Taide valtasi Stokkan vintin

Aavetavarataloon syntyi uusi oululainen taidegalleria.

Kuvataide tarvitsee vetoavukseen kahvilan, viinejä ja
”aikuisten hoplop-paketteja”.

Jarno Mällinen, tekstit
Jukka Leinonen, kuvat

Oulun Stockmann on sisältä kovalevyn peitossa, mutta Saaristonkadun sivuovi on yhä auki. Hissien edessä seisova kyltti kertoo suljetun tavaratalon uumenissa sinnittelevästä elämästä: Taideovi.com, 4. krs.

Ylimmän kerroksen kahvila on muuttanut muotoaan. Leivospöydät, kahvilinjasto ja kassatiski ovat maalausten ja keramiikan peitossa. Vain lämpimän ruoan altaat ovat paljaat.

– Mutta siihenkin tulee taidetta, Anu Korjonen sanoo. Yhden naisen taideyritys on majaillut huoneistossa pari viikkoa, helmikuun alusta lähtien. Tila jakautuu näyttelygalleriaan, ”showroomiin” eli myyntinäyttelyyn ja kahvilaan.

Takana on huomattava laajennus: joulu–tammikuun ajan Taideovi.com toimi väliaikaisena ”pop upina” viereisessä pikkutilassa, ex-optikkoliikkeessä. Ja kuten nimen loppuosa vihjaa, firma on lähtöisin netistä.

Korjonen perusti Taideovi.comin alkuvuodesta 2015, puolisen vuotta sen jälkeen kun aiempi työantaja, puolijohdejätti Broadcom, oli lopettanut Oulussa ja antanut potkut yli 400:lle.

– Autoin taiteilijaystävääni viemään taidetta nettiin ja aloin tutustua oululaisiin taiteilijoihin. Olin työskennellyt logistiikkapuolella, joten verkkokauppa oli tosi helppo laittaa pystyyn.

Tarvetta nettikaupalle tuntuu olevan ainakin taiteilijoiden taholla. Taideovi.comin edustama tekijäkaarti on kasvanut jo yli kolmenkymmenen.

– Heitä hakeutuu koko ajan lisää. Haluan pitää profiilin pohjoisena ja nostaa laadukkaita ja ammattimaisia tekijöitä, jotka ansaitsevat enemmän näkyvyyttä.

Valtakunnallisia foorumeja ovat esimerkiksi viime syksynä aloittanut Taiko, oululainen Taidesivut.net sekä Suomen Taidegraafikot ry:n verkkokauppa. Toisin kuin monella alalla, taiteessa nettimyynti on pysynyt vähäisenä, ja Korjosella on siihen omakohtainen selitys.

– Ihmiset haluavat nähdä taiteen muualla kuin virtuaalimaailmassa. Netin kautta menneet teokset olen vienyt yleensä paikan päälle, vasta sitten tulee ostopäätös.

Eikä netin kautta paljon mene.

– Ehkä kymmenesosa siitä, mitä oikeassa liiketilassa. Netti toimii lähinnä näkyvyyden luojana.

Oikean liiketilan liikevaihto on puolestaan romahtanut siitä, mitä se oli joulun aikaan, Stockmannin ollessa vielä auki. Yrittäjällä on kuitenkin pari korttia hihassaan: kahvikoneet ja vohvelipannut ovat juuri saapuneet, ja taidekahvila täydentyy myöhemmin viineillä.

– Lisäksi tulee taiteen ympärille rakentuvia tapahtumia, aikuisten hoplop-paketteja. Action painting -mestarimme Hanna Holopainen esimerkiksi vetää tiiviin kurssin, jossa porukka pääsee kokeilemaan roiskemaalausta. Ja lisäksi pientä tarjoilua.

– Taide yksin ei vedä. Pelkkää galleriaa en olisi lähtenyt perustamaan.

Näkymiin suhteutettuna Korjosen mieliala on ihmeen korkealla, samoin hänen kauppansa profiili. Lisätyövoima on suunnitelmissa, eikä tarjonta muistuta niin sanottua toritaidetta.

– Olen ottanut myyntiin joitain nuoria ei-ammattilaisia, jotka ovat tosi lahjakkaita, mutta pääosa on kokeneita ammattilaisia, hän linjaa.

– Vuokrasopimus on marraskuun loppuun. Silloin varmaan tiedän, kannattaako tämä.

Myyntinäyttelyssä on vaihtuva otos Anu Korjosen edustamien taiteilijoiden töitä. Asiakkaita vasta odotellaan. – Katutasossa en olisi pärjännyt taloudellisesti,
Anu Korjonen sanoo. Houkuttimena uusissa tiloissa
on myös kahvila.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 19.02.2017.