Torin reunalla rästäsateessa värjöttäneen yleisön mielestä vettyneet rungonpalat ja laudanpätkät nousivat käsittämättömän hitaasti. Viimeiset pinnan yläpuolella näkyvissä olleet laivan osat hävisivät kuorma-autojen lavoille vasta kello neljän jälkeen iltapäivällä.
"Taitaa olla tuntimiehen hommia", uumoili
"Hyvä, että vievät pois, kun se oli jo niin huonossa kunnossa", Kaarto totesi.
Kovia kokeneen Neptunuksen puolesta tunnettiin sympatiaa, mutta toisaalta aluksen rähjäinen kunto ei enää jättänyt varaa jossitteluille.
"Ei se harmita, kun laiva oli mennyt jo niin huonoksi. Talvella jo katsottiin, että laiva oli kallistunut ja pahassa kunnossa. Joskus siellä tuli käytyä syömässä, mutta se meni jo niin huonoon kuntoon, että kun meillä kerran oli saksalaisvieraita, he eivät tohtineet lähteä sinne syömään. Toivottavasti tilalle tulisi uusi ja näyttävä laiva peittämään teatterin ankeaa betoniseinää", pohtivat
Nostourakka alkoi lauantaiaamuna seitsemältä. Maarakennus ja Kuljetus Aution kaivinkone kurkotti siiviläkauhaansa torin laattojen suojaksi tuodulta maapenkalta. Aluksen ympärillä vedessä oli puomi estämässä purkumoskan kellumista ulapalle. "Ihan nätisti se lähtee. Alun perin urakan arvioitiin kestävän vielä sunnuntaihin", kertoi purku-urakoitsija
Lauantai-iltana kuorma-autoihin nosteltiin enää meren pohjassa lojuvia perän palasia. Työt jatkuivat iltaseitsemään saakka. Aution mukaan kaivinkone jätetään paikalleen sunnuntaiaamuun saakka siltä varalta, että laivankappaleita nousee yön aikana veden pinnalle.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>