Nokia, jonka joihinkin kännyköihin voi lähettää Polarin mittareiden tietoja joko säilytettäväksi tai edelleen lähetettäväksi.
"Nokian kännyköiden kautta vaikkapa kaukana harjoituspaikasta oleva urheilijan valmentaja voi seurata suojattinsa kehitystä", Kallio sanoo.
"Britannia on ollut Euroopan isoista maista merkittävin, jossa ei ole ollut omaa myyntiyhtiötä, vaikka olemme olleet markkinoilla jo 15 vuotta. Täällä on paljon mahdollisuuksia", Jorma Kallio sanoo.
Hän arvioi, että Britannia voi kasvaa yhtiön kolmanneksi suurimmaksi markkina-alueeksi heti USA:n ja Saksan jälkeen. Nyt maa on vasta kymmenenneksi suurin.
"Tästä on nyt tulossa panopistealue. Pystymme oman yhtiön kautta nostamaan merkkimme näkyvyyttä", Kallio sanoo.
Kun Britannian myyntiyhtiön toiminta käynnistyy, Polarin tuotteista jo 90 prosenttia myydään omien yhtiöiden kautta. Etelä-Amerikassa, Itä-Euroopassa ja Kaukoidässä on edelleen markkinoita, joilla yhtiö toimii jakelupartnereiden varassa.
Tällä on meille merkitystä myös merkin vahvistamisen ja jakelutien kehittämisen kannalta".
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>