Kallioparkki viivästyy

Valtuustokäsittely lykkääntyy lähelle syksyä

Irma Nykänen

OULU Kallioparkin suunnitelmien aikataulu venyy muutamalla kuukaudella.

”Uskoimme, että suunnitelmat saadaan valtuuston käsiteltäväksi ennen kesälomia. Se ei kuitenkaan toteudu. Raportit ovat valmistumassa vasta toukokuussa, kun alunperin niiden piti olla valmiina jo tämän kuun aikana”, Oulun kaupungininsinööri Matti Räinä kertoo.

Helmikuussa pidetyn kallioparkkia käsitelleen yleisötilaisuuden jälkeen muita kuin aikataulullisia muutoksia ei Räinän mukaan ole tullut.

”Periaate mikä silloin kerrottiin, että meillä on kaksi päävaihtoehtoa, pitää edelleen paikkansa. Itäisessä vaihtoehdossa ramppi sijoittuu Otto Karhin puiston kohdalle Pakkahuoneenkadulle tai Valkeanlinnan edustalle, läntisessä torin lähelle Pakkahuoneenkadulle Aleksanterinkadun risteykseen tai Autorannan pysäköintialueelle. Niistä tehdään erilaiset tarkastelut. Samalla tehdään myös rahoitusselvitykset.”

”Näin hankesuunnitelma ja rahoitustarkastelu olisivat teknisen lautakunnan ja kaupunginhallituksen kautta tulossa kaupunginvaltuustolle periaatekannanottoa varten. Mutta valtuustokäsittelyyn suunnitelmat menevät kesälomien jälkeen niin, että ne ovat siellä aikaisintaan elokuun valtuustossa eli 26. päivänä.”

Räinä kertoo, että kallioparkin suunnitelman peruselementit ovat ennallaan. ”Hankesuunnitelma pitää sisällään 800-1 000 autopaikkaa, maanpuolustusalueen johtokeskus, siviilijohtokeskukset ja väestönsuojat. Kaikki nämä ovat tarkastelussa edelleen mukana.”

”Kustannuspuitteisiin ei esimerkiksi autopaikan osalta ole tullut muutoksia”, Räinä huomauttaa. ”Aiemmin laskettu 150 000 markkaa per autopaikka näyttää olevan se tarkistettukin kustannus tässä vaiheessa.”

Kaikkinensa kallioparkin hinnaksi on karkeasti arvioitu 25 miljoonaa euroa (150 miljoonaa markkaa). Rahaa kustannuksiin tulisi keskustan kiinteistöiltä, joiden kanssa kaupungilla on pysäköintisopimukset. Rahoitusta ilmeisesti tarvitaan myös kaupungilta.

Kaupungin ydinkeskustaan maan alle rakennettavien kalliotilojen suunnittelussa tehdään Räinän mukaan edelleen kovasti töitä. Päänvaivaa aiheuttavat pysäköintitilan rampit eli sisään- ja ulosajoväylät.

Maan alle 30 metrin syvyyteen kaivautumista on kaupungissa tutkittu nyt viidettä vuotta. Jos valtuustolta tulee myönteinen päätös, kalliotilat saataisiin rakenteille aikaisintaan vuonna 2003 ja käyttöön nopeimmillaan vuoden 2005 aikana. Tuolloinhan muuten Oulussa järjestetään asuntomessut, ja myös vietetään kaupungin 400-vuotisjuhlia.

Kaupungininsinööri Matti Räinä kertoi kallioparkin suunnitelmista Suomen Rakennusinsinöörien Liiton RIL:n Oulussa perjantaina pitämässä kevätseminaarissa.

Oulun apulaiskaupunginjohtaja Matti Pennanen kertoi seminaariväelle kaupungin investointipaineista, joita noin kolmen tuhannen uuden asukkaan vuotuinen väkimäärän kasvu tuo mukanaan.

Tänä ja tulevina vuosina suurimmat investoinnit ovat kaupunginteatterin peruskorjaus, Kontinkankaan sairaalaan ykkös- ja kakkosvaiheet, Kaakkurin koulu, Toppilansalmen rantarakenteet ja silta, Poikkimaantien silta sekä Lyötyn alikäytävä. Myös kallioparkkiin uppoaa rahaa, mutta kohteen rahoittavat pääasiassa kiinteistöt.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva