Taksit julkisiin verkkoihin

Ministeriö uskoo pelisääntöjen vauhdittavan paikannuspalvelujen käyttöä ja tarjontaa

Timo Myllykoski

OULU Taksinvälityksessä kokeillaan GPRS-verkon hyväksikäyttöä ensi tiistaista lähtien Oulussa. Jos kokeilu osoittaa GPRS-tiedonsiirron toimivuuden, voi taksinvälitys siirtyä käyttämään julkisia verkkoja. Tähän saakka lähes kaikki Suomen taksinvälitysjärjestelmät ovat perustuneet omaan suljettuun radioverkkoon, jossa yhteyksiä on rajannut tukiaseman kantama.

Julkiseen verkkoon siirtymisestä olisi taksialalle useita etuja. Paitsi, että verkko kehittyy tulevaisuudessa jatkuvasti, investoinnit omiin tukiasemiin jäävät tarpeettomiksi ja autoihin soveltuu erikoistaksituotteita edullisemmat standardipäätelaitteet.

”Tämä on taksialalle aika järisyttävä juttu, jos se todella toimii”, Oulun Aluetaksi Oy:n toimitusjohtaja Mauri Puolakanaho hehkuttaa.

Automaattipaikannus lisää turvallisuutta

Tiistaina alkavassa ja toukokuun kymmenenteen päivään jatkuvassa kokeilussa on mukana 12 taksia Oulussa. Vapun jälkeen kokeilualuetta laajennetaan Oulun Aluetaksin osakaskuntiin Haukiputaalle, Kiiminkiin ja Kempeleeseen, joissa kussakin kokeiluun valjastetaan yksi taksi.

”Pääasia kokeilussa on GPRS:n testaus, eli meneekö tieto läpi, onko se riittävän nopea ja tuleeko siihen katkoksia”, kertoo Puolakanaho.

Kokeilu toteutetaan tarkoituksella vapun aikaan, jolloin Oulussa on varmasti riittävästi matkapuhelinliikennettä testaamaan kaistan riittävyyden myös GPRS-liikenteelle. Taksiasiakkaille kokeilu ei aiheuta ongelmia, sillä muun muassa vapunaattona Oulussa liikennöi kokeilutaksit mukaan lukien parisataa taksia.

Uusi järjestelmä lisää samalla taksinkuljettajien turvallisuutta, kun taksit paikantuvat automaattisesti keskuksen järjestelmään. Mauri Puolakanahon mukaan GPS-automaattipaikannus yhdessä GPRS:n kanssa takaa, että hätätapauksissa auton sijainti voidaan aina paikantaa.

Paikkatiedon käyttö vaatii suostumuksen

Euroopan Unioni on touko-kesäkuun aikana hyväksymässä sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin, joka ottaa kantaa myös paikannuspalvelujen tietosuoja-asioihin. Neuvotteleva virkamies Tapio Virkkunen liikenne- ja viestintäministeriöstä nostaa direktiivin keskeiseksi osaksi sen, millä tavalla paikkatietoja saa käyttää.

”Periaate on, että paikkatietoja saa käyttää lisäarvopalveluiden tarjontaan, esimerkiksi taksin tarjoamiseen tai pizzerian mainostamiseen vain, jos käyttäjä on antanut siihen etukäteen suostumuksensa.”

Virkkusen mukaan direktiivi asettaa varsin tiukat vaatimukset nimenomaan sille, että palvelun käyttäjältä on oltava suostumus, ennen kuin hänet voidaan paikantaa esimerkiksi matkapuhelimen perusteella. Säännösteksti ei kuitenkaan anna selkeää vastausta siihen, mikä tulkitaan suostumukseksi.

”Direktiivi ei muutenkaan ole riittävän yksiselitteinen. Se antaa yleiset suuntaviivat, mutta jättää paljon kysymyksiä ja keskusteltavaa kansallisesti.”

Mauri Puolakanaho Oulun Aluetaksista pitää toivottavana, että taksikeskus saisi tukiaseman perusteella paikantaa miltä alueelta asiakas soittaa.

”Jos saadaan paikkatieto ja puhelu siirtyy keskuksen ollessa varattuna lähimmälle vapaana olevalle taksille, se vain parantaisi palvelua. En ymmärrä miten asiakkaan tietosuoja siinä vaarantuu, koska hän joutuu jokatapauksessa kertomaan keskukselle mistä hän soittaa.”

Työpaikoilla käytetään jo paikannusta

Kesästä 2000 saakka hierottu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi ei juurikaan säätele työtehtäviin liittyvää paikantamista. Tapio Virkkusen mukaan paikantamisen käyttö työelämässä on lähinnä työntekijän ja työnantajan välinen sopimuskysymys.

Jos työntekijä suostuu, voi työnantaja seurata paikannuksen avulla missä työntekijä milloinkin on.

”Tällaisia palveluja on jo nyt joissakin yrityksissä käytössä. Esimerkiksi kuljetusfirmat käyttävät paikannusta, samoin metsäyhtiöt Kainuussa ja Lapissa seuraavat metsureiden ja puunkuljetusautojen sijaintia”, neuvotteleva virkamies sanoo.

Oulun Aluetaksin GPRS-kokeilun myötä tapahtuva taksien automaattipaikannus ei aiheuta Mauri Puolakanahon mukaan sopimusongelmia työnantajan ja työntekijöiden välillä.

”Taksin paikkatieto täytyy nykyäänkin antaa keskukselle, se vain tehdään manuaalisesti. Tässä se välittyy automaattisesti keskukseen, ja sillä seurataan nimenomaan auton sijaintia”, toimitusjohtaja kertoo.

Pekka Ala-aho

GPRS-taksinvälitys Oulussa

- Taksi ottaa keskuksen välittämän kyydin vastaan Nokia 6310 Bluetooth -puhelimen ja siihen liitetyn Compaq iPaq -kämmenmikron välityksellä.

- Taksissa GPRS-puhelin ja iPaq ovat langattomasti yhteydessä toisiinsa. Lisäksi iPaq on varustettu GPS-taskulla.

- Kokeilussa käytetään kaikkien operaattorien SIM-kortteja. Yhteistyössä ovat mukana myös Oulun Viestimaa ja Nokia.

TAM

Lähde: Oulun Aluetaksi Oy

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva