Kalajoki visioi suurella pensselillä

”Tapahtumahotelli” etsii toteuttajaa.

Ykköstavoitteena lähilomailijat.

Marina-kaavakin hahmottuu.

Arja Mikkola

Oulu

Vaikka loma-asuntomessut järjestettiin vasta puolitoista vuotta sitten, jälleen Kalajoella visioidaan isosti. Kaupunki ilmoitti tiistaina etsivänsä innovatiivisia ideoita sekä investoijia merkittävälle rantatontille Tuomipakkojen huipulla.

Korkeilta hiekkadyyneiltä on määrä purkaa kaupungin omistama, 1960-luvulta periytyvä ravintolarakennus. Sen tilalle on kaavoitettu rakennusoikeutta uutta, nelikerroksista ”tapahtumahotellia” varten lähes 10 000 neliötä.

Tontti sijaitsee paraatipaikalla, vain kivenheiton päässä etelään kylpylähotellista, siis aivan Kalajoen niin sanotun matkailukeskuksen ytimessä.

Tuomipakoista etelään taas hahmotellaan uutta Marinan aluetta. Kaavaehdotus on juuri nähtävillä. Alueelle, joka käsittää myös Keskuskarin niemen, voitaisiin rakentaa kaikkineen peräti 75 500 kerrosneliötä, niin hotelleja kuin loma-asuntojakin sekä vierasvenesatama.

Kalajoen laajat visiot tarkoittaisivat, että edessä olisivat ainakin 250–300 miljoonan euron investoinnit vuoteen 2025 mennessä.

Näin arvioi kaupungin matkailustrategiaa jalkauttamaan pestattu Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n uusi toimitusjohtaja Janne Anttila. Hän aloitti työt marraskuussa.

Pelkästään ”tapahtumahotelli” voisi lisätä matkailijoiden yöpymisvuorokausia Kalajoella viidenneksellä.

Arviointiryhmä valitsee vapun jälkeen yhdestä kolmeen matkailutoimijaa tai rakennuttajaa konsepteineen jatkoneuvotteluja varten.

– Me haemme sitoutunutta toimijaa. Tärkeää on ajattelun vapaus, Anttila toteaa.

– Viisaus ei ole meissä, vaan toimijoissa, jotka tuntevat markkinat. Ainakin alustavasti on ilmennyt kiinnostusta.

– Ympäristö on meidän tärkein asia, meriluonto on aivan upea rauhoittavuudessaan. Merellisiä aktiviteetteja olisi hyvä saada lisää.

– Kyse on siitä, että Kalajoki saadaan voimakkaammin tietoisuuteen, Anttila sanoo.

Erityisesti toivotaan lähimatkailijoita. Kalajoki kisaakin juuri Vuoden retkikohde -finaalissa.

– Askelmerkit kasvussa ovat lähimarkkina, valtakunnan tason mahdollisuudet ja rinnalla kansainvälistymistä.

”Merellisiä aktiviteetteja olisi hyvä saada lisää.”

Janne Anttila

toimitusjohtaja
Kalajoen Hiekkasärkät Oy

Kaikkein tärkeintä olisi saada asiakkaat viihtymään myös kesäsesongin ulkopuolella.

Niinpä kylpylän aluettakin aiotaan uudistaa. Mietintämyssyssä on liikuntakeskus ydinalueelle. Lisäksi hahmotellaan aktiviteetteja moottoriurheilua, hevoskylää ja lentokenttää silmälläpitäen.

Noin 400 ihmistä saa Kalajoella elantonsa matkailusta. Kaupungissa toimii viisi hotellia. Rekisteröityjä yöpymisiä on vuodessa noin 250 000. Uusi hotelli voisi tuoda 50 000 yöpymistä lisää.

Maaliskuussa lähdetään markkinoimaan Kalajokea Berliinin ITB-matkailumessuille. Siellä esitellään uutta hiekalle ja lumeen soveltuvaa joogatuotetta, joka on valittu vientiin suunnatun Finrelax-kasvuohjelman 25 hyvinvointituotteen joukkoon.

Kävijöistä vain neljä prosenttia on vierasmaalaisia, kuten tuulivoimarakentajia. Myös Pyhäjoen ydinvoimalahankkeen odotetaan vielä säteilevän Kalajoelle asti.

Fakta

Lapista juurille Himangalle

Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n uusi toimitusjohtaja Janne Anttila, 41, on kotoisin Rovaniemeltä.

Työskennellyt aikaisemmin J&J Lakkapää -konsernin talousjohtajana sekä ohjelmapalveluiden parissa Lapland Safaris Group -konsernissa ja Arctic Safaris Oy:ssä.

Perhe asuu Oulussa.

Äidin satavuotias kotitalo Himangalla.

Veneilee ja hiihtää. Elämys: kuutamohiihto.

Toimitusjohtaja Janne Anttila
jalkauttaa Kalajoen merihenkistä matkailustrategiaa. Tavoitteena on houkutella niin innovatiivisia, sitoutuneita hotellikehittäjiä kuin korkeatasoisiin palveluihin tottuneita ruotsalaisia huviveneilijöitäkin.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva