Tarjolla yhdet pikaiset Mozartit


Amerikkalaisen sanonnan mukaan homma ei ole ohi ennen kuin lihava nainen on laulanut ja viittaus romanttisen oopperan draaman kaareen on mitä ilmeisin.
Wolfgang Amadeus Mozartin oopperoissa rehevät naiset eivät ole yhtä keskeisiä hahmoja ja ainoa kuolinkohtauskin on jotakuinkin tviitin mittainen.
Minna Lindgrenin käsikirjoittama kokonaisuus kävi 55 minuutissa läpi oopperalibrettojen keskeiset kliseet ja nipun Mozartin oopperoiden kuuluisimpia aarioita.
Suhtautumistapa taiteenlajiin oli ironisen kepeä ja siksipä olikin osuvaa aloittaa lauluosuus Papagenon aarialla Der Vogelfänger bin ich ja ja päättää tarina duettoon Pa-, pa-, pa-. Molemmat kun ovat korvaan tarttuvia, lastenlaulumaisia rallatuksia.
Monissa rooleissa esiintyivät sopraano Kaisa Ranta ja baritoni Arttu Kataja. Ranta on ääneltään notkea ja ilmaisuvoimainen laulaja ja hän toi tulkintoihinsa myös juontojen innoittamaa parodisuutta, joka ei kuitenkaan asiayhteydestään irrotetuissa aarioissa päässyt juuri häiritsemäänkään.
Flunssaisena laulanut Arttu Kataja selvisi baritonien bravuuriaarioitten kavalkadista mainiosti, mutta joutui kenties taudin pehmittämänä varsin helposti orkesterin runnomaksi.
Lavaolemukseltaan Ranta oli selvästi duon vilkkaampi osapuoli. Kataja taas oli vakuuttavimmillaan kreivi Almavivan jäyhässä aatelisuudessa.
Esityksen palikat olivat siis periaatteessa kohdallaan, mutta kokonaisuuden tavoite ja ajateltu kohderyhmä jäivät kuitenkin vähän hämäriksi. Tyylilajiltaan ja asenteeltaan Oikotie oopperaan voisi hyvinkin olla Kansallisoopperan vappumatinea.
Minna Lindgrenin kulttuurihuumori vaatii kuitenkin niin paljon taustatietoa, että aiheeseen perehtymättömille tämä kattaus on helposti vain oopperapiirien "ommaa hauskaa".
Suunnitellusta kohderyhmästä kertonee jotain se, että aarioihin viitattiin usein vain laulajien parissa vakiintuneilla nimillä. Jos tavoitteena oli houkutella uusia kuulijoita tutustumaan oopperoihin, ei pelkkä vielä esimerkiksi Spotifyssa paljon auta.
Aika paljon harrastuneisuutta taas tarvitaan, että tunnistaa kyseessä olevan resitatiivin ja sitä seuraavan aarian.
Loppuunmyyty sali kertoi joka tapauksessa konsertin kiinnostaneen oululaisia.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva