Lentokerhot virkavallan avuksi

Vuoden loppuun mennessä SAR-tukikohdat kattavat koko Suomen

Timo Myllykoski

OULU Suomen Ilmailuliiton kehittämä, palolentokokemuksiin pohjautuva Search and rescue -lentopelastusjärjestelmä (SAR) kattaa ensi vuoden alkuun mennessä koko maan. Tuolloin Suomessa on koulutettuna 12 SAR-tukikohtaa.

Oulussa Tervalentäjät ry:llä on ollut valmius lentopelastustoimintaan vuoden verran. Vuonna 2000 SAR-koulutusta saivat ensimmäisten tukikohtien joukossa Kalajoki ja Rovaniemi, ja tämän vuoden aikana koulutusvuorossa ovat muun muassa Kajaanin, Kuusamon ja Ivalon tukikohdat.

SAR-lennot kohdistuvat pääasiassa ihmisten etsintään liittyviin tehtäviin. Kyseessä on kuin meripelastusseuran toiminta ilmaliikenteeseen siirrettynä, luonnehtii SAR-lentäjä Perttu Karivalo.

Kopteritoimintaa tukeva työkalu

Ilmailukerhojen kiinteäsiipisillä lentokoneilla hoitama vapaaehtoinen etsintä- ja pelastuspalvelutoiminta täyttää niitä tehtäviä ja aukkoja, joita Rajavartiolaitoksen kopterikalustolta ja pelastushelikoptereilta jää, tai niillä ei ole järkevää toteuttaa. Karivalon mukaan tämä tarkoittaa käytännössä oikean konekaluston käyttämistä oikeaan tehtävään.

”Niitä mahdollisuuksia, mihin me pystymme, on äärettömän paljon”, hän vakuutti esitellessään SAR-järjestelmää torstaina Oulun ja Limingan kihlakuntien poliiseille.

Koneen saaminen etsintä- ja pelastustehtäviin edellyttää poliisiviranomaisen tekemää virka-apupyyntöä lentopelastuskeskukselle, joka maksaa lennosta ilmailukerholle korvauksen sisäasiainministeriön pelastusosaston myöntämästä määrärahasta. Raha-automaattiyhdistys tukee Ilmailuliittoa koulutuksen järjestämisessä. Viime vuonna RAY:n avustus oli runsaat 300 000 markkaa.

Neljän hengen tiimityötä

Lentokentiltä operoivien SAR-koneiden lähtövalmius on noin yksi tunti ja koneen toiminta-aika neljä tuntia. Etsintälennoilla SAR-koneen lentokorkeus on 60-150 metriä ja etsintänopeus alle sata kilometriä tunnissa.

Koneen miehistöön kuuluvat ohjaaja, lennon päällikkö ja kaksi tähystäjää.

”Tiimityö on tässä tärkeää. Nämä neljä kaveria on saatava puhaltamaan yhteen hiileen”, Perttu Karivalo sanoo.

SAR-toiminnan tärkein tavoite on kadonneiden etsiminen ja ihmishenkien pelastaminen. Etsintälentojen lisäksi kiinteäsiipistä lentokonetta voi käyttää myös valvonta- ja tukilentoihin. Oulussa Tervalentäjät ry:n SAR-miehistö on jo muutaman kerran ehditty hälyttää ilmaan.

”Jotta tämä toimisi tehokkaasti, kaikkien osapuolten pitää osata käyttää tätä järjestelmää”, Perttu Karivalo korostaa.

SITAATTI: Vuorokauden ajasta riippuen kone saadaan noin tunnissa ilmaan. Tietysti siinä menee oma aikansa, jos päivystävä ohjaaja sattuu olemaan metsässä lenkillä juuri silloin, kun hälytys tulee.

Perttu Karivalo

SAR-lentäjä

Tapio Maikkola

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva