Keskelle Oulua suuret visiot

Keskustaan saadaan lisää pysäköintiä joko Kivisydämeen tai torille.

Katto toisi Rotuaarille lisää kiinnostavuutta ja kaupallista vetovoimaa.

Kari Sankala

Oulu

Oulussa riittää suuria suunnitelmia ja ohjelmia.

Maanantaina kaupunginhallituksesta lähtivät valtuuston hyväksyttäviksi Oulun keskustavisio 2040 ja arkkitehtuuriohjelma.

Arkkitehtuuriohjelman ylevät tavoitteet on listattu tietolaatikkoon.

Keskustavisiossa nimetään 21 haastavaa toimenpidettä, joiden avulla vision tavoitteita on mahdollista kehittää ja viedä eteenpäin.

Keskustavisioon on lähivuosien tehtäväksi kirjattu Oulun ydinkeskustan pysäköinnin selvitys. Selvitys tehdään vuosina 2018 ja 2019.

Samaan ajoittuu myös torialueen suunnittelun ja kehittämisen selvittäminen.

Yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki avaa kannanottojen pitävän sisällään selvitykset Kivisydämen mahdollisesta laajennuksesta tai erityisen toriparkin rakentamisesta Autorannan pysäköintialueelle.

Kauppakamari on ehtinyt jo hyvien alkukokemusten perusteella vaatia Kivisydämen laajentamista.

Matinheikki laskee autopaikkakohtaisia kustannuksia.

– Kivisydämessä autopaikan hinta on suuruusluokkaa 73 000 euroa, kun esimerkiksi Lahdessa tehtävässä toriparkissa päästään 25 000–35 000 euron kustannushaarukkaan.

– Torille sijoittuva kansipysäköinnin ratkaisu syö Kivisydämen asemia. Samalla kaupunki kasvaa itä–länsi-akselilla Raksilasta Nallikarin suuntaan, tori voisi olla luonteva paikka pysäköinnin laajennukselle.

Oulussa ei ole luovuttu kongressikeskuksen suunnittelusta.

Vision mukaan lähivuosien aikana kaupungissa tehdään jälleen kerran kongressi- ja kokouskeskuksen hankeselvitys.

Yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikin mielestä keskuksen vaihtoehtoiset sijaintipaikat ovat Raksila ja kauppatori.

– Taustalla on keskusteluissa ollut nuo kaksi paikkaa. Viranhaltijoiden keskuudessa meillä on kaksi koulukuntaa. Niinpä on syytä tehdä selvitys, mikä olisi sopivin ratkaisu.

– Keskustelussa menevät vielä iloisesti sekaisin kongressikeskus ja monitoimiareena. Itse käyttäisin sanaa monitoimiareena. Sellaisia ollaan suunnittelemassa HIFK:lle Helsinkiin sekä omat Tampereelle ja Jyväskylään.

– Meillä on valmistumassa myös suunnitelma Raksilan jäähallin peruskorjaukselle, jolla voidaan päästä 10–15 vuotta eteenpäin.

Matinheikki näkee Kärppien päätöksen ryhtyä mukaan Qstockiin askeleena monitoimiareenan suuntaan.

Jatkossa Kuusisaareen saadaan mahtumaan selvästi aikaisempaa enemmän yleisöä, kun puiston kunnostus valmistuu.

Samalla Kärpille karttuu kokemusta mahdollista monitoimiareenaa varten, Matinheikki uskoo.

Rotuaarin kattamisen tutkiminen liittyy myös Oulun keskustavisio 2040:een.

Tänä vuonna alkavassa selvityksessä haetaan vaihtoehtoja, miten Rotuaari voitaisiin kattaa. Samalla tulevat laskettaviksi kustannukset ja kattamisen vaikutukset.

Yhdyskuntajohtaja Matinheikin mielestä keskustassa pitää tehdä kehittämistoimia, jotta keskusta pysyy elävänä ja kiinnostavana.

– Oulun ammattikorkeakoulun siirto Linnanmaalle oli paitsi koulutuksellinen myös kaupunkipoliittinen ratkaisu. 7 000 ihmistä siirtyy Kaukovainiolta Linnanmaalle.

Fakta

Arkkitehtuuriohjelman teesit

Oululainen arkkitehtuuri on paikallisesti omaleimaista ja valtavirrasta erottuvaa.

Hyödyntää kaupungin vahvuuksia ja vetovoimatekijöitä: vesistöjä, viheralueita ja pohjoista sijaintia.

Rakentaa kestäviä, kauniita, esteettisiä ja esteettömiä ympäristöjä ja rakennuksia.

Kuulee kuntalaisia.

Sitoudumme toimijoina yhteiseen tavoitteeseen.

Olemme valmiita seuraamaan kansainväistä kehitystä ja jalostamaan parhaat ideat käyttöön.

Ohjelma nostaa Oulu valon ja tapahtumien kaupungiksi.

Ottaa vesistöt ja rannat käyttöön.

Korostaa Oulua kävelyn ja pyöräilyn kaupunkina.

Lisää keskusten elinvoimaa täydennysrakentamalla.

Ottaa kaupunkiympäristön kehittämishankkeiden alustaksi.

Korostaa avointa vuorovaikutusta ja yhteistyötä.

Järjestää arkkitehtuurikilpailuja.

Nostaa viherrakentamisen asemaa.

Vie laadun tavoitteista toteutukseen.

Kivisydän on vuodessa sulattanut oululaisautoilijat. Viime vuonna pysäköintitapahtumia rekisteröitiin yli 570 000 kappaletta. Oulussa on ryhdytty jo keskustelemaan Kivisydämen laajentamisesta.

Kallioparkki Kivisydäntä voi laajentaa

Kari Sankala

Oulu

Kallioparkki Kivisydämellä on mennyt Oulussa hyvin.

Ensimmäisenä kokonaisena kalenterivuonna 2016 pysäköintitapahtumia kirjattiin yli 570 000 kappaletta.

– Yleisellä tasolla Kivisydän on ollut Oulun keskustan kehittämisen mahdollistaja. Se on reilussa vuodessa lunastamassa lupauksia, sanoo Oulun Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Jouni Anttila.

– En usko, että kehitys pysähtyy, sillä kyse on pysäköinnin ja palvelujen vuorovaikutuksesta.

– Kivisydämeen jäi laajennustilaa ja -suuntia. Jo alkuperäisessä suunnitelmassa on vaihtoehtoja.

– Hallit A ja B ovat muita lyhyempiä. Halleja D, E ja F voi jatkaa torin suuntaan. Kolmas ajoluiskakin olisi mahdollinen, mutta jotta se olisi kannattava, tarvittaisiin satoja uusia pysäköintipaikkoja ja suurempia liikennevirtoja.

Myös Heinäpää ja asema ovat mahdollisia suuntia.

Oulun kauppakamari on herättänyt jo keskustelua Kivisydämen laajentamisesta.

Anttila varoo ottamasta kantaa asiaan.

– Toki olen iloinen, että ihmiset ovat löytäneet Kivisydämen.

Kivisydämessä kirjattiin viime vuonna keskimäärin yli 1 550 pysäköintitapahtumaa vuorokaudessa.

Vertailun vuoksi Tampereen Hämppi-kallioparkissa oli viime vuonna keskimäärin 1 400 kävijää vuorokaudessa.

Tampereella Aamulehden haastatteleman sikäläisen toimitusjohtajan mukaan suurimmat ongelmat ovat pysäköintilaitoksen ajoluiskissa.

– Autoilijat eivät löydä niitä.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 21.02.2017.