Sähkörata jo Kuivaniemellä

Maria Aitamurto

OULU-HAUKIPUDAS Junaradan sähköistys Oulusta pohjoiseen on edennyt Kuivaniemelle. Iin Olhavan ympäristössä viimeistellään kevään aikana sähköjohtimien asennusta ja valmista pitäisi olla toukokuun loppuun mennessä.

Kesällä sähköistystyöt jatkuvat Kuivaniemeltä pohjoiseen sähköpylväiden perustusten asennuksella. Koko rataväli Oulusta Rovaniemelle on sähköistetty vuonna 2004. Ylitarkastaja Pekka Rautoja Ratahallintokeskuksesta kertoo, että vuoden 2004 joulukuussa Rovaniemelle pitäisi päästä sähköjunalla.

Tuotantopalvelupäällikkö Hannu Jalonen VR:ltä kertoo, että vuonna 2005 on tarkoitus ulottaa Intercity-junaliikenne Oulun pohjoispuolelle.

Lyhin matka-aika Helsingistä Rovaniemelle supistuu tuolloin nykyisestä noin yhdeksästä tunnista runsaaseen seitsemään tuntiin. Matka-ajasta jää pois ainakin 15-30 minuuttia, kun Oulussa ei tarvitse vaihtaa sähköveturia dieselveturiin. Lisäksi radanparannustyöt koko radan varrella nopeuttavat kulkua.

Sähköistystöiden aikataulusta ollaan nyt hiven edellä. Lauha talvi helpotti osaltaan työskentelyä. Oulun ja Kemin välillä matkustajat joutuvat kuitenkin toukokuun loppuun asti siirtymään muutamalta junavuorolta linja-auton kyytiin.

Sähköistyksen takia tulevana kesänä Kemin ja Rovaniemen välillä junaliikenne siirtyy linja-autoihin kesä-heinäkuun vaihteessa kokonaan yhdeksi viikonlopuksi. Elokuun alussa on vastaava täydellinen katko Oulun ja Kemin välillä.

Ristikkosilta johdoille liian ahdas

Jukka Lahti Sähköradat Oy:stä kertoo, että tämän kevään urakasta johtimia on vetämättä enää Haukiputaan aseman ratapihan kohdalla ja Kiiminkijoen ylittävällä sillalla. Lisäksi johdot puuttuvat Olhavan ratapihalta ja Myllykankaan kohdalta. Myllykankaalle rakennetaan ensin junille lisäraide kohtauspaikkaa varten. Haukiputaan asemalle piuhat vedetään toukokuun puolivälissä.

Tällä viikolla Haukiputaalla viimeistellään Kiiminkijoen ylittävän ristikkosillan korotusta. Sillan ylintä kehää on nostettu runsaalla metrillä, jotta sähköjohtimet mahtuvat alitse. Suurennetun aukon korkeus on noin seitsemän metriä.

Sillalla on tehty töitä junavuorojen välissä. Junan lähestyessä työmaaporukka siirtyy koneineen karkuun Haukiputaan asemalle. Työmaavalvoja Pekka Pulli arvioi, töitä on tehty pitkälti parin tunnin pätkissä. Uurastus on vienyt aikaa parisen kuukautta.

Oulussa Oulujoen ylittävää siltaa on nostettu vastaavalla tavalla jo aiemmin talvella.

Tuiran ja Oulun aseman väli tehdään viimeisenä

Sulan maan aikana radan viereen asennetaan pylväille elementtiperustuksia. Muutaman tonnin betonimöhkäleitä on jo alettu jakaa seuraavalla pätkällä, Simossa. Kesän ja syksyn aikana nostetaan paikoilleen pylväät, ja johtimia vedetään taas talvella.

Kun johdinlinjoja seuraavan kerran aletaan asentaa ensi vuodenvaihteessa, työt etenevät talven aikana Kuivaniemeltä Tervolan Koivuun. Väliin jää ratapihoja, jotka työstetään myöhemmin. Esimerkiksi Kemissä tehdään ensin ratapiharemontti, jota aloitellaan tänä vuonna.

Viimeisenä sähköistetään Tuiran ratapihan ja Oulun aseman välinen rataosuus. Kyse on turvallisuudesta.

”Uusia piuhoja ei kannata tuoda kiinni nykyiseen sähköön, tai liitoskohtaan pitäisi laittaa väliin muun muassa eristimiä. Työmaa pysyy näin turvallisempana”, Rautoja selvittää sähkövirran kulkua.

Pätkä sähköistetään vuonna 2004, jolloin Oulun asemalla vedetään muutamalle raiteelle lisää sähköjohtimia.

Yksi kilometri maksaa 170 000 euroa

Sähköistämisen myötä junaliikenne yksinkertaistuu. Pois jäävät vetureiden vaihdot kesken matkan, ja tarvitaan vähemmän dieselveturihuoltoja ja -varikkoja.

”Lisäksi tästä on iloa ympäristölle. Kun sähkö saadaan esimerkiksi vesivoimalla, vähemmän se ympäristöä saastuttaa kuin dieselveturi”, Rautoja sanoo.

Oulu-Rovaniemi-välin sähköistys maksaa noin 50 miljoonaa euroa. Rautojan mukaan periaate on, että yksi kilometri kustantaa noin 168 000 euroa. Päälle tulevat vielä ratapihatyöt. Lisäksi Louella Tervolassa ja Koskenkylässä Keminmaassa oikaistaan rataa.

”Kyse ei ole monesta metristä, mutta kun jyrkät kaarteet suoristuvat, junan nopeutta voidaan nostaa”, Rautoja perustelee.

MIEHET KORKEUKSISSA:

tapio maikkola

Silta kohoaa. Ismo Irva (oik.) ja Jouni Alho viimeistelivät tiistaina Haukiputaalla Kiiminkijoen ylittävän rautatiesillan korotusta. Ylimpiä kaaria korotettiin 1,1 metriä, jotta ajojohtimet sähkövetureita varten mahtuvat alitse.

Mies ja mittanauha:

tapio maikkola

Sähköä ristikkosillalle. Tiistaina Haukiputaalla Kimmo Laakkola mittaili sähköistystä varten Kiiminkijoen ylittävää rautatiesiltaa.

Sähköpömpeli oikealla:

tapio maikkola

Pätkä ilman virtaa. Junarataa on sähköistetty Tuirasta Kuivaniemelle asti, lukuun ottamatta muutamia ratapihoja. Toukokuun puolivälissä piuhat vedetään myös Kiiminkijoen yli ja Haukiputaan aseman ratapihalle.

SiLTA KAUKAA:

tapio maikkola

Pian valmis. Kiiminkijoen ylittävää rautatiesiltaa on korotettu Haukiputaalla junaradan sähköistyksen takia. Sähkölinjat sillalle vedetään myöhemmin keväällä.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva