Urheiluun jättisatsaukset

Raatin stadion valtuustoon, areena sai rinnalleen Raksilan nollavaihtoehdon

Kari Sankala

OULU Suuret liikuntasuunnitelmat etenivät Oulun kaupunginhallituksessa. Raatin stadionin peruskorjaussuunnitelma lähti kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Kaupunginhallitus esittää Raatin liikuntakeskuksen hankesuunnitelman hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi. Alustava kustannusarvio on 14,1 miljoonaa euroa.

Raatin stadionin uudenaikaistaminen esitetään aloitettavaksi kaupungin talous- ja toimintasuunnitelman mukaisesti keväällä 2004.

Monitoimihallin vaihtoehto 3 eli areena sai vielä rinnalleen niin sanotun nollavaihtoehton, jonka mukaan Raksilan nykyisessä jäähallissa tehdään ainoastaan tekninen korjaus ja hallin päädyssä oleva kaukalo katetaan. Tämän vaihtoehdon kustannusarvio on seitsemän miljoonaa euroa, kun areenan hinta on 19,5 miljoonaa euroa.

Uudelle areenalle on katsottu paikkaa pesäpallostadionin ja Ouluhallin väliin.

Kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti kaupunki jatkaa molempien jäävaihtoehtojen suunnittelua.

Kaupunginvaltuuston päätettäväksi areena tai nollavaihtoehto tuodaan loppusyksystä vuosien 2003-2005 talous- ja toimintasuunnitelman käsittelyn yhteydessä.

Kärpät tulisi areenaan

Oulun Kärpät Oy on ilmaissut halunsa tulla mukaan areenaan rahoittajaksi ja myös operaattoriksi. Areenaa varten olisi tarkoitus perustaa kiinteistöyhtiö. Hallin käytännön pyörittäminen jäisi Kärppä-vetoiselle operaattorille. Kärppien ja kumppaneiden panostus areenaan olisi 5 miljoonaa euroa.

Kaupungin osuudeksi jää areenaan 14,5 miljoonaa euroa. Summa on noin kahdeksan miljoonaa euroa suurempi kuin toisena vaihtoehtona oleva nollavaihtoehto. Kärpät ei ole halukas osallistumaan nollavaihtoehdon kustannuksiin.

Uuden areenan katsotaan parantavan olennaisesti jääkiekko-otteluissa kävijöiden palvelutasoa. Areena luo mahdollisuuden yksityisesti tuotettujen kulttuuri- ja vapaa-ajan sekä kokouspalvelujen tuottamiseen. Areenan tulo lisäisi kaupungissa myös käytettävissä olevaa jääaikaa.

Jos operaattoriyhtiö onnistuu, kaupungille ei koidu hallista käyttökustannuksia. Riskit ovat kuitenkin olemassa.

Areenaa perustellaan kaupungin palvelutason monipuolistamisella tulevaisuuteen. Uusien palvelujen luominen yksityisten ja julkisten toimijoiden kumppanuusmallilla vastaa kaupungin palvelujen strategisia linjauksia.

Areenan rakentaminen on kuitenkin kiinni viime kädessä kaupungin taloudesta. Aikaisintaan areenan rakentamiseen päästäisiin syksyllä 2003. Nollavaihtoehdon ottamisesta esityksen teki kaupunginhallituksen kokouksessa apulaiskaupunginjohtaja Silja Hiironniemi.

Kalevan tiistaina julkaiseman kyselyn perusteella kaupunginhallituksen jäsenistä uuden areenan kannalla olivat Matti Pikkarainen (kesk.), Reijo Sallinen (kok.), Heikki Keränen (sd.), Pekka Tolonen (sd.), Päivi Laakso (kesk.) ja Jouko Arranto (kok.). Areenaa vastaan ilmoittivat olevansa Anneli Kiiskinen (vas.), Jari Latvala (kesk.), Tuija Pohjola (sd.), Seppo Moilanen (vas.) ja Taina Pitkänen-Koli (vihr.). Kantaansa ei osannut vielä sanoa Riitta Moilanen-Savolainen (kesk.).

Areenan kannattajaksi kyselyssä merkitty Ulla Hilmola (kok.) ilmoitti tiistaina vastustavansa monitoimihallin rakentamista. Hilmolan mukaan ensin on toteutettava aiemmin valmistelussa olleet hankkeet. Areena olisi tuotava normaalissa järjestyksessä kuntasuunnitelmaan. Kaupunginhallituksessa juuri Hilmola otti esiin nollavaihtoehdon areenaratkaisun rinnalle, vaikka kokousteknisesti asia kirjaantui Hiironniemelle.

Raatti neljässä vaiheessa

Raatin liikuntakeskuksen toteutus jaksotetaan neljään vaiheeseen vuosina 2004-2006.

Ensimmäiseksi rakennetaan harjoitus- ja monitoimikenttä. Toisessa vaiheessa kunnostetaan Raatin stadionin juoksuradat ja jalkapallokenttä.

Kolmannessa vaiheessa on vuorossa uimahallin puoleinen lämmitetty pääkatsomo, johon tulee 2 500 istumapaikkaa. Katsomon yhteyteen rakennetaan kaksi sisäliikuntasalia, joista suurempi on 450 neliön ja pienempi 225 neliön sali.

Neljännessä vaiheessa kunnostetaan takasuoran katsomo ja järjestetään kevyen liikenteen yhteys Merikosken siltojen ali. Takasuoralle on tulossa niin ikään 2 500 katettua ja lämmitettyä istumapaikkaa.

Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista rakentaa kaarteisiin tilapäisiä tai pysyviä katsomoita 3 000 hengelle. Kaarteen rakennelmiin on mahdollista sijoittaa myös erilaisia toimisto- ja ravintolatiloja. Suunnitelmat tarjoavat myös uimahallin laajennusmahdollisuuden, jolloin Raattiin saataisiin viisi uutta 25 metrin rataa.

Jouko Arrannon esityksestä kaupunginhallitus päätti selvityttää mahdollisuuden toteuttaa liike- ja toimistotiloja Raatin yhteyteen suuren maailman malliin. Arranto sai esitykselleen kannatuksen Matti Pikkaraiselta ja esitys meni läpi äänin 7-4.

Raatin investointikustannukset ovat 14,1 miljoonaa euroa. Raatin stadion on Oulun yleiskaavaluonnoksen 2020 mukainen. Autopaikkoja Raattiin saadaan mahtumaan 366 kappaletta. Suurten tapahtumien yhteydessä pysäköinti järjestyy keskustaan ja Tuiraan, joista kummastakin Raattiin ovat erinomaiset yhteydet. Raattiin on saatavissa myös valtion osuutta, joka on toistaiseksi varsin vaatimaton 505 000 euroa. Valtakunnallisena hankkeena Raatin valtion osuus voisi olla suurempi.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva