Veistos kauluksessa

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu Nykytaide ja pukutaide käyvät vuoropuhelua työpari Moosa Myllykankaan ja Pasi Räbinän uusissa näyttelyissä. Galleria Harmajan seinille ripustettiin maanantaina muotokuvia, joita ideana yhdistävät suuret veistoskaulukset.
Teoksissa näkyy kuvataiteilijan ja pukusuunnittelija-muotoilijan yhteinen kädenjälki.
Valokuvatuissa muotokuvissa kerrostuvat kuvataide, muotoilu, ready made -ideologia, pukutaide ja valokuvataide.
Muotokuvat ovat hengeltään ajattomia ja yleviä, vaikka kuvauksen kohteet esiintyvät inhimillisinä, mutta anonyymeina, lähes ilman meikkiä.
"Se juttu" kuvissa on kierrätysmateriaaleista muotoillut näyttävät veistoskaulukset, joita eri ikäiset mallit kantavat kukin tavallaan.
Runoilija, kirjailija Miki Liukkosen näköisen nuoren miehen kaulaa ympäröi valkea, laakea lieriö kuin Saturnuksen renkaat.
Vai vertautuuko pään kehys laskoksiltaan suoraksi tärkättyyn ja tuunattuun myllynkivikaulukseen, jollaiset olivat huippumuotia 1500-1600-luvuilla?
Esittäytyykö kuvassa kenties syvän taivaan mustasta aukosta esiin nouseva alkujätti, Ymir, jonka ruumiista maailmankaikkeus skandinaavisen mytologian mukaan luotiin?
Työparin teokset kerrostuvat ja avautuvat assosiaatioille hyvin omakohtaisesti ja moniin eri suuntiin.
Näyttelyn nimi - Art Couture - viestii siitä, kuinka taide ja käsityötaito yhdistyvät näissä muotokuvissa ja kesän ajaksi Oulun taidemuseoon esille tulevissa veistoksissa.
Lisäksi se kertoo siitä, että tekijät ovat varsin tietoisia taidehistoriallisesta ketjutuksesta.
Muotokuvien ja veistosten materiaalien listalta löytyvät esimerkiksi metalli, puu, muovi, luu, hiukset, akryylijäte, kierrätysromu ja valmiit esineet. Näyttelyn teoksissa ne saavat uusia ulottuvuuksia.
Mistä tämä kaikki dyykattiin?
"Materiaalikeskeisyys on teoksissa iso asia. Materiaali on väline tai ilmaisu sille, minkälaista henkilöhahmoa etsimme", Räbinä vastaa.
"Moosan varastossa riittää yhtä sun toista, koska hän on ennenkin käyttänyt töissään ready made -esineitä ja pienteollisuuden jätemateriaaleja. Lisäksi kävimme romuttamolla Ruskossa. Aitohiusperuukit ostettiin kampaamotukusta. Kierrätyskeskuksesta löytyi lampunvarjostin kaulukseksi. Puiset lankarullat löytyivät Moosan ystävättären isän säilöminä paperisäkeistä."
Taidemuseoon tulevaa Jumalatar-veistosta koristavat poronsarvet.
"Tutut poromiehet laittoivat sarvet tulemaan Matkahuoltoon", Moosa Myllykangas nauraa.
"Emme siltikään ole lähtökohtaisesti ajatelleet, että tästä tuli kierrätystaidenäyttely."
Henkilömuotokuvien lähtökohtana ovat toimineet barokin ajan ja kultakauden historialliset muotokuvamaalaukset Alankomaiden ja Saksan taiteessa.
Sieltä mallien ilmeisiin ja asentoihin on saatu tietty monimerkityksisyys, ylevyys ja tietoisuus esillä olemisesta.
Ja Rembrandtin kolmio.
"Sitä sanotaan Rembrandtin kolmioksi, kun etuviistosta suunnattu valo muodostaa mallin toiselle poskelle kolmiomuodon", Moosa Myllykangas selittää.
Muotokuvien tummat taustat, jyrkät valot ja varjot lisäävät dramaattisuutta ja arvoituksellisuutta.
"Taidehistoria on mukana koko ajan", Räbinä kertoo.
"Mutta halusimme mukaan myös elävän ihmisen. Että inhimillisyys ja aitous olisivat joka kuvassa läsnä. Siksi emme halunneet paljon meikata ja maskeerata. Nämä eivät ole missään nimessä teatterikuvia."
Galleristi Tarja Myllyaho kiinnittää huomiota siihen, kuinka levollisina mallit kuvissa esiintyvät.
"Heistä välittyy läsnäolo."
Moosa Myllykangas nostaa esiin eri ikäiset mallit ja ihmisen ikääntymisen prosessina, jota muutamat muotokuvasarjat ilmentävät. Tällaisia ovat esimerkiksi kolmea eri naista kuvaava Perintö-sarja ja Animals ages -sarja kolmesta miehestä.
"Kuvaamme sitä elämän kulkua, kun ollaan nuoria, ja tuntuu, ettei ikinä vanhenekaan. Sitten huomaakin, että on viisikymmentä ja oma äiti täyttää 90 vuotta. Ihmisenä oleminen ja elämä on siinä", Myllykangas toteaa.
Art Couture -näyttelyn toisen osan muodostavat Oulun taidemuseoon tulevat suurikokoiset veistokset. Veistosten taustalla ovat arkkityyppiset, historialliset sekä nykyhetken henkilöhahmot.
"Meillä on täällä herroja ja rouvia, esimerkiksi Kurtisaani, Diktaattori, Samurai tai Karenina", Räbinä luettelee.
Art Couture -näyttely juhlii käsillä tekemisen taitoa. Teosten valmistamiseen on tarvittu puuseppää sekä muita apulaisia ja alihankkijoita.
"Maailmalla on nyt ollut erittäin paljon näyttelyitä, joissa design ja kuvataide tai arkkitehtuuri, muotoilu ja kuvataide kohtaavat. Meillä Suomessa huomattavasti vähemmän", Räbinä huomauttaa.
Yksi edelläkävijä oli Camouflage-näyttely Kiasmassa 2012 - ja nyt Art Couture Oulussa.
Art Couture - Portraits -näyttely on esillä Galleria Harmajassa Oulussa 13.2.-8.3. Art Couture -näyttelyn veistokset esitellään Oulun taidemuseossa 13.5.-30.8.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva