Sisäilma ja kiusaamineniesana

Laaja arvio osoitti valtaosan oululaisvanhemmista olevan tyytyväisiä kouluun

Anne Laitinen

OULU Oulun kouluista on valmistunut laaja arvio, mutta sen tekijät varovat visusti luonnehtimasta koulujen välisiä eroja saati laittamasta niitä paremmuusjärjestykseen. Kouluille halutaan antaa rikkumaton rauha parantaa ilmi tulleita puutteita. Niistä pahimpia ovat kiusaaminen ja heikko sisäilma.

Oppilaiden vanhemmilta tiedusteltiin näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä, koulun opetus- ja kasvatustyöstä sekä työtiloista. Kysely lähetettiin kaikkien koulujen ykkös-, kolmas-, viides-, seisemäs- ja kahdeksasluokkalaisten sekä lukion ensimmäisen vuoden oppilaiden koteihin. Huoltajista 77,3 prosenttia vastasi kyselyyn.

Vanhemmat olivat huolissaan etenkin koulukiusaamisesta ja luokkien ilmanlaadusta. Valtaosin he silti olivat tyytyväisiä kouluihin, summaa Oulun yliopiston tutkija, dosentti Jouko Jokisalo.

Arvioitsijoita huolettaa, että lähes 400 epäili koulun turvallisuutta. Siihen ei aiota tuudittautua, että valtaosa, neljä viidesosaa, vastanneista näki koulut turvallisiksi.

”Koulukiusaamistapauksissa lähdetään nollatoleranssista. Koulujen pitää nyt omien tulostensa perusteella arvioida toimenpiteitään”, Jokisalo toteaa.

Opetuspäällikkö Pertti Parpalan mukaan on muun muassa ”päästävä pureutumaan siihen, minkäasteisesta turvattomuuden tunteesta on kyse”.

Sisäilman laatua vanhemmat epäilivät taajaan. Kiireellisimpiä korjauskohteita ryhdytään Parpalan mukaan selvittämään.

Arviointiryhmän mukaan kouluissa puimaan myös välitunti- ja sosiaalitilojen viihtyisyyttä sekä pulpettien ergonomiaa. Tukiopetuksen lisäämiseen ja ryhmäkokojen pienentämiseen ilmeni tarvetta. Monikulttuurisuus ja vilkas muuttoliike ovat tyypillisiä Oulun koulujen haasteita.

”Lapsen sopeutumisesta kouluun täytyy huolehtia. Se voi olla hyvinkin traumaattinen kokemus”, Jokisalo sanoo.

Jatkossa koulujen olisi syytä lisätä tiedotusta etenkin kouluasteelta toiselle siirtymisestä. Pelkkä arviointikyselyn teko on jo täsmentänyt vanhempien tietoja koulusta.

Kilpailuasetelmia halutaan välttää

Arviointiryhmä ei halua ruotia koulujen välisiä eroja, vaikka koulukohtaiset tulokset on jo toimitettu kouluille. Parpala sanoo, ettei ole edes tarkastellut eroavaisuuksia, koska työn tarkoitus on ollut rohkaista kouluja arviointiin, ei vertailla kouluja.

Jokisalon mukaan eroja ei raportin teossa edes tarkasteltu.

”Vertaileminen saattaisi vääristää kyselyn tuloksia - koulujen välillä on sen verran kilpailua ja paineita. Nyt koulut pystyvät tarkastikin pohtimaan ongelmiaan, mutta sellaisessa tilassa, jossa ei ole ulkopuolisia paineita”, Jokisalo perustelee.

Kysely on lisännyt luottamusta ja avoimuutta koulujen ja kotien välillä. Aloitteluvaiheessa moni vielä pelkäsi kilpailuasetelmien syntyä

Jouko Jokisalo sanoo, että tästä eteenpäin koulujen on yhdessä opetusviraston kanssa selvitettävä eri koulujen ongelmia ja niiden ratkaisemista.

Arviointiryhmä ennakoi, että kouluissa perehdytään tarkoin saatuihin tuloksiin, ja että niissä tehdään vuoden mittaan työtä epäkohtien poistamiseksi. Edistyminen nähdään ensi keväänä, jolloin arviointikysely uusitaan.

JARMO KONTIAINEN

Aika turvallista. Rajakylän ala-asteella on ekaluokkalaisten Filip Viskarin (vas.), Otto Morkon, Antti Huovisen ja Janne Hiltusen mielestä aika turvallista. Joskus välitunnilla on kiusaamista, he kertovat.

JARMO KONTIAINEN

Isoimpia ei pelota. Kuudetta luokkaa käyvien Suvi Ollilan (vas.), Susanna Ahopellon ja Pauliina Tanhuan mielestä Rajakylän ala-asteella on turvallinen ilmapiiri.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva