Esko AhoSunnuntaina alkavaa
Kontratenori on korkein miesääni, joka keskiajalla korvasi usein naisäänen kuoroissa, koska naiset eivät saaneet laulaa kirkoissa. Nykyään kontratenorit laulavat kastraattilaulajille kirjoitetut osuudet myös vanhoissa oopperoissa.
Kontratenorin ja kastraatin olennainen ero on se, että kontratenorit laulavat falsettitekniikalla, kun taas oikeilta kastraateilta kivekset poistettiin tai murskattiin esimerkiksi kivien välissä hyvissä ajoin ennen äänenmurrosta.
Kastroinnin jälkeen aikuisen miehen kurkusta tuli myöhemmin pojan ääni.
Sinkovskin lisäksi festivaalilla esiintyy toinenkin kontratenori, oululainen arkkitehti Paulus Sipilä, 26. Hän on perehtynyt tähän harvinaiseen äänialaan jo kuudetta vuotta vanhan musiikin spesialistin, sopraano Virve Karénin, johdolla Oulun konservatoriossa.
Sipilä on kotoisin Kokkolasta, missä hän opiskeli pääasiassa sellonsoittoa. Ouluun muutto tapahtui arkkitehtuurin opintojen takia.
– Yritän nyt tavoitteellisesti harrastaa laulamista arkkitehdin töiden ohessa. Joka päivä tulee laulettua. Kokkolassakin musiikki oli pienestä pitäen perheessämme tärkeällä sijalla. Heti äänenmurroksen jälkeen ajattelin jatkaa poikaäänellä, kokeilin ja leikittelin sillä, mutta vasta viime vuodet ovat olleet tässä mielessä tavoitteellisempia.
– Viime viikonlopunkin vietin Haapavedellä, missä minua opetti maamme mittakaavassa kuuluisin kontratenori Teppo Lampela. Hänen opissaan olen käynyt usein.
Kontratenorius elää Sipilän mukaan tällä hetkellä renessanssia, kuten vanha musiikki ylipäänsä. Vanha musiikki tarkoittaa vakiintuneessa kielenkäytössä barokkimusiikkia ja sitä vanhempaa keskiajan ja renessanssin ohjelmistoa.
– Vanha musiikki löydettiin 1900-luvulla uudestaan ja korkeat miesäänet kuuluvat siihen olennaisena osana. Kontratenoreitakin pulpahtelee maailmanlaajuisesti esille entistä useammin.
Falsetissa laulamisen perinteen säilyttäjinä ovat toimineet muun muassa Manner-Euroopan ja Britannian monet poikakuorot. Englannista oli kotoisin myös kontratenoreiden kummisedäksi 1900-luvulla kutsuttu Alfred Deller (1912–1979).
– Kontratenoritekniikkaan kuulu, että ylä-ääniin ei yritetä mennä kovalla paineella, vaan käytetään ohenteita taitavasti hyväksi. Äänen pitää ikään kuin levätä ilmavirrassa. Tavallisissa kuoroissakin, jos tenoreiden pitää laulaa korkealta ja hiljaa, heidän tulee hallita ohenteiden käyttö. Oikeastaan kontratenoritekniikka on tavallista tervettä laulutekniikkaa.
– Kontratenorit eivät pysty täysin samanlaiseen laulamiseen kuin kastraatit, joilla oli miehen keuhkot, mutta pojan äänihuulet ja muutenkin erilainen anatomia. Heillä raajat muun muassa kasvoivat tavallista suuremmiksi.
Girolamo Abosin
Avajaiskonserttia tähdittää Dmitri Sinkovski samassa paikassa ensi sunnuntaina 19.2.
Stabat Materin solisteina esiintyvät Sipilän lisäksi Virve Karén, mezzosopraano Sirpa Kurra sekä uruissa unkarilainen Dóra Pétery. Oulunsalo Ensembleä johtaa Sinikka Ala-Leppilampi.
Kokoonpanoon kuuluu tällä kertaa kolmen laulusolistin lisäksi kaksi viulua, kaksi selloa, kontrabasso ja urut.
Perheellinen, vaimo ja 3 lasta.
Valmistui arkkitehdiksi Oulun yliopistosta 2015.
Opiskellut sellonsoittoa Keski-Pohjanmaan konservatoriossa.
Opiskelee laulua Virve Karénin johdolla Oulun konservatoriossa.
Hionut laulutaitojaan muun muassa kontratenori Teppo Lampelan ja Charles Barbierin mestarikursseilla.
Laulaa Singet Ensemble -lauluyhtyeessä, konsertoi erilaisten laulu- ja soitinkokoonpanojen kanssa.
Artikkelin lähde Kaleva 16.02.2017.