Pohjoiseen ulottuvuuteen

Täydenkuun Tanssien uusi johtaja tarjoaa alueellista näkökulmaa

Liisa Lehto-Peippo

PYHÄJÄRVI Täydenkuun Tanssien uudeksi taiteelliseksi johtajaksi valittu Pirjo Yli-Maunula Oulusta laajentaisi Täydenkuun Tanssien yhteistyötä tanssi-alan muiden tekijöiden kanssa.

Yli-Maunula haluaa tutkia muun muassa Barentsin alueen tarjoamat mahdollisuudet. Pieniä virityksiä jo onkin. Pohjoista Norjaa, Ruotsia, Venäjää ja Suomea kutsutaan linkittymään Pyhäjärveen.

”Pohjoisella alueella tehdään usein työtä yksin, kaukana ja pioneereina. Heidän kohtaamisensa olisi tärkeää. Oululainen osaa matkustaa Helsinkiin keskustelemaan, mutta keskustelussa norjalaisten kanssa näkökulma on toisenlainen.”

Yhteistyötä olemassaolevien kumppaneiden kanssa on Pirjo Yli-Maunulan mukaan myös mahdollista tehostaa. Esimerkkinä hän mainitsee Suomen Tanssitaiteilijoiden Liiton.

Koska Pirjo Yli-Maunula on itse Pohjois-Suomesta, hänestä on tärkeää, ettei Pyhäjärvellä nähdä pelkästään Helsingissä tuotettuja esityksiä. Alueellisen näkökulman hän haluaa ottaa huomioon ainakin suunnittelussa. Kesäkuussa Yli-Maunula muuttaa perheineen Oulusta Joensuuhun.

Intohimosta tanssiin

Jännittyneenä mutta innostuneena heti ensi kesän festivaalin jälkeen uuteen tehtävään astuva Pirjo Yli-Maunula ei näe isoja muutostarpeita Täydenkuun Tansseissa.

Perusohjelmisto, joka muodostuu nuorten ja kokeneempien nykytanssiteoksista ja ulkomaisista teoksista on hänen mukaansa hieno.

”Edellisten johtajien jäljiltä rima on korkealla ja haastetta kovasti. Ainekset ovat sellaiset, että voin alkaa toteuttaa uudestaan sitä intohimoa, jota tunnen tanssia kohtaan. Jokainen johtaja on ollut persoonallinen. Toivon, että voin jatkaa yhtä kunnianhimoisesti”, sanoo JoJo - Oulun Tanssin Keskuksen taiteellisesta johtajuudesta luopuva Pirjo Yli-Maunula.

Täydenkuun Tanssin taiteellisen johtajana hän seuraa Katarina McAlesteria, joka on ollut tehtävässä ensi kesä mukaan lukien yhteensä neljä vuotta.

Hieno näyteikkuna

Tuleva taiteellinen johtaja arvioi Täydenkuun Tanssit Suomen tärkeimmäksi nykytanssitapahtumaksi, jolla hän kokee olevan paljon annettavaa sekä yleisölle että tanssijoille.

”Se on arvokas yhdistelmä, jota ei ole helppo saavuttaa. Tapahtuma on erinomaisen hieno näyteikkuna suomalaiseen nykytanssiin ja myös muihin tanssin osa-alueisiin, jotka ovat pahkana puussa.”

Taiteilijoiden kannalta festivaali on tärkeä, koska se sisältää niin paljon kantaesityksiä, joista monet ovat yhteistuotantoa.

”Yksittäiselle teokselle voidaan näin saada paremmat voimavarat ja laajemmat esittämismahdollisuudet.”

Tanssiväki haluaa Pirjo Yli-Maunulan mukaan nähdä laajaa suomalaista, mutta myös ulkomaista tanssia, jolloin saadaan vertailukohtaa muiden maiden tuotantoon. ”Kansainvälisyys on yllättävän harvinaista Helsinginkin näkökulmasta”, hän arvioi.

Vapaata keskustelua

Pirjo Yli-Maunulan mielestä tapahtuma on merkittävä keskustelufoorumi, jossa kaikki ovat vieraalla maaperällä.

”Pienellä paikkakunnalla ei päästä pakoon toisia, ja nykytanssiväki kohtaa ns. tavallisen yleisön. Paikkakunnilla, joissa tarjontaa on paljon, yleisö muotoutuu pitkälle eri alojen taiteilijoista ja on suppeampi.”

Yleisökeskusteluja Pirjo Yli-Maunula vapauttaisi niin, että ne antaisivat vielä enemmän tanssin tekijöille ja yleisölle. Hän toivoo, että tavallisten ihmisten kynnys tehdä kysymyksiä ja antaa kommentteja esiintyjille olisi matalalla.

”Tavallisten ihmisten mielipiteet ovat hirveän osuvia. Se, miltä esitys heistä tuntuu, on tärkeämpää kuin alan sisältä tuleva mielipide.”

”Pitäisikö alan sisäisiä keskusteluja eriyttää, ja miten pystyttäisiin keskustelemaan silloinkin kun esityksestä ei ole pidetty - ilman, että esiintyjien ja koreografien pitää olla mestauslavalla”, Yli-Maunula pohtii.

Esiintyjänä ja katsojana - molemmista rooleista on kosolti kokemusta - hän on miettinyt miten festivaalin oheisohjelmaa voitaisiin kehittää niin, että yleisö viihtyisi paremmin. Esitysten väliin jää aikaa, jota voisi täyttää erilaisilla elämyksillä.

Hän kutsuukin paikallisia hotelli-, ravintola- ja matkailuyrittäjiä mukaan kehittämään festivaalia. ”Yrittäjillekin tapahtuman ihmiset viiden päivän ajan ovat käyttämätön voimavara.”

Tulokas toivoo, että Täydenkuun Tanssit tarjoaisi koulutusta, jota ei ole muualla saatavissa. Tällaisia ovat mestarikurssit.

”Hyvä, että Pyhäjärvellä on pidetty kursseja myös festivaaliyleisölle. Molempien ääripäiden on oltava mukana.”

Liisa Lehto-Peippo

Ovi käy. Täydenkuun Tanssien tuleva taiteellinen johtaja Pirjo Yli-Maunula (oik.) kutsuu pohjoista Norjaa, Ruotsia, Venäjää ja Suomea linkittymään Pyhäjärveen. Taiteellisen johtajan työpari on uusi toiminnanjohtaja Paula Kylmämaa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva