Lautan päivystys loppui

Raskaat pelastusajoneuvot saadaan yöllä Hailuotoon vain, jos lautan kuljettaja saadaan herätettyä kotoaan töihin.

Kunnanjohtajan mukaan lautan päivystyspalvelun loppuminen huolestuttaa hailuotolaisia.

Susanna Kemppainen

Painavammat pelastusajoneuvot eivät välttämättä pääse Oulusta Hailuotoon yöaikana.

Hailuodon lautta pitää ajovuoroissaan yöllä usean tunnin tauon, minkä aikana lauttafirma tarjosi aikaisemmin päivystyspalvelua. Päivystäjän sai hälyttämällä kuljettamaan pelastusajoneuvot saarelle.

Nyt tuota päivystyspalvelua ei enää ole.

– Meiltä ei sitä tilata, joten emme sitä myöskään tarjoa, Suomen Lauttaliikenne Oy:n turvallisuus- ja liikennejohtaja Veijo Hiukka sanoo.

Yritys on kuitenkin velvollinen käynnistämään toimet avun saamiseksi saareen, jos viranomainen sitä pyytää. Sillä on ympäri vuorokauden vastaava puhelinnumero, joka vastaanottaa mahdollisen avunpyynnön. Sen saatuaan yritys ryhtyy tavoittelemaan lauttakuskeja puhelimitse kotoaan.

Jos joku kuljettajista saadaan kiinni, häntä pyydetään lähtemään töihin. Mutta jos kukaan ei vastaa yöllä puhelimeen, saadaan lautta saareen vasta kun lauttakuskien seuraava työvuoro aamulla alkaa.

– Täytyy muistaa, että kenelläkään heistä ei ole velvoitetta olla tavoitettavissa ympäri vuorokauden, koska sitä ei meiltä edellytetä, Hiukka painottaa.

Näin huonon tuurin sattuessa merkitsee se käytännössä sitä, että esimerkiksi kello yksi yöllä syttynyttä tulipaloa sammuttamaan pääsee raskas sammutuskalusto mantereelta Hailuotoon aamun ensimmäisellä, puoli kuudelta Oulunsalosta lähtevällä lautalla.

– Se, että Hailuodossa ei ole jatkuvaa lauttaliikennettä, vaikuttaa väistämättä pelastustoimen valmiuteen, Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Mika Haverinen sanoo. Hän myöntää, että pahimmassa tapauksessa raskas sammutuskalusto ja savusukeltajat saadaan saareen liian hitaasti.

– Se voi koitua etenkin rakennusten tuhoksi. Valitettavasti on täysin mahdollista, että myös ihmishenkiä menee tulipalossa.

Suomen Lauttaliikenne luopui niin sanotusti hyvää hyvyyttään tarjoamastaan päivystyspalvelusta, sillä siitä ei sille makseta. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen saaristoliikenteen hankinnan asiantuntija Tapani Jaakkola vastaa kysymykseen ”miksi ette maksa päivystyspalvelusta?” valtakunnallisella näkökulmalla.

– Meillä on Saaristomerellä muitakin vastaavan tyyppisiä paikkoja, joihin ei tilata yöliikennettä. Pelastusviranomaisen täytyy arvioida, miten he varautuvat tällaisiin tilanteisiin.

Hailuodon omalla paloasemalla, vastaa Haverinen. Saaressa on parikymmentä sivutoimista sammutusmiestä, minkä lisäksi osa-aikainen työntekijä huolehtii paloasemalle hankitusta sammutuskalustosta. Tulipalon sammuttaminen voidaan aloittaa saaren omalla palokalustolla, joka saattaa pystyä taltuttamaan sen kokonaan. Paloasemaa ollaan paraikaa laajentamassa.

Hailuodon kunnanjohtaja Tero Karinen kertoo saaneensa päivystysjärjestelmän alasajosta huolestuneita yhteydenottoja kuntalaisilta.

– Se puhuttaa ihmisiä kovasti.

Kunta yrittää neuvottelemalla saada vaikutettua osapuoliin, jotta se aloitettaisiin uudelleen.

– Jokin ratkaisu tähän täytyy löytää.

Noin 10 kilometriä pitkä jäätie harventaa merkittävästi Hailuodon lautan liikennöintiä. Jäätien painorajoitus on kuitenkin sellainen, että suurimmalla osalla pelastusajoneuvoista ei ole sille asiaa. Noin 10 kilometriä pitkä jäätie vaikuttaa merkittävästi Hailuodon lautan liikennöintiin. Lautta ajaa saareen harvemmin ja yöaikaan se pitää huomattavasti pidemmän tauon kuin jäätiettömänä aikana.

Jäätie parantaa ja heikentää avun vientiä

Susanna Kemppainen

Hailuotoon vievä jäätie sekä parantaa että heikentää saaren pelastuspalveluita. Savusukeltaminen pystytään aloittamaan tavallista rivakammin, sillä savusukeltajat saadaan saareen jäätien kautta nopeammin kuin lautan kyydissä.

– Olemme varustaneet mantereelle yhden ajoneuvon savusukellusvälineillä, Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Mika Haverinen kuvailee.

Jäätien ollessa auki Varsinais-Suomen Ely-keskus on säästösyistä harventanut lautan vuoroja. Tämän vuoksi painavammat pelastusajoneuvot saadaan aiempaa harvemmin mantereelta saareen. Jäätie nimittäin kantaa vain 3,5 tonnia kevyempiä ajoneuvoja ja suuri osa pelastusajoneuvoista on tätä raskaampia.

Jäätien aikana myös lautan yötauko venyy huomattavasti pidemmäksi.

– Jäätie on siis sekä etu että haitta meille, Haverinen sanoo

Pelastuspäällikkö muistuttaa, että Hailuodossa toimii oma ensivasteyksikkö. Pelastuslaitoksen, kunnan ja Punaisen Ristin Oulun piirin yhteisesti mahdollistama ensivasteyksikkö vapaaehtoisine työntekijöineen voi auttaa potilasta ja kuljettaa hänet Oulusta saapuvaa ambulanssia vastaan. Tarvittaessa kyytiin saadaan Hailuodon terveyskeskuslääkäri.

Pelastuslaitos voi hyödyntää myös moottorikelkkaa, mönkijää tai sulan veden aikaan veneitä päästäkseen auttamaan luotolaisia. Finnhemsin lääkärihelikopteri puolestaan pitää tukikohtaansa aiempaa lähempänä Oulunsalossa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva