Uusi Potnapekka pöristää jo Oulussa

Maria Aitamurto

OULU Kaupungin kaduilla oululaiset ovat päivänä muutamana saattaneet hieraista silmiään. Teitä on körötellyt keltapunainen katujuna, mutta hämmentävästi sen katolla lukee Helsinkiin viittaavaa tekstiä: Linnanmäki tekee kesän ja Vuoristorata 50 vuotta.

Ei, Linnanmäen huvipuisto ei ole muuttanut Ouluun. Linja-autoyhtiö Koskilinjat vain on ostanut Linnanmäeltä uuden Potnapekan, mutta sen mainoksia ei ole vielä ehditty muuttaa oululaisiksi.

Koskilinjoilla on nyt kolme Potnapekkaa. Kaksi on käytössä, sillä vanhin on jo sen verran kehnossa kunnossa, että se lähinnä lepää.

Uusin Potnapekka on jo useaan kertaan nytkähdellyt liikkeelle Välivainion varikolta kokeilumielessä. Kitinää ja nitinää kuuluu vielä vetonivelistä, mutta viimeistelyhuolto poistaa ongelman, lupaa huoltopäällikkö Pekka Satokangas.

Kyyti on varsin säyseää, sillä maksimivauhti on 25 kilometriä tunnissa. Nopeusmittaria ei veturissa ole, sillä koneella ei yksinkertaisesti pääse lujempaa.

Patosillan mutka liian tiukka

Testiajossa tuore hankinta on kuitenkin tehnyt pienet tepposet, kertoo laatupäällikkö Esko Tuomivaara. Etupää on kankea kääntymään nelivedon vuoksi, joten peli ei suostunut taipumaan Lasaretinsaaren päässä Patosillan jälkeisestä neulansilmämutkasta. Ensimmäisen kaarteen Potnapekka selvitti, mutta seuraava tiukka mutka ei onnistunut ilman erinäisiä pakituksia. Operaatioon tuhrautui kymmenisen minuuttia.

Koskilinjoilla mietitäänkin nyt vaihtoehtoista reittiä, mitä pitkin kiertää uudella koneella Hupisaarten reitti. Nallikarin kierros säilyy ennallaan.

Linjaliikenne alkaa kesäkuun ensimmäisenä päivänä, mutta jo tällä viikolla kaupunkijunat alkavat liikennöidä tilausajoja.

Tilausmyyjä Pentti Tiitinen kertoo, että toukokuun viimeinen viikko on jo niin varattu, ettei kahdellakaan katujunalla tahdota selvitä. Kyytiin tahtovat niin koululaisryhmät kuin päiväkotilapset, sekä Oulusta että muualta.

Reittiliikenteen alkaessa toinen kulkupeleistä siirtyy tekemään tilausajoja, mutta ruuhkan sattuessa ne voivat ajella reittejä tuplavoimin.

Hinnat ovat kutakuinkin samat kuin edellisvuonna. Euron myötä nousua on tullut pari senttiä. Yli 11-vuotiaille lippu maksaa 3,40 euroa.

Toimitusjohtaja Rainer Lindeman pitää uuden hankinnan hinnan liikesalaisuutena. Hän kuitenkin kertoo, että aivan uusi menopeli kustantaisi noin 130 000 euroa.

”Taloudellisesti ei ole mieltä ajaa aivan uudella. Mutta ei tämäkään niin kovin vanha ole, mallia 1999. Ajettu on vain tuhatkunta tuntia”, hän kehuu ”leluaan”.

Vähän kuin höyryveturi

Tuorein Potnapekka on pykälää aiempia pitempi, sillä siinä on erillinen vetovaunu. Kaiken komistukseksi vetovaunu vielä muistuttaa höyryveturia.

Rauhalliselle maisemamatkalle mahtuu yhdellä kertaa viitisenkymmentä matkustajaa. Uuden kaupunkijunan kolmessa matkustajavaunussa on kussakin neljä penkkiriviä. Lisäksi taakse mahtuu esimerkiksi kokoontaittuvat lastenrattaat. Parhaillaan pohditaan, miten kyytiin saataisiin myös leveämmät lastenvaunut.

Kuljettaja Jussi Makkonen tuumaa, että kuskeille voi tulla kuuma kesä. Uuden mallin vetovaunussa ei ole tuuletusta, vaan ilmanvaihdosta huolehtivat kattoluukku ja sivuikkunat.

Potnapekan yksi piristeistä on kilkattava kello. Kuski rimpauttaa kelloa, jos edessä esimerkiksi niin tiukka mutka, että vastaantulijat eivät voi aavistaa saapuvaa kapistusta. Makkonen kertoo, että tällainen pimeä kulma on Pokkisen sillan alla ja etukäteen on hyvä varoittaa pyöräilijöitä ja rullaluistelijoita.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva