Taivalkoskella korjataan raitiovaunuja

Telatekin tehtaalle helsinkiläisten kaluston kunnostus antaisi vuosiksi työtä

Aimo Kajava

TAIVALKOSKI Telatekin Taivalkosken tehtaan johtaja Pertti Tyni on saanut viime vuosina oppia suhtautumaan uusiin urakoihin lähes seikkailijan innolla, mutta yön aikana ilmestyneen työmaan kiertely saa kokeneen vaununtekijänkin virnistelemään.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) raitiovaunu on näkynä erikoinen ja hauskakin, mutta Taivalkosken tehtaalle niistä on lähdetty hakemaan tosimielellä uusia tilauksia.

Tehtaalla kunnostetaan tämän vuoden aikana kaksi raitiovaunua koemielessä. Ensimmäinen vaunu palaa takaisin pääkaupunkiseudulle elokuun ja toinen vaunu marraskuun lopulla.

”Kunnostus työllistää tässä vaiheessa vain muutamia henkilöitä, sillä aikataulu on niin pitkä”, Tyni kertoo.

HKL:llä on tarve korjata kaikkiaan noin 80 raitiovaunua, jotka ovat 1970- ja 1980-luvun kalustoa. HKL:n kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä kertoo, että liikennelaitoksella on kaikkiaan 122 aktiivikäytössä olevaa raitiovaunua. Osa uudesta 40 vaunun sarjasta on vielä toimittamatta Talgo Oy:n Otanmäen tehtaalta.

Heikkilän mukaan vanhimman kaluston kunnostukseen lähdettiin hakemaan alihankkijaa sen vuoksi, ettei liikennelaitos enää ehtinyt tehdä kaikkea omalla korjaamolla.

Raitiovaunujen käyttöikä on 40 vuotta, eli nyt korjattava kalusto on Heikkilän kuvauksen mukaan ”puolimatkan krouvissa”.

”Vuosittain pitäisi korjata 12 vaunua, mutta aikataulusta ollaan sen verran jäljessä, että seuraavan 4-5 vuoden ajan niitä pitäisi tehdä tuplavauhdilla”, Heikkilä sanoi.

Neljäsosa koko kunnostuksesta

Telatekin osuus peruskunnostuksesta on suunnilleen neljäsosa työstä.

Raitiovaunujen telit, istuimet ja ikkunat on purettu jo Helsingissä. Vaunut palaavat takaisin entisen värisinä, mutta paremmin käyttöä kestäväksi maalattuna. HKL:n korjaamolla ne laitetaan lopullisesti ajokuntoon, sisustus uusitaan ja tekniikka ajanmukaistetaan.

”Mielellään olisimme tehneet työn itse, mutta kapasiteetti ei riitä. Meillä on niin paljon töitä, etteivät tilatkaan anna enää myöten”, Heikkilä korostaa.

Hän kiistää, että kahden koevaunun kunnostuksessa olisi lähdetty pohjoisen retkelle hakemaan kustannushyötyjä halvemmasta työvoimasta.

Muita mahdollisia korjaajia oli tarjolla puolenkymmentä. Telatek valittiin Heikkilän mukaan sen vuoksi, että yhtiöllä on vahvat näytöt osaamisestaan veturin korien valmistuksessa.

”Kahden koevaunun kunnostuksen jälkeen mietitään, jatketaanko prosessia vai tehdäänkö itse. Todennäköisesti tarvitsemme apua, jolloin tehdään tarjouspyynnöt ja katsotaan kuka pärjää”, Heikkilä sanoi.

Koevaunut paljastavat korjauksen työmäärän

Kahden vaunun kunnostusta ei ole kilpailutettu. Pertti Tynin mukaan työt tehdään laskun mukaan. Koevaunujen perusteella on tarkoitus haarukoida, millaisella hinnalla niitä pystytään korjaamaan Taivalkoskella.

Kaikkien 80 vaunun kunnostus antaisi Tynin arvion mukaan työtä 15-20 ihmiselle. Koko tehtaan vahvuus on nyt 104 työntekijää.

Ruoripotkureiden tilaukset työllistävät tämän vuoden marraskuulle saakka ja veturin koreista viimeiset saadaan valmiiksi reilun vuoden kuluttua.

”Sovittuja tilauksia ei ole, mutta uskomme, että lähiaikoina saamme lisää tietoa”, Tyni kertoo.

Hän myöntää, että nykyinen tilanne huolestuttaa, minkä vuoksi uusia urakoita haetaan ennakkoluulottomasti.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva