Oiva-naamat hukassa

Taina Virolainen Kaleva
Oulu Useimmat oululaisravintolat eivät ole laittaneet elintarviketurvallisuudesta kertovia Oiva-hymynaamoja verkkosivuilleen vastoin Eviran määräystä. Ketjuihin kuuluvien ravintoloiden sivuilta hymynaamat löytyvät, mutta yksityispuolella asiat ovat retuperällä, Oulun seudun ympäristötoimen terveystarkastaja Teija Kurvinen myöntää.
Alunperin hymynaamat ilmestyivät ravintoloiden ulko-oville. Hymynaamoja koskevat elintarvikevalvojien raportit olisi pitänyt linkittää ravintoloiden verkkosivuille jo viime heinäkuusta alkaen.
Raportteja ravintoloista on pystynyt etsimään Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran Oivahymy-sivustolta.
Kurvinen toteaa, että ravintoloiden ohjeistaminen verkkoasiassa on jäänyt tarkastuksissa taka-alalle.
Oulussa Oiva-tarkastukset alkoivat vajaat kaksi vuotta sitten. Kaikissa yrityksissä ei ole vielä ehditty käydä. Esimerkiksi jos ravintolan toimija vaihtuu, edelliset hymynaamat nollautuvat ja tarvitaan uusi tarkastus.
Teija Kurvinen kertoo, että Oivahymy-järjestelmä on selvästi saanut oululaisravintoloitsijat tsemppaamaan, jotta asiakkaille voidaan esitellä hymynaamaraporttia.
Oivahymy ei kuitenkaan ota kantaa asiakaspalveluun tai ruoan laatuun. Levein hymy kertoo, että ravintolan toiminta on vaatimusten mukaista. Oivahymy-sivuston 168 oululaisravintolasta 32 yltää tähän.
Vaisumpi hymy kertoo, että ravintolan toiminnassa on pieniä epäkohtia, jotka eivät kuitenkaan heikennä elintarviketurvallisuutta.
Viivasuu viestii, että toiminnassa on epäkohtia, jotka heikentävät elintarviketurvallisuutta. Epäkohdat on korjattava määräajassa.
Suupielet alas olevan eli huonon raportin oli saanut vain yksi oululaisravintola.
Järjestelmä on tiukka: tarkastustulos määräytyy sen perusteella, mikä on tarkastettujen kohtien heikoin arvosana. Tämä siksi, että elintarviketurvallisuus voi vaarantua jo yhdestä epäkohdasta.
Jos ravintola ei saa leveintä hymyä, raportissa kerrotaan, mikä oli pielessä. Oululaisravintolat saavat huomautuksia esimerkiksi siitä, että ruokien jäähdytysseuranta on puutteellista. Myös buffet-pöydän salaattien ja kuumien ruokien lämpötilakirjauksissa saattaa olla puutteita.
Teija Kurvisen mukaan puhtaanapidosta huomautetaan harvemmin.
Oululaisravintoloissa myös siivousvälineiden kunnossa on usein parantamisen varaa. Lisäksi henkilökunnan suojavaatteiden käyttöön pitäisi kiinnittää huomiota. Huomautus tulee myös siitä, jos Oivahymy-raportti ei ole näkyvästi esillä ravintolatilassa asiakkaita varten.
Jos tarkastuksessa on löytynyt epäkohtia, kuukauden päästä tehdään uusintatarkastus.
Jos ravintola ei korjaa puutteita, ympäristötoimi voi aloittaa pakkokeinot. Ravintolalle annetaan määräys korjata epäkohdat.
Kurvisen mukaan positiivinen Oivahymy-raportti on kuitenkin ravintolalle sellaista mainosta, jonka eteen ollaan valmiita uurastamaan paikat kuntoon.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva