Tabloidi-Kaleva pääsemässä maaliin

Helge Murtovaara Kaleva
Oulu Kädessäsi on viimeinen broadsheet-formaatilla painettu Kaleva. Lauantaina tapahtuu Kalevan historian suurin ulkoasumuutos, kun ensimmäinen tabloidi-Kaleva ilmestyy ystävänpäivänä.
Historiallista ja merkittävää muutosta on Kalevassa valmistellut projektiryhmä Simo
Hiltusen
johdolla jo toista
vuotta.
Nyt, kun ensimmäisiä juttuja tehdään jo tabloidiin, tunnelma on ensimmäisen uuden tuotteen syntyessä odottava ja myös hieman jännittynyt. Hiltusen mukaan nyt näyttää siltä, että uudesta tabloidi-Kalevasta tulee hyvä lehti.
"Sikäli tuntuu hyvältä, että olemme pääsemässä nyt maaliin, vaikka käytännössä se juoksu vasta alkaa", Simo Hiltunen sanoo.
Lukijamarkkinoinnin liiketoimintajohtajan Juha Portaankorvan mukaan markkinointityö on muutoksen yhteydessä ollut tavallista laajempaa ja näkyvämpää.
Kampanjoinnilla on tavoiteltu sitä, että Kalevan historian suurin uudistus ei keneltäkään ainakaan jää huomaamatta.
Uudistustyön yhteydessä on kuunneltu lukijoiden tarpeita. Portaankorvan mukaan yhteistyö kehittämistyössä tulee myös jatkumaan.
"Kentältä tulleiden viestien mukaan tabloidi-Kalevaa on odotettu. Lukijat odottavat sen olevan lukukokemukseltaan kätevämmän. Minä uskon, että se on myös sisällöltään rikkaampi ja entistä enemmän lukijoita palveleva."
Sanomalehtipainon teknisen johtajan Juho Rankisen mukaan tabloidiin siirtyminen ei aiheuta suuria muutoksia.
"Muutos on meille helppo, koska siirtyminen tabloidiin tavallaan yksinkertaistaa meidän tuotantoamme. Näin saamme virtaviivaistettua tuotantoamme", Rankinen selventää.
Oulun Jakelutoimisto Oy:n toimitusjohtaja Markku Jurvelin muistuttaa Rankisen tavoin, että aina on myönteistä, kun tuote uudistuu.
"Jakelutyöhön ja jakajiin tabloidiin siirtyminen ei käytännössä juuri vaikuta", Jurvelin sanoo.
Ulkopuolisena konsulttina uudistuksessa mukana ollut ruotsalainen lehtikonsultti John Bark toteaa uuden tabloidi-Kalevan olevan todella hallitusti ja suunnitelmallisesti toteutettu.
"Mielenkiintoista on se, että uusi tabloidi-Kaleva sisältää myös sisältöön liittyviä uusia innovaatioita ja uusia asioita. Kysymys ei pelkästään ole väreistä ja tyypeistä", Bark luonnehtii.
Uuteen tabloidi-Kalevaan voit tutustua liitteessä.
K2 Pääkirjoitukset, sivu 4



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva